Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Metody instrumentalne w analizie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody instrumentalne w analizie żywności
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw fizyki, ze szczególnym uwzglednieniem zjawisk optycznych.
W-2Znajomośc podstaw chemii fizycznej
W-3Zaliczone zajęcia z chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami analizy instrumentalnej
C-2Zastosowanie metod instrumentalnych w analizie zywności
C-3Interpretacja wyników z zastosowaniem technik chromatograficznych i spektroskopowych
C-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.2
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.2
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.2
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych2
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p3
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.2
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.2
15
wykłady
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?1
T-W-2Podział metod instrumentalnych2
T-W-3Etapy procesu analitycznego.2
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.3
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis1
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR1
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.3
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury naukowej6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury naukowej10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej.
TZZ_1A_W06C-4, C-5T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5M-2, M-1S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2tiz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-1, C-4, C-5T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2, S-3, S-4
TZZ_1A_PO4-2tiz_U05
Potrafi zidentyfikować głowne skąłdniki żywności i ich zmainy w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności. Potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U09C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2tiz_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K01C-4, C-5T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej.
2,0Nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu metod badań surowców i produktów spożywczych. Nie zna nowych technik analizy instrumentalnej.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na dostatecznym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna podstawowe nowe techniki analizy instrumentalnej.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na ponad dostatecznym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna podstawowe nowe techniki analizy instrumentalnej.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalne w dobrym stopniuj.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na ponad dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej w dobrym stopniu.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na bardzo dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej w bardzo dobrym stopniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2tiz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
TZZ_1A_PO4-2tiz_U05
Potrafi zidentyfikować głowne skąłdniki żywności i ich zmainy w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności. Potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
2,0Nie potrafi zidentyfikować głównych składników żywności i ich zmian w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowanych zależności. Nie potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
3,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w dostetecznym . Potrafi w dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
3,5Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w ponad dostatcznym stopniu . Potrafi w ponad dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
4,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w dobrym stopniu . Potrafi w dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
4,5Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w ponad dobrym stopniu. Potrafi w ponad dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
5,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w bardzo dobrym stopniu . Potrafi w bardzo dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2tiz_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
2,0
3,0Jest gotów w dostetcznym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Silverstein R.M i in., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
  2. Szczepanik, Walenty, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa, 2012
  3. Cygański, Andrzej, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, 2014
  4. Wasiak, Wiesław (Red.) Voelkel, Adam (Red.), Chromatografia w praktyce, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Najbar J., Turek A., Fotochemia i spektroskopia optyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
  2. Journal of Chromatography B., Elsevier

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.2
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.2
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.2
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych2
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p3
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.2
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?1
T-W-2Podział metod instrumentalnych2
T-W-3Etapy procesu analitycznego.2
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.3
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis1
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR1
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.3
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury naukowej6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury naukowej10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
Treści programoweT-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu metod badań surowców i produktów spożywczych. Nie zna nowych technik analizy instrumentalnej.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na dostatecznym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna podstawowe nowe techniki analizy instrumentalnej.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na ponad dostatecznym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna podstawowe nowe techniki analizy instrumentalnej.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalne w dobrym stopniuj.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na ponad dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej w dobrym stopniu.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na bardzo dobrym poziomie metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej w bardzo dobrym stopniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2tiz_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami analizy instrumentalnej
C-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
Treści programoweT-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2tiz_U05Potrafi zidentyfikować głowne skąłdniki żywności i ich zmainy w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności. Potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U09Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Potrafi wykryć zafałszowania żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami analizy instrumentalnej
C-2Zastosowanie metod instrumentalnych w analizie zywności
C-3Interpretacja wyników z zastosowaniem technik chromatograficznych i spektroskopowych
C-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
Treści programoweT-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować głównych składników żywności i ich zmian w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowanych zależności. Nie potrafi dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
3,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w dostetecznym . Potrafi w dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
3,5Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w ponad dostatcznym stopniu . Potrafi w ponad dostatcznym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
4,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w dobrym stopniu . Potrafi w dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
4,5Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w ponad dobrym stopniu. Potrafi w ponad dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
5,0Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności i ich zmiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności w bardzo dobrym stopniu . Potrafi w bardzo dobrym stopniu dokonać wyboru metody analizy instrumentalnej i wykryć zafałszowania żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2tiz_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-5Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
Treści programoweT-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-7Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów w dostetcznym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0