Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Zabezpieczenie surowców pochodzenia wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zabezpieczenie surowców pochodzenia wodnego
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna / chemia / biochemia
W-2Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń2
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie2
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem2
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów rybnych2
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów rybnych2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"2
T-L-7Proces zamrażania surowców rybnych w oziębionym roztworze NaCl i CaCl22
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach rybnych2
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach2
T-L-10Proces rozmrażania2
T-L-11Solenie surowców rybnych2
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców rybnych2
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców rybnych poddanych chłodniczemu utrwalaniu2
T-L-14Oznaczenie wybranych właściwości fizykochemicznych tkanki mięśniowej surowców przechowywanych w warunkach zamrażalniczych2
T-L-15Ćwiczenie zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych.2
T-W-2Cechy surowców pochodzenia wodnego i ich zmiany w czasie chłodniczego przechowywania2
T-W-3Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych2
T-W-4Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych c.d.2
T-W-5Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych2
T-W-6Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych cd.2
T-W-7Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)2
T-W-8Technologia częściowego zamrażania2
T-W-9Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy2
T-W-10Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy cd.2
T-W-11Technologia i technika rozmrażania2
T-W-12Utrwalanie surowców rybnych metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)2
T-W-13Utrwalanie surowców rybnych metodą suszenia sublimacyjnego cd.2
T-W-14Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania rybnych surowców schładzanych i mrożonych.2
T-W-15Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem akademickim6
A-L-3Przygotowanie do zajęć6
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych8
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D10tzpw_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas przechowywania surowców pochodzenia wodnego. Zna w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrażalniczego.
TZZ_1A_W03C-1T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-12, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-13M-2, M-1S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D10tzpw_U01
Potrafi wyszukiwać informacje i wykorzystać posiadaną wiedzę. Potrafi analizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie.
TZZ_1A_U01C-1T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-13M-2, M-1S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D10tzpw_K01
Student jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03C-1T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-12, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-15, T-W-13, T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-13M-2, M-1S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D10tzpw_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas przechowywania surowców pochodzenia wodnego. Zna w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrażalniczego.
2,0Student nie zna procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych
3,0Student osiągnął 60% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.
3,5Student osiągnął 70% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.
4,0Student osiągnął 80% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.
4,5Student osiągnął 90% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.
5,0Student osiągnął 95 - 100% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D10tzpw_U01
Potrafi wyszukiwać informacje i wykorzystać posiadaną wiedzę. Potrafi analizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać informacji i wykorzystać posiadanej wiedzy. Nie potrafi analizować i wykorzystywać potrzebnych informacji pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, nie potrafi zrealizować zadania w wyznaczonym terminie.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.
5,0Student osiągnął 95 - 100% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D10tzpw_K01
Student jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
2,0Student nie jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. a także do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Nie jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
3,0Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 60% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 70% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 80% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 90% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 95 - 100% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
  2. Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
  3. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
  2. Chłodnictwo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń2
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie2
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem2
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów rybnych2
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów rybnych2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"2
T-L-7Proces zamrażania surowców rybnych w oziębionym roztworze NaCl i CaCl22
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach rybnych2
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach2
T-L-10Proces rozmrażania2
T-L-11Solenie surowców rybnych2
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców rybnych2
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców rybnych poddanych chłodniczemu utrwalaniu2
T-L-14Oznaczenie wybranych właściwości fizykochemicznych tkanki mięśniowej surowców przechowywanych w warunkach zamrażalniczych2
T-L-15Ćwiczenie zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych.2
T-W-2Cechy surowców pochodzenia wodnego i ich zmiany w czasie chłodniczego przechowywania2
T-W-3Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych2
T-W-4Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych c.d.2
T-W-5Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych2
T-W-6Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych cd.2
T-W-7Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)2
T-W-8Technologia częściowego zamrażania2
T-W-9Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy2
T-W-10Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy cd.2
T-W-11Technologia i technika rozmrażania2
T-W-12Utrwalanie surowców rybnych metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)2
T-W-13Utrwalanie surowców rybnych metodą suszenia sublimacyjnego cd.2
T-W-14Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania rybnych surowców schładzanych i mrożonych.2
T-W-15Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem akademickim6
A-L-3Przygotowanie do zajęć6
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D10tzpw_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas przechowywania surowców pochodzenia wodnego. Zna w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrażalniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych
Treści programoweT-W-8Technologia częściowego zamrażania
T-W-3Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych
T-W-11Technologia i technika rozmrażania
T-W-14Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania rybnych surowców schładzanych i mrożonych.
T-W-4Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych c.d.
T-W-7Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)
T-W-5Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych
T-W-12Utrwalanie surowców rybnych metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)
T-W-9Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy
T-W-6Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych cd.
T-W-10Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy cd.
T-W-1Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych.
T-W-2Cechy surowców pochodzenia wodnego i ich zmiany w czasie chłodniczego przechowywania
T-W-13Utrwalanie surowców rybnych metodą suszenia sublimacyjnego cd.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych
3,0Student osiągnął 60% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.
3,5Student osiągnął 70% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.
4,0Student osiągnął 80% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.
4,5Student osiągnął 90% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.
5,0Student osiągnął 95 - 100% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D10tzpw_U01Potrafi wyszukiwać informacje i wykorzystać posiadaną wiedzę. Potrafi analizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych
Treści programoweT-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów rybnych
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców rybnych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-10Proces rozmrażania
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów rybnych
T-L-7Proces zamrażania surowców rybnych w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach rybnych
T-L-11Solenie surowców rybnych
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców rybnych poddanych chłodniczemu utrwalaniu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać informacji i wykorzystać posiadanej wiedzy. Nie potrafi analizować i wykorzystywać potrzebnych informacji pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, nie potrafi zrealizować zadania w wyznaczonym terminie.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.
5,0Student osiągnął 95 - 100% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D10tzpw_K01Student jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych
Treści programoweT-W-8Technologia częściowego zamrażania
T-W-3Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych
T-W-11Technologia i technika rozmrażania
T-W-14Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania rybnych surowców schładzanych i mrożonych.
T-W-4Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych c.d.
T-W-7Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)
T-W-5Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych
T-W-12Utrwalanie surowców rybnych metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)
T-W-9Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy
T-W-6Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych cd.
T-W-10Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy cd.
T-W-1Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych.
T-W-2Cechy surowców pochodzenia wodnego i ich zmiany w czasie chłodniczego przechowywania
T-W-15Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności
T-W-13Utrwalanie surowców rybnych metodą suszenia sublimacyjnego cd.
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów rybnych
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców rybnych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-10Proces rozmrażania
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów rybnych
T-L-7Proces zamrażania surowców rybnych w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach rybnych
T-L-11Solenie surowców rybnych
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców rybnych poddanych chłodniczemu utrwalaniu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. a także do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Nie jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
3,0Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 60% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 70% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 80% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 90% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 95 - 100% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.