Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Technologia produktów ubocznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia produktów ubocznych | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia produktów ubocznych powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, przetwórstwa i charakterystyki surowców pochodzenia wodnego, podstawy chemii żywności, inżynierii procesowej i analizy chemicznej żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP. | 2 |
T-L-2 | Badanie fizycznych właściwości surowców ubocznych i mączek paszowych | 4 |
T-L-3 | Wpływ rodzaju surowca i stopnia rozdrobnienia na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych. | 5 |
T-L-4 | Technologia produkcji hyrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych. | 5 |
T-L-5 | Otrzymywanie chitozanu. | 4 |
T-L-6 | Utrwalanie niejadalnych surowców rzeźnych. | 4 |
T-L-7 | Utrwalanie krwi i jej przerób. | 2 |
T-L-8 | Tłuszcze zwierzęce, wytop smalcu i wykorzystanie skwarek. | 2 |
T-L-9 | Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 2 |
T-W-2 | Produkty uboczne przemysłu spożywczego - charakterystyka i kierunki wykorzystania | 6 |
T-W-3 | Wpływ rodzaju i jakości surowca na wydajność i jakość mączek rybnych | 4 |
T-W-4 | Technologia produkcji mączek rybnych oraz metody zabezpieczania ich jakości | 4 |
T-W-5 | Technologia produkcji hydrolizatów | 4 |
T-W-6 | Technologia przerobu kryla na na produkty paszowe i techniczne | 4 |
T-W-7 | Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji | 4 |
T-W-8 | Podsumowanie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 7 |
A-L-4 | Konsultacje | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 25 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D15tzpw_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-2 |
TZZ_1A_D15tzpw_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W13 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D15tzpw_U01 Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U22 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_D15tzpw_U02 Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U22 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-6, T-L-4, T-L-7 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D15tzpw_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-5, T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D15tzpw_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D15tzpw_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D15tzpw_U01 Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D15tzpw_U02 Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów produktów ubocznych. Potrafi opisać uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D15tzpw_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa, 1984
- Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa, 1984
- pr. zbior. pod red. P. Znanieckiego, Zarys obrotu, oceny i przetwórstwa surowców pochodzenia zwierzęcego, PWRiL, 1983
- pr. zbior. pod red. Z. Sikorskiego, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Żywność Nauka Technologia Jakość
- Kinsman D.M., Kotula A.W., Breidenstein B.C., Muscle foods - meat, poultry and seafood technology, Chapman & Hall, London, 1997
- Przemysł spożywczy