Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace

Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy ekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 36 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 18 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka stosowana i podstawowa wiedza o funkcjonowaniu gospodarki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych praw i zależności w gospodarce
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
C-4Zapoznanie studentów z różnymi narzędziami polityki ekonomicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Narzędzia ekonomisty. Analiza danych ekonomicznych.3
T-A-2Analiza popytu i podaży. Badanie elastyczności popytu i podaży.4
T-A-3Analiza wyboru konsumenta i producenta. Koszty produkcji w długim oraz krótkim okresie.4
T-A-4Struktury rynkowe4
T-A-5Rynek czynników wytwórczych (praca, kapitał, ziemia).4
T-A-6Podstawy teorii gier. Ryzyko w ekonomii.2
T-A-7Kolokwium nr 11
T-A-8Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Polityka fiskalna państwa - cele i instrumenty.4
T-A-9Wahania wielkości produkcji w gospodarce. Szoki popytowe i podażowe oraz ich wpływ na równowagę gospodarczą.3
T-A-10Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych.3
T-A-11Gospodarka otwarta. Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej3
T-A-12Kolokwium nr 21
36
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do mikroekonomii. Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne.2
T-W-2Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej2
T-W-3Wprowadzenie do terorii wyboru producenta i konsumenta.2
T-W-4Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce2
T-W-5Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe.2
T-W-6Pieniądz i jego funkcje. Polityka pieniężna i rola banku centralnego. Instrumenty polityki pieniężnej.2
T-W-7Rynek pracy i bezrobocie.2
T-W-8Inflacja i jej skutki. Związki pomiędzy inflacją, a bezrobociem.2
T-W-9Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego.1
T-W-10Kolokwium1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach36
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury2
A-A-4realizacja zadań domowych - zadania z treścią6
A-A-5przygotowanie do kolokwiów4
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2konsultacje2
A-W-3analiza literatury2
A-W-4przygotowanie do kolokwium2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-5Metody praktyczne – rozwiązywanie zadań i analiza danych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką oraz wykonania zadań domowych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B04/1.4_W01
Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii
Z_1P_W01, Z_1P_W03, Z_1P_W05C-3, C-2, C-1, C-4T-A-1, T-A-9, T-W-4, T-A-10, T-A-8, T-W-2, T-A-6, T-W-1, T-W-5, T-A-11, T-A-5, T-A-2, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-A-3, T-W-6, T-W-3, T-A-4M-1, M-2, M-4, M-5, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B04/1.4_U01
Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze
Z_1P_U04, Z_1P_U05, Z_1P_U07C-4, C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-10, T-A-5, T-A-2, T-A-9, T-A-11, T-A-8, T-A-4M-5, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B04/1.4_K01
Student jest gotowy do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności
Z_1P_K01, Z_1P_K04C-3, C-4, C-1T-A-2, T-A-10, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-9, T-A-8, T-A-3, T-A-11, T-A-6M-3, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B04/1.4_W01
Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza istotne informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B04/1.4_U01
Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz potrafi wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania , poprawnie wylicza efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo przeprowadza analizę efektówi nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, potrafi posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesugospodarowania, wylicza efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadza analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B04/1.4_K01
Student jest gotowy do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności
2,0Student nie potrafi wykorzystać w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w ograniczonym zakr
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, posługuje się miernikami procesu gospodarowania, wykorzysta w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia t. I, PWE, Warszawa, 2014
  2. Begg D., Dornbush R, Fischer S., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2015
  4. Krugman P., Wells R., Macroeconomics, Macmillan Education, 2018
  5. Krugman P. , Wells R., Microeconomics, Macmillan Education, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Myszczyszyn J., Łącka I., Mikroekonomia – teoria i zadania, ZUT, Szczecin, 2022
  2. Zalega T., Nowak A., Makroekonomia. Zbiór zadań, PWE, Warszawa, 2020
  3. Greenlaw S. A., Shapiro D., Karpa W., Maszczyk P., Mikroekonomia – Podstawy, openstax.org, 2022, https://openstax.org/books/mikroekonomia-podstawy/pages/1-wprowadzenie-do-rozdzialu

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Narzędzia ekonomisty. Analiza danych ekonomicznych.3
T-A-2Analiza popytu i podaży. Badanie elastyczności popytu i podaży.4
T-A-3Analiza wyboru konsumenta i producenta. Koszty produkcji w długim oraz krótkim okresie.4
T-A-4Struktury rynkowe4
T-A-5Rynek czynników wytwórczych (praca, kapitał, ziemia).4
T-A-6Podstawy teorii gier. Ryzyko w ekonomii.2
T-A-7Kolokwium nr 11
T-A-8Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Polityka fiskalna państwa - cele i instrumenty.4
T-A-9Wahania wielkości produkcji w gospodarce. Szoki popytowe i podażowe oraz ich wpływ na równowagę gospodarczą.3
T-A-10Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych.3
T-A-11Gospodarka otwarta. Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej3
T-A-12Kolokwium nr 21
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do mikroekonomii. Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne.2
T-W-2Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej2
T-W-3Wprowadzenie do terorii wyboru producenta i konsumenta.2
T-W-4Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce2
T-W-5Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe.2
T-W-6Pieniądz i jego funkcje. Polityka pieniężna i rola banku centralnego. Instrumenty polityki pieniężnej.2
T-W-7Rynek pracy i bezrobocie.2
T-W-8Inflacja i jej skutki. Związki pomiędzy inflacją, a bezrobociem.2
T-W-9Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego.1
T-W-10Kolokwium1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach36
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury2
A-A-4realizacja zadań domowych - zadania z treścią6
A-A-5przygotowanie do kolokwiów4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2konsultacje2
A-W-3analiza literatury2
A-W-4przygotowanie do kolokwium2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B04/1.4_W01Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Z_1P_W05Absolwent zna i rozumie podstawowe zasady w zakresie tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-1Zrozumienie podstawowych praw i zależności w gospodarce
C-4Zapoznanie studentów z różnymi narzędziami polityki ekonomicznej
Treści programoweT-A-1Narzędzia ekonomisty. Analiza danych ekonomicznych.
