Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zielarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zielarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 18 1,50,38zaliczenie
wykładyW7 18 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin, zasad ochrony roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
C-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.15
T-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.3
18
wykłady
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.2
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.4
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.2
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.10
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń.2
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.7
A-A-3Praca własna studenta związana z identyfikacją surowców i rozpoznawaniem roślin.10
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów.7
A-A-5uczestnictwo w zajęciach18
44
wykłady
A-W-1Konsutacje związane z tematyką wykładów.5
A-W-2Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów.9
A-W-3Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia.13
A-W-4uczestnictwo w zajęciach18
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C15_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych.
OG_1A_W10C-1T-W-1M-1S-2, S-3
OG_1A_C15_W02
Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii.
OG_1A_W19, OG_1A_W23C-1, C-3T-A-1, T-W-2M-2, M-1S-2, S-3, S-1
OG_1A_C15_W03
Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich.
OG_1A_W14C-2, C-4T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C15_U01
Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich.
OG_1A_U06C-2, C-3T-A-2M-2, M-3S-1
OG_1A_C15_U02
Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich.
OG_1A_U05, OG_1A_U10C-2, C-4T-W-4, T-W-3M-1S-2, S-3
OG_1A_C15_U03
Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.
OG_1A_U06C-1, C-3T-A-1, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-3, S-1
OG_1A_C15_U04
Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich.
OG_1A_U06C-4T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C15_K01
Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa.
OG_1A_K03C-4, C-1, C-3T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-1S-1
OG_1A_C15_K02
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej.
OG_1A_K06C-2, C-4, C-1, C-3T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C15_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych.
2,0
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy i zbioru ziół w Polsce i na świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C15_W02
Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii.
2,0
3,0Student zna podstawowe rośliny zielarskie, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte oraz ogólne zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C15_W03
Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich.
2,0
3,0Student zna niektóre metody uprawy roślin zielarskich. Potrafi wskazać podstawowe czynniki środowiska mające wpływ na plon i jakość zurowców zielarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C15_U01
Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich.
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki ziół i surowców zielarskich. Potrafi wykonać ocenę podstawowych cech jakości surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C15_U02
Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich.
2,0
3,0Student potrafi dobrać metody uprawy niektórych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na plonowanie roślin leczniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C15_U03
Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.
2,0
3,0Student potrafi określić rodzaj surowca niektórych roślin leczniczych, wskazać niektóre związki biologicznie czynne w nim zawarte i podstawowe zastosowanie w fitoterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C15_U04
Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich.
2,0
3,0Student potrafi określić zasady znioru, suszenia i przechowywania niektórych surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C15_K01
Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5
4,0.
4,5
5,0
OG_1A_C15_K02
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
  2. Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych., PWRiL, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.15
T-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.2
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.4
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.2
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.10
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń.2
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.7
A-A-3Praca własna studenta związana z identyfikacją surowców i rozpoznawaniem roślin.10
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów.7
A-A-5uczestnictwo w zajęciach18
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsutacje związane z tematyką wykładów.5
A-W-2Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów.9
A-W-3Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia.13
A-W-4uczestnictwo w zajęciach18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C15_W01Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
Treści programoweT-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy i zbioru ziół w Polsce i na świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C15_W02Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe rośliny zielarskie, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte oraz ogólne zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C15_W03Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
Treści programoweT-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre metody uprawy roślin zielarskich. Potrafi wskazać podstawowe czynniki środowiska mające wpływ na plon i jakość zurowców zielarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C15_U01Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki ziół i surowców zielarskich. Potrafi wykonać ocenę podstawowych cech jakości surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C15_U02Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
Treści programoweT-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać metody uprawy niektórych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na plonowanie roślin leczniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C15_U03Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić rodzaj surowca niektórych roślin leczniczych, wskazać niektóre związki biologicznie czynne w nim zawarte i podstawowe zastosowanie w fitoterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C15_U04Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
Treści programoweT-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić zasady znioru, suszenia i przechowywania niektórych surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C15_K01Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5
4,0.
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C15_K02Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich.
C-4Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym.
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców.
C-3Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-A-2Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich.
T-A-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny.
T-W-2Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców.
T-W-4Metody uprawy wybranych roślin zielarskich.
T-W-1Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa.
T-W-3Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0