Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace
Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka stosowana i podstawowa wiedza o funkcjonowaniu gospodarki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie podstawowych praw i zależności w gospodarce |
C-2 | Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania |
C-3 | Zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali |
C-4 | Zapoznanie studentów z różnymi narzędziami polityki ekonomicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Narzędzia ekonomisty. Analiza danych ekonomicznych. | 3 |
T-A-2 | Analiza popytu i podaży. Badanie elastyczności popytu i podaży. | 4 |
T-A-3 | Analiza wyboru konsumenta i producenta. Koszty produkcji w długim oraz krótkim okresie. | 4 |
T-A-4 | Struktury rynkowe | 4 |
T-A-5 | Rynek czynników wytwórczych (praca, kapitał, ziemia). | 4 |
T-A-6 | Podstawy teorii gier. Ryzyko w ekonomii. | 2 |
T-A-7 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-A-8 | Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Polityka fiskalna państwa - cele i instrumenty. | 4 |
T-A-9 | Wahania wielkości produkcji w gospodarce. Szoki popytowe i podażowe oraz ich wpływ na równowagę gospodarczą. | 3 |
T-A-10 | Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych. | 3 |
T-A-11 | Gospodarka otwarta. Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej | 3 |
T-A-12 | Kolokwium nr 2 | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do mikroekonomii. Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. | 2 |
T-W-2 | Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej | 2 |
T-W-3 | Wprowadzenie do terorii wyboru producenta i konsumenta. | 2 |
T-W-4 | Ekonomia dobrobytu. Rola państwa w gospodarce | 2 |
T-W-5 | Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe. | 2 |
T-W-6 | Pieniądz i jego funkcje. Polityka pieniężna i rola banku centralnego. Instrumenty polityki pieniężnej. | 2 |
T-W-7 | Rynek pracy i bezrobocie. | 2 |
T-W-8 | Inflacja i jej skutki. Związki pomiędzy inflacją, a bezrobociem. | 2 |
T-W-9 | Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego. | 1 |
T-W-10 | Kolokwium | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury | 2 |
A-A-4 | realizacja zadań domowych - zadania z treścią | 6 |
A-A-5 | przygotowanie do kolokwiów | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | analiza literatury | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do kolokwium | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna), |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków - case studies |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów |
M-5 | Metody praktyczne – rozwiązywanie zadań i analiza danych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku |
S-2 | Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką oraz wykonania zadań domowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B04/1.4_W01 Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii | Z_1P_W01, Z_1P_W03, Z_1P_W05 | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-A-1, T-A-9, T-W-4, T-A-10, T-A-8, T-W-2, T-A-6, T-W-1, T-W-5, T-A-11, T-A-5, T-A-2, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-A-3, T-W-6, T-W-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-4, M-5, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B04/1.4_U01 Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze | Z_1P_U04, Z_1P_U05, Z_1P_U07 | — | C-4, C-3, C-2, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-10, T-A-5, T-A-2, T-A-9, T-A-11, T-A-8, T-A-4 | M-5, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B04/1.4_K01 Student jest gotowy do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności | Z_1P_K01, Z_1P_K04 | — | C-3, C-4, C-1 | T-A-2, T-A-10, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-9, T-A-8, T-A-3, T-A-11, T-A-6 | M-3, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B04/1.4_W01 Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii |
3,0 | Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii | |
4,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne | |
5,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza istotne informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B04/1.4_U01 Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze | 2,0 | Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego |
3,0 | Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu | |
4,0 | Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz potrafi wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych | |
4,5 | Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania , poprawnie wylicza efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo przeprowadza analizę efektówi nakładów procesu gospodarowania | |
5,0 | Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, potrafi posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesugospodarowania, wylicza efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadza analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B04/1.4_K01 Student jest gotowy do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w ograniczonym zakr | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej | |
4,5 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, posługuje się miernikami procesu gospodarowania, wykorzysta w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia t. I, PWE, Warszawa, 2014
- Begg D., Dornbush R, Fischer S., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014
- Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2015
- Krugman P., Wells R., Macroeconomics, Macmillan Education, 2018
- Krugman P. , Wells R., Microeconomics, Macmillan Education, 2018
Literatura dodatkowa
- Myszczyszyn J., Łącka I., Mikroekonomia – teoria i zadania, ZUT, Szczecin, 2022
- Zalega T., Nowak A., Makroekonomia. Zbiór zadań, PWE, Warszawa, 2020
- Greenlaw S. A., Shapiro D., Karpa W., Maszczyk P., Mikroekonomia – Podstawy, openstax.org, 2022, https://openstax.org/books/mikroekonomia-podstawy/pages/1-wprowadzenie-do-rozdzialu