Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mleczarskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii mleczarskiej | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, fizyki i mikrobiologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania. |
C-2 | Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
T-L-2 | Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego | 4 |
T-L-3 | Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego | 4 |
T-L-4 | Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir | 4 |
T-L-5 | Produkcja i ocena masła | 4 |
T-L-6 | Produkcja kazeiny podpuszczkowej | 4 |
T-L-7 | Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznaczenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu | 4 |
T-L-8 | Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach | 3 |
T-L-9 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa. | 3 |
T-W-2 | Jakość i trwałość mleka surowego. | 2 |
T-W-3 | Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą. | 2 |
T-W-4 | Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne. | 2 |
T-W-5 | Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych. | 2 |
T-W-6 | Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka | 2 |
T-W-7 | Technologia produkcji lodów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Konsultacje z nauczycielem akademickim | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań, konspektów i prezentacji | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem akademickim | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D11zcid_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Rozumie procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich. | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D11zcid_U01 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-8, T-L-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D11zcid_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka. | TZZ_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D11zcid_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Rozumie procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich. | 2,0 | Stopień opanowanie wiedzy przez studenta nie przekroczył 60%. Student nie zna i nie rozumie pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, nie zna metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. |
3,0 | Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie zaledwie kilka pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej oraz zna i rozumie niektóre zmiany zachodzące w mleku i jego przetworach podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. | |
3,5 | Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie niektore, zachodzące w mleku i jego przetworach, zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. | |
4,0 | Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. | |
4,5 | Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian. | |
5,0 | Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i w stopniu zaawansowanym rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D11zcid_U01 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów. | 2,0 | Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów. Stopień osiągnięcia przez Studenta założonych umiejętności nie przekroczył 60%. |
3,0 | Student osiągną 60% umiejętności. Potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania. | |
3,5 | Student osiągną 70% umiejętności tj. potrafi, mało wnikliwie, opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów. | |
4,0 | Student osiągną 80% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów. | |
4,5 | Student osiągną 90% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów. | |
5,0 | Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D11zcid_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka. | 2,0 | Student nie angażuje się w pracę w zespole i powierzone mu zadania. Nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcania oraz współodpowiedzialności za realizowane zadania. |
3,0 | Student w 60% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania. | |
3,5 | Student w 70% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania. | |
4,0 | Student w 80% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania. | |
4,5 | Student w 90% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania. Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień. | |
5,0 | Student w 95 - 100% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialności zarealizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
- Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008
Literatura dodatkowa
- Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003
- Journal of Dairy Science
- International Journal of Dairy Technology
- Leo M.L. Nollet, Fidel Toldra, Handbook of Dairy Foods Analysis, CRC Press, Londyn, 2010
- Cichosz Grażyna, Czeczot Hanna, Żywieniowy fenomen mleka, Dział Redakcji i Wydawnictw WUM, Warszawa - Olsztyn, 2013