Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Uprawa winorośli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uprawa winorośli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
C-2Odmiany oraz podkładki winorośli i zasady ich doboru.
C-3Zasady funkcjonowania winnicy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.4
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.3
T-A-3Winnica – niezbędne wyposażenie.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1konsultacje10
A-A-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-A-3uczestnictwo w zajęciach9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C07_W01
Zna odpowiednie dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli zalecenia pielęgnacyjne.
OG_1A_W14C-2, C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-4, M-3S-1, S-2
OG_1A_C07_W02
Zna budowę i wyposażenie winnicy.
OG_1A_W14C-3T-A-3M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C07_U01
Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych.
OG_1A_U03C-2, C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-4, M-3S-1, S-2
OG_1A_C07_U02
Potrafi wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy.
OG_1A_U06C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C07_K01
Potrafi zorganizować pracę w winnicy.
OG_1A_K05, OG_1A_K06C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C07_W01
Zna odpowiednie dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli zalecenia pielęgnacyjne.
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą zaleceń pielęgnacyjnych dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C07_W02
Zna budowę i wyposażenie winnicy.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna budowę i wyposażenie winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C07_U01
Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych.
2,0
3,0student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C07_U02
Potrafi wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy.
2,0
3,0student potrafi na poziomie podstawowym wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C07_K01
Potrafi zorganizować pracę w winnicy.
2,0
3,0student stara się zorganizować pracę w winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lisek J., Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej, HORTPRESS, 2007
  2. Myśliwiec R., Uprawa winorośli, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.4
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.3
T-A-3Winnica – niezbędne wyposażenie.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1konsultacje10
A-A-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-A-3uczestnictwo w zajęciach9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C07_W01Zna odpowiednie dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli zalecenia pielęgnacