Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Nowe technologie i techniki produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowe technologie i techniki produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Magdalena Zdanowicz <magdalena.zdanowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu technologii żywności, dodatków do żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków. | 2 |
T-L-2 | Emulsje - otrzymywania stabilnych emulsji, mikro- i nano- emulsje– różne metody formowania emulsji – mieszadła mechaniczne, młynki koloidalne, homogenizatory, sondy ultradźwiękowe oraz różne substancje powierzchniowo-czynne | 2 |
T-L-3 | Mikrokapsułkowanie - tworzenie hydrożeli, bioimmobilizacja żywych komórek probiotycznych. | 2 |
T-L-4 | Suszenia rozpyłowe– stabilizacja labilnych hydrofobowych związków smakowo-zapachowych. | 2 |
T-L-5 | Kolokwium (test) i zaliczenie przedmiotu. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Żywność funkcjonalna i wygodna. Cele i kierunki modyfikacji właściwości i własności produktów spożywczych | 2 |
T-W-2 | Wytyczne prawne i ekonomiczne decydujące o wyborze i zastosowaniu określonego materiału/produktu funkcjonalnego. | 1 |
T-W-3 | Metody otrzymywania żywności funkcjonalnej z zastosowaniem surowców pomocniczych, dodatków do żywności oraz naturalnych związków funkcjonalnych. | 2 |
T-W-4 | Badania i nowoczesne metody analizy do określania właściwości użytkowych żywności funkcjonalnej. | 2 |
T-W-5 | Kierunki zastosowania żywności funkcjonalnej (dodatki smakowe, zapachowe, prozdrowotne oraz zmieniające teksturę otrzymanych produktów). | 2 |
T-W-6 | Grupy probiotyków i nutraceutyków. Nowoczesne metody stosowane do otrzymywania dodatków funkcjonalnych do żywności takie jak: otoczkowanie, mikrokapsułkowanie i immobilizacja. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów w formie testu. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie się do kolokwium | 11 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-W-2 | Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium (test) |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych) |
S-3 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-2tzpw_W01 Student zna i rozumie zagadniania związane z nowymi technologiami i technikami produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej. | TZZ_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-2tzpw_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaproponować nowoczesną technikę lub technologię produkcji dla wybranych dodatków do żywności funkcjonalnej. | TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U22 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-2tzpw_K01 Student jest gotów do pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań. | TZZ_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-2tzpw_W01 Student zna i rozumie zagadniania związane z nowymi technologiami i technikami produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej. | 2,0 | W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
3,0 | W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
3,5 | W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
4,0 | W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
4,5 | W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
5,0 | W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-2tzpw_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaproponować nowoczesną technikę lub technologię produkcji dla wybranych dodatków do żywności funkcjonalnej. | 2,0 | |
3,0 | Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z kolokwium w formie testu, niższa niż 3,25. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-2tzpw_K01 Student jest gotów do pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rutkowski A., Gwiazda S., Dąbrowski K., Dodatki funkcjonalne do żywności, Agro & Food Technology, Katowice, 1993
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, warszawa, 2006
- Trziszka T., Oziembłowski M., New concepts in food evaluation. Nutraceuticals – Analyses – Consumer, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Zuidam N.J., Nedovic V.A., Encapsulation Technologies for Active Food Ingredients and Food Processing, Springer, 2010
- Food Additives & Contaminants, Taylor & Francis Online