Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii gastronomicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii gastronomicznej
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 35 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technologia zup i sosów4
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych o szczególnych walorach odżywczych.17
T-L-3Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom.4
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw4
T-L-5Ocena jakości sensorycznej potraw o charakterze prozdrowotnym dostępnych w handlu detalicznym4
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
35
wykłady
T-W-1Rodzaje placówek gastronomicznych.2
T-W-2Specjalistyczne urządzenia i sprzęt gastronomiczny oraz charakterystyka wybranych procesów technologicznych.4
T-W-3Zmiany zachodzące podczas obróbek cieplnych i ich wpływ na właściości odżywcze i sensoryczne potraw.4
T-W-4Żywność o charakterze prozdrowotnym.4
T-W-5Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.4
T-W-6Zaliczenie wykładów.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach35
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów8
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń7
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Konsultacje z nauczycielem2
A-W-3Studiowanie literatury3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W13C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2
TZZ_1A_D12zcid_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
TZZ_1A_W16C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12zcid_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie, w zakresie podstaw technologii gastronomicznej.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2
TZZ_1A_D12zcid_U02
Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U21C-1T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12zcid_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
2,0Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczególnie z ryb jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D12zcid_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
2,0Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12zcid_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie, w zakresie podstaw technologii gastronomicznej.
2,0Praca indywidualna lub w zespole oraz umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opini jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D12zcid_U02
Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz oceny wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12zcid_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
2,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Zalewski S., Podstawy techologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 2010, IV
  2. Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
  3. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2003
  4. Zina M., Ocena żywności i żywienia, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Polish Journal of Food and Nutrition Science
  2. Czasopismo, Roczniki PZH

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technologia zup i sosów4
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych o szczególnych walorach odżywczych.17
T-L-3Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom.4
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw4
T-L-5Ocena jakości sensorycznej potraw o charakterze prozdrowotnym dostępnych w handlu detalicznym4
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje placówek gastronomicznych.2
T-W-2Specjalistyczne urządzenia i sprzęt gastronomiczny oraz charakterystyka wybranych procesów technologicznych.4
T-W-3Zmiany zachodzące podczas obróbek cieplnych i ich wpływ na właściości odżywcze i sensoryczne potraw.4
T-W-4Żywność o charakterze prozdrowotnym.4
T-W-5Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.4
T-W-6Zaliczenie wykładów.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach35
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów8
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Konsultacje z nauczycielem2
A-W-3Studiowanie literatury3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-L-1Technologia zup i sosów
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw
T-L-3Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom.
T-L-5Ocena jakości sensorycznej potraw o charakterze prozdrowotnym dostępnych w handlu detalicznym
T-W-4Żywność o charakterze prozdrowotnym.
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczególnie z ryb jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-L-1Technologia zup i sosów
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych o szczególnych walorach odżywczych.
T-L-3Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom.
T-W-5Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.
T-W-1Rodzaje placówek gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_U01Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie, w zakresie podstaw technologii gastronomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-L-1Technologia zup i sosów
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych o szczególnych walorach odżywczych.
T-L-3Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom.
T-L-5Ocena jakości sensorycznej potraw o charakterze prozdrowotnym dostępnych w handlu detalicznym
T-W-2Specjalistyczne urządzenia i sprzęt gastronomiczny oraz charakterystyka wybranych procesów technologicznych.
T-W-3Zmiany zachodzące podczas obróbek cieplnych i ich wpływ na właściości odżywcze i sensoryczne potraw.
T-W-5Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.
T-W-4Żywność o charakterze prozdrowotnym.
T-W-1Rodzaje placówek gastronomicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Praca indywidualna lub w zespole oraz umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opini jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_U02Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U04Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U21Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-L-1Technologia zup i sosów
T-L-3Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom.
T-L-5Ocena jakości sensorycznej potraw o charakterze prozdrowotnym dostępnych w handlu detalicznym
T-W-2Specjalistyczne urządzenia i sprzęt gastronomiczny oraz charakterystyka wybranych procesów technologicznych.
T-W-4Żywność o charakterze prozdrowotnym.
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz oceny wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_K01Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań w zakresie podstaw technologii gastronomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-L-1Technologia zup i sosów
T-L-4Przyprawy i zioła kulinarne oraz ich rola w technologii potraw
T-L-2Technologia potraw z użyciem surowców roślinnych i zwierzęcych o szczególnych walorach odżywczych.
T-L-3Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania tym procesom.
T-L-5Ocena jakości sensorycznej potraw o charakterze prozdrowotnym dostępnych w handlu detalicznym
T-W-2Specjalistyczne urządzenia i sprzęt gastronomiczny oraz charakterystyka wybranych procesów technologicznych.
T-W-3Zmiany zachodzące podczas obróbek cieplnych i ich wpływ na właściości odżywcze i sensoryczne potraw.
T-W-5Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.
T-W-4Żywność o charakterze prozdrowotnym.
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.