Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Żywienie człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie człowieka
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biochemii, chemii żywności, mikrobiologii żywności, higieny i toksykologii żywności, ogólnej technologii żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, obsługą programu DietetykPro, warunkami zaliczenia.1
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych różnymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.2
T-L-3Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.2
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.2
T-L-5Wartość odżywcza węglowodanów. Indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny.2
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.2
T-L-7Ocena wartości odżywczej tłuszczów w jadłospisie studenta.2
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.2
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.2
T-L-11Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-12Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-13Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.2
T-L-14Sposób żywienia a stan odżywienia.2
T-L-15Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.2
T-W-2Bilans energetyczny człowieka.2
T-W-3Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka. Znaczenie białka w procesach ustrojowych.2
T-W-4Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka. Znaczenie węglowodanów w procesach ustrojowych.2
T-W-5Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu. Znaczenie tłuszczów w procesach ustrojowych.2
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.2
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.4
T-W-8Makro i mikroelementy, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.4
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.2
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.2
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-12Stan odżywienia.2
T-W-13Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Analiza wskazanej literatury20
A-L-4Przygotowywanie sprawozdań10
75
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (konspekty)
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywiania, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu w formie testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D4zcid_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu oraz podstawy suplementacji diety.
TZZ_1A_W21, TZZ_1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D4zcid_U01
Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U12C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-9, T-L-12, T-L-3, T-L-15, T-L-14, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D4zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka zdrowego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D4zcid_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu oraz podstawy suplementacji diety.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D4zcid_U01
Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D4zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka zdrowego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wyd. PWN, W-wa, 2010
  2. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, Warszawa, 2014
  3. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Wyd. NIZP-PZH, W-wa, 2020
  4. Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
  2. czasopismo, Współczesna Dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, obsługą programu DietetykPro, warunkami zaliczenia.1
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych różnymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.2
T-L-3Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.2
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.2
T-L-5Wartość odżywcza węglowodanów. Indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny.2
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.2
T-L-7Ocena wartości odżywczej tłuszczów w jadłospisie studenta.2
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.2
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.2
T-L-11Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-12Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-13Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.2
T-L-14Sposób żywienia a stan odżywienia.2
T-L-15Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.2
T-W-2Bilans energetyczny człowieka.2
T-W-3Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka. Znaczenie białka w procesach ustrojowych.2
T-W-4Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka. Znaczenie węglowodanów w procesach ustrojowych.2
T-W-5Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu. Znaczenie tłuszczów w procesach ustrojowych.2
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.2
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.4
T-W-8Makro i mikroelementy, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.4
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.2
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.2
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-12Stan odżywienia.2
T-W-13Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Analiza wskazanej literatury20
A-L-4Przygotowywanie sprawozdań10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D4zcid_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu oraz podstawy suplementacji diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W21Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.
T-W-2Bilans energetyczny człowieka.
T-W-3Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka. Znaczenie białka w procesach ustrojowych.
T-W-4Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka. Znaczenie węglowodanów w procesach ustrojowych.
T-W-5Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu. Znaczenie tłuszczów w procesach ustrojowych.
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-8Makro i mikroelementy, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-12Stan odżywienia.
T-W-13Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (konspekty)
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywiania, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całkowitą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D4zcid_U01Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U12Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.
T-W-2Bilans energetyczny człowieka.
T-W-3Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka. Znaczenie białka w procesach ustrojowych.
T-W-4Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka. Znaczenie węglowodanów w procesach ustrojowych.
T-W-5Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu. Znaczenie tłuszczów w procesach ustrojowych.
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-8Makro i mikroelementy, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-12Stan odżywienia.
T-W-13Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.
T-L-12Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
T-L-3Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki.
T-L-15Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka. Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-14Sposób żywienia a stan odżywienia.
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, obsługą programu DietetykPro, warunkami zaliczenia.
T-L-2Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych różnymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności.
T-L-5Wartość odżywcza węglowodanów. Indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny.
T-L-4Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.
T-L-6Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta.
T-L-7Ocena wartości odżywczej tłuszczów w jadłospisie studenta.
T-L-8Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-9Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów.
T-L-10Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów.
T-L-11Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
T-L-13Ocena sposobu żywienia różnymi metodami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (konspekty)
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywiania, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D4zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka zdrowego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-W-1Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna.
T-W-2Bilans energetyczny człowieka.
T-W-3Żywność jako źródło białka w żywieniu człowieka. Znaczenie białka w procesach ustrojowych.
T-W-4Żywność jako źródło węglowodanów w żywieniu człowieka. Znaczenie węglowodanów w procesach ustrojowych.
T-W-5Żywność jako źródło tłuszczów w żywieniu. Znaczenie tłuszczów w procesach ustrojowych.
T-W-6Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia.
T-W-7Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-8Makro i mikroelementy, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.
T-W-10Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów.
T-W-11Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-12Stan odżywienia.
T-W-13Zasady planowania jadłospisów i ich ocena.
T-W-9Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (konspekty)
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywiania, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.