Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej
W-2Podstawowa wiedza z chemii analitycznej
W-3Umiejętność posługiwania się PC
W-4Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym
W-5Znajomość zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach5
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)5
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych2
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych2
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych2
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych2
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych2
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych2
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych1
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_W01
Zna i rozumie procesy zachodzące w wodach powierzchniowych
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W05C-1T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_U01
Potrafi wykonywać analizy hydrochemiczne służące ocenie jakości wód
TZZ_1A_U09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_K01
Jest gotów do podjęcia pracy samodzielnej lub w grupie, przyjmując rolę lidera lubi członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy
TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K05C-1T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_W01
Zna i rozumie procesy zachodzące w wodach powierzchniowych
2,0
3,0Uzyskanie co najmniej 50% punktów potwierdzających opanowanie materiału
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_U01
Potrafi wykonywać analizy hydrochemiczne służące ocenie jakości wód
2,0
3,0Potrafi samodzielnie wykonać analizy hydrochemiczne służące do oceny jakości wód
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D17-1tzpw_K01
Jest gotów do podjęcia pracy samodzielnej lub w grupie, przyjmując rolę lidera lubi członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy
2,0
3,0Student potrafi pracować samodzielni i w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  2. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach5
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)5
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych2
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej2
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych2
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych2
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych2
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych2
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych2
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych1
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17-1tzpw_W01Zna i rozumie procesy zachodzące w wodach powierzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej oraz chemii organicznej niezbędne dla kierunku studiów.
TZZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym
Treści programoweT-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie co najmniej 50% punktów potwierdzających opanowanie materiału
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17-1tzpw_U01Potrafi wykonywać analizy hydrochemiczne służące ocenie jakości wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie wykonać analizy hydrochemiczne służące do oceny jakości wód
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D17-1tzpw_K01Jest gotów do podjęcia pracy samodzielnej lub w grupie, przyjmując rolę lidera lubi członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym
Treści programoweT-W-5Eutrofizacja wód jeziornych
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych
T-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować samodzielni i w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0