Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne2
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi1
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy2
T-W-4Biomy lądowe i wodne2
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska2
T-W-6Relacje miedzy biosferą i antroposferą2
T-W-7Ekologia stosowana2
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy2
T-W-9Woda jako element środowiska naturalnego4
T-W-10Analiza wpływu procesów jednostkowych technologicznego wykorzystania wody, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu spożywczego, na ekosystem5
T-W-11Czynna ochrona zasobów wodnych5
T-W-12Kolokwium zaliczeniowe1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia11
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu do omówienia zagadnien problemowych8
A-W-4Konsultacje1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania, referaty, prace tematyczne do samodzielnego opracowania
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne - kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B7_W01
Student zna i rozumie zaawansowane zagadnienia z zakresu ekologii obejmującej między innymi takie zagadnienia jak biosfera, biom, populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna, antropopresja na poszczególne elementy ekosytemu, procesy stosowane w ochronie środowiska.
TZZ_1A_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-12M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B7_U02
Student potrafi w zaawansowanym stopnu wykorzystać znajomość procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego oraz identyfikowania zagtrożen środowiska wskutek działalność gospodarczej człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
TZZ_1A_U09C-2T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-3, T-W-2, T-W-12M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B7_K01
Student jest gotów do właściwego postrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K01C-2T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B7_W01
Student zna i rozumie zaawansowane zagadnienia z zakresu ekologii obejmującej między innymi takie zagadnienia jak biosfera, biom, populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna, antropopresja na poszczególne elementy ekosytemu, procesy stosowane w ochronie środowiska.
2,0
3,0Student opanował wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B7_U02
Student potrafi w zaawansowanym stopnu wykorzystać znajomość procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego oraz identyfikowania zagtrożen środowiska wskutek działalność gospodarczej człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B7_K01
Student jest gotów do właściwego postrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

Literatura podstawowa

  1. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, s. 678
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005, s. 609
  3. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000, s. 396
  4. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999, s. 362
  5. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf, 2005
  6. Karaczyun Z.M., Indeka L.G., Ochrona środowiska, Aries, Warszawa, 1996, 1
  7. Allan J.D., Ekologia wód płynących, PWN Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
  2. Brown Lester R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, 2003
  3. Karaczun Z.M., Zatrzymać globalne ocieplenie, Polski Klub Ekologiczny, Warszawa, 2002, 1
  4. Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1979, 1
  5. Bonnenberg M.M., Bioróżnorodność a rolnictwo., Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 1998, 1
  6. Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN Warszawa-Wrocław, 1996
  7. Dojlido J.R., Chemia wód powierzchniowych, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne2
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi1
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy2
T-W-4Biomy lądowe i wodne2
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska2
T-W-6Relacje miedzy biosferą i antroposferą2
T-W-7Ekologia stosowana2
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy2
T-W-9Woda jako element środowiska naturalnego4
T-W-10Analiza wpływu procesów jednostkowych technologicznego wykorzystania wody, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu spożywczego, na ekosystem5
T-W-11Czynna ochrona zasobów wodnych5
T-W-12Kolokwium zaliczeniowe1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia11
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu do omówienia zagadnien problemowych8
A-W-4Konsultacje1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B7_W01Student zna i rozumie zaawansowane zagadnienia z zakresu ekologii obejmującej między innymi takie zagadnienia jak biosfera, biom, populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna, antropopresja na poszczególne elementy ekosytemu, procesy stosowane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-4Biomy lądowe i wodne
T-W-10Analiza wpływu procesów jednostkowych technologicznego wykorzystania wody, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu spożywczego, na ekosystem
T-W-11Czynna ochrona zasobów wodnych
T-W-9Woda jako element środowiska naturalnego
T-W-7Ekologia stosowana
T-W-6Relacje miedzy biosferą i antroposferą
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy
T-W-12Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne - kolokwium
S-1Ocena formująca: Sprawozdania, referaty, prace tematyczne do samodzielnego opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B7_U02Student potrafi w zaawansowanym stopnu wykorzystać znajomość procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego oraz identyfikowania zagtrożen środowiska wskutek działalność gospodarczej człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-W-8Ochrona przyrody i jej formy
T-W-7Ekologia stosowana
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-6Relacje miedzy biosferą i antroposferą
T-W-9Woda jako element środowiska naturalnego
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne
T-W-10Analiza wpływu procesów jednostkowych technologicznego wykorzystania wody, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu spożywczego, na ekosystem
T-W-4Biomy lądowe i wodne
T-W-11Czynna ochrona zasobów wodnych
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-12Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne - kolokwium
S-1Ocena formująca: Sprawozdania, referaty, prace tematyczne do samodzielnego opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B7_K01Student jest gotów do właściwego postrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy
T-W-7Ekologia stosowana
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-6Relacje miedzy biosferą i antroposferą
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-4Biomy lądowe i wodne
T-W-10Analiza wpływu procesów jednostkowych technologicznego wykorzystania wody, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu spożywczego, na ekosystem
T-W-11Czynna ochrona zasobów wodnych
T-W-9Woda jako element środowiska naturalnego
T-W-12Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne - kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.