Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii gastronomicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii gastronomicznej
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych8
T-L-2Specyfika potraw o obniżonej wartości energetycznej - przygotowanie i ocena sensoryczna6
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw2
T-L-4Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi.4
T-L-5Wartość odżywcza i walory sensoryczne surówek2
T-L-6Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.2
T-L-7Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych tradycyjnie i z koncentratów spozywczych6
30
wykłady
T-W-1Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego.1
T-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.2
T-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.3
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych2
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych (prozdrowotnych) dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe3
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw.1
T-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.1
T-W-8Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów15
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń14
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw
TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W17C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2
TZZ_1A_D12zcid_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji
TZZ_1A_W16C-1T-W-7, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12zcid_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2
TZZ_1A_D12zcid_U02
Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw
TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U21C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw
2,0Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczególnie z ryb jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D12zcid_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji
2,0Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12zcid_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
2,0Praca indywidualna lub w zespole oraz umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opini jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D12zcid_U02
Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz oceny wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
2,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Zalewski S., Podstawy techologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 2010, IV
  2. Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
  3. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999
  4. Zina M., Ocena żywności i żywienia, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Polish Journal of Food and Nutrition Science
  2. Czasopismo, Roczniki PZH

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych8
T-L-2Specyfika potraw o obniżonej wartości energetycznej - przygotowanie i ocena sensoryczna6
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw2
T-L-4Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi.4
T-L-5Wartość odżywcza i walory sensoryczne surówek2
T-L-6Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.2
T-L-7Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych tradycyjnie i z koncentratów spozywczych6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego.1
T-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.2
T-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.3
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych2
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych (prozdrowotnych) dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe3
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw.1
T-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.1
T-W-8Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów15
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń14
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i systemy zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Zna materiały do produkcji opakowań, zasady certyfikacji i znakowania.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw.
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych (prozdrowotnych) dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw
T-L-4Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi.
T-L-5Wartość odżywcza i walory sensoryczne surówek
T-L-7Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych tradycyjnie i z koncentratów spozywczych
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczególnie z ryb jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.
T-W-1Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego.
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych
T-L-2Specyfika potraw o obniżonej wartości energetycznej - przygotowanie i ocena sensoryczna
T-L-4Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi.
T-L-5Wartość odżywcza i walory sensoryczne surówek
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_U01Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.
T-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-W-8Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa.
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw.
T-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych (prozdrowotnych) dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe
T-W-1Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego.
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw
T-L-6Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.
T-L-2Specyfika potraw o obniżonej wartości energetycznej - przygotowanie i ocena sensoryczna
T-L-4Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi.
T-L-5Wartość odżywcza i walory sensoryczne surówek
T-L-7Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych tradycyjnie i z koncentratów spozywczych
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Praca indywidualna lub w zespole oraz umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opini jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_U02Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
TZZ_1A_U21Potrafi planować i organizować pracę zgodnie z zasadami BHP.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw.
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych (prozdrowotnych) dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych
T-L-6Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.
T-L-4Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi.
T-L-7Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych tradycyjnie i z koncentratów spozywczych
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz oceny wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw.
T-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-W-8Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa.
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw.
T-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych (prozdrowotnych) dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych
T-L-3Przyprawy i ich rola w technologii potraw
T-L-6Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.
T-L-2Specyfika potraw o obniżonej wartości energetycznej - przygotowanie i ocena sensoryczna
T-L-4Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi.
T-L-5Wartość odżywcza i walory sensoryczne surówek
T-L-7Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych tradycyjnie i z koncentratów spozywczych
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.