Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia człowieka
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i podstaw anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nabycie umiejetności przeprowadzenia i interpretowania podstawowych testów służących do oceny funkcji narządów i układów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie2
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia zmysłów2
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe z działów1
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh4
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi4
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe z działów1
T-L-10Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie3
T-L-11Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry3
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu3
T-L-13Kolokwium zaliczeniowe z działów1
30
wykłady
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu3
T-W-2Fizjologia komórki2
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych4
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy4
T-W-5Fizjologia narządów zmysłów2
T-W-6Mechanizmy pamięci2
T-W-7Fizjologia krwi3
T-W-8Serce i układ krążenia4
T-W-9Układ oddechowy3
T-W-10Termoregulacja3
T-W-11Układ wydalniczy4
T-W-12Fizjologia rozrodu3
T-W-13Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa4
T-W-14Wydzielanie wewnętrzne4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajęć15
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych28
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2analiza wskazanej literatury4
A-W-3Konsultacje3
A-W-4przygotowanie do egzaminu21
A-W-5Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka. Zna i rozumie przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu
TZZ_1A_W20C-1T-L-2, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-6, T-L-12, T-L-11, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-14, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8zcid_U01
Potrafi zbadać i zinterpretować wyniki badań oceniających działanie, wydolność i sprawność adaptacyjną własnych narządów i tworzonych przez nie układów. Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
TZZ_1A_U01C-1T-L-2, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-6, T-L-12, T-L-11, T-L-8, T-L-13, T-L-9, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8zcid_K01
Jest gotów do zastosowania poznanych testów oceniających funkcje organizmu do oceny stanu zdrowia
TZZ_1A_K01C-1T-L-2, T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-6, T-L-12, T-L-11, T-L-8, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-11, T-W-14, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka. Zna i rozumie przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8zcid_U01
Potrafi zbadać i zinterpretować wyniki badań oceniających działanie, wydolność i sprawność adaptacyjną własnych narządów i tworzonych przez nie układów. Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
2,0
3,0Poprawnie dobiera podsatwowe testy do zbadania funkcji narządów, interpretuje omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8zcid_K01
Jest gotów do zastosowania poznanych testów oceniających funkcje organizmu do oceny stanu zdrowia
2,0Nie zdefiniowano
3,0Ocena nie zdefiniowana w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano
4,0Nie zdefiniowano
4,5Nie zdefiniowano
5,0Nie zdefiniowano

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2022
  2. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2015
  3. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2009
  4. Brzozowski T., Fizjologia człowieka (Konturek), Urban and Partner, Wrocław, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Konturek S., Fizjologia człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2019

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie2
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia zmysłów2
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe z działów1
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh4
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca2
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi4
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe z działów1
T-L-10Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie3
T-L-11Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry3
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu3
T-L-13Kolokwium zaliczeniowe z działów1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu3
T-W-2Fizjologia komórki2
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych4
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy4
T-W-5Fizjologia narządów zmysłów2
T-W-6Mechanizmy pamięci2
T-W-7Fizjologia krwi3
T-W-8Serce i układ krążenia4
T-W-9Układ oddechowy3
T-W-10Termoregulacja3
T-W-11Układ wydalniczy4
T-W-12Fizjologia rozrodu3
T-W-13Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa4
T-W-14Wydzielanie wewnętrzne4
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajęć15
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych28
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2analiza wskazanej literatury4
A-W-3Konsultacje3
A-W-4przygotowanie do egzaminu21
A-W-5Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8zcid_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka. Zna i rozumie przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W20Zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego w stopniu dostosowanym do specjalności. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna i rozumie terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi w stopniu dostosowanym do specjalności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nabycie umiejetności przeprowadzenia i interpretowania podstawowych testów służących do oceny funkcji narządów i układów
Treści programoweT-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-10Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-4Fizjologia zmysłów
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu
T-L-11Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-W-2Fizjologia komórki
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-11Układ wydalniczy
T-W-14Wydzielanie wewnętrzne
T-W-10Termoregulacja
T-W-7Fizjologia krwi
T-W-8Serce i układ krążenia
T-W-9Układ oddechowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8zcid_U01Potrafi zbadać i zinterpretować wyniki badań oceniających działanie, wydolność i sprawność adaptacyjną własnych narządów i tworzonych przez nie układów. Potrafi wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu zaobserwowane na podstawie właściwie dobranych testów, wykorzystując najnowszą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nabycie umiejetności przeprowadzenia i interpretowania podstawowych testów służących do oceny funkcji narządów i układów
Treści programoweT-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-10Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-4Fizjologia zmysłów
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu
T-L-11Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-L-13Kolokwium zaliczeniowe z działów
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe z działów
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe z działów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie dobiera podsatwowe testy do zbadania funkcji narządów, interpretuje omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8zcid_K01Jest gotów do zastosowania poznanych testów oceniających funkcje organizmu do oceny stanu zdrowia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nabycie umiejetności przeprowadzenia i interpretowania podstawowych testów służących do oceny funkcji narządów i układów
Treści programoweT-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-7Wpływ różnych czynników na pracę serca
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe z działów
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-10Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-4Fizjologia zmysłów
T-L-6Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
T-L-12Układ wydalniczy. Badanie składu moczu
T-L-11Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-8Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi
T-W-12Fizjologia rozrodu
T-W-5Fizjologia narządów zmysłów
T-W-6Mechanizmy pamięci
T-W-13Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-W-2Fizjologia komórki
T-W-3Czynność komórek nerwowych i mięśniowych
T-W-1Prawa fizjologiczne organizmu
T-W-4Układ nerwowy i mięśniowy
T-W-11Układ wydalniczy
T-W-14Wydzielanie wewnętrzne
T-W-10Termoregulacja
T-W-7Fizjologia krwi
T-W-8Serce i układ krążenia
T-W-9Układ oddechowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano
3,0Ocena nie zdefiniowana w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano
4,0Nie zdefiniowano
4,5Nie zdefiniowano
5,0Nie zdefiniowano