T-A-9Wahania wielkości produkcji w gospodarce. Szoki popytowe i podażowe oraz ich wpływ na równowagę gospodarczą.
T-W-4Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce
T-A-10Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych.
T-A-8Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Polityka fiskalna państwa - cele i instrumenty.
T-W-2Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej
T-A-6Podstawy teorii gier. Ryzyko w ekonomii.
T-W-1Wprowadzenie do mikroekonomii. Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne.
T-W-5Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe.
T-A-11Gospodarka otwarta. Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej
T-A-5Rynek czynników wytwórczych (praca, kapitał, ziemia).
T-A-2Analiza popytu i podaży. Badanie elastyczności popytu i podaży.
T-W-8Inflacja i jej skutki. Związki pomiędzy inflacją, a bezrobociem.
T-W-9Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-7Rynek pracy i bezrobocie.
T-A-3Analiza wyboru konsumenta i producenta. Koszty produkcji w długim oraz krótkim okresie.
T-W-6Pieniądz i jego funkcje. Polityka pieniężna i rola banku centralnego. Instrumenty polityki pieniężnej.
T-W-3Wprowadzenie do terorii wyboru producenta i konsumenta.
T-A-4Struktury rynkowe
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-5Metody praktyczne – rozwiązywanie zadań i analiza danych
M-3Metoda przypadków - case studies
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką oraz wykonania zadań domowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza istotne informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B04/1.4_U01Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Z_1P_U05Absolwent potrafi w debacie przedstawić własne i oceniać stanowiska innych ludzi, a także dyskutować o nich wykorzystując krytyczne myślenie
Z_1P_U07Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z różnymi narzędziami polityki ekonomicznej
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-1Zrozumienie podstawowych praw i zależności w gospodarce
Treści programoweT-A-1Narzędzia ekonomisty. Analiza danych ekonomicznych.
T-A-3Analiza wyboru konsumenta i producenta. Koszty produkcji w długim oraz krótkim okresie.
T-A-6Podstawy teorii gier. Ryzyko w ekonomii.
T-A-10Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych.
T-A-5Rynek czynników wytwórczych (praca, kapitał, ziemia).
T-A-2Analiza popytu i podaży. Badanie elastyczności popytu i podaży.
T-A-9Wahania wielkości produkcji w gospodarce. Szoki popytowe i podażowe oraz ich wpływ na równowagę gospodarczą.
T-A-11Gospodarka otwarta. Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej
T-A-8Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Polityka fiskalna państwa - cele i instrumenty.
T-A-4Struktury rynkowe
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne – rozwiązywanie zadań i analiza danych
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-3Metoda przypadków - case studies
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką oraz wykonania zadań domowych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz potrafi wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania , poprawnie wylicza efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo przeprowadza analizę efektówi nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, potrafi posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesugospodarowania, wylicza efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadza analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B04/1.4_K01Student jest gotowy do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
C-4Zapoznanie studentów z różnymi narzędziami polityki ekonomicznej
C-1Zrozumienie podstawowych praw i zależności w gospodarce
Treści programoweT-A-2Analiza popytu i podaży. Badanie elastyczności popytu i podaży.
T-A-10Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych.
T-A-4Struktury rynkowe
T-A-1Narzędzia ekonomisty. Analiza danych ekonomicznych.
T-A-5Rynek czynników wytwórczych (praca, kapitał, ziemia).
T-A-9Wahania wielkości produkcji w gospodarce. Szoki popytowe i podażowe oraz ich wpływ na równowagę gospodarczą.
T-A-8Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Polityka fiskalna państwa - cele i instrumenty.
T-A-3Analiza wyboru konsumenta i producenta. Koszty produkcji w długim oraz krótkim okresie.
T-A-11Gospodarka otwarta. Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej
T-A-6Podstawy teorii gier. Ryzyko w ekonomii.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-5Metody praktyczne – rozwiązywanie zadań i analiza danych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką oraz wykonania zadań domowych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w ograniczonym zakr
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, posługuje się miernikami procesu gospodarowania, wykorzysta w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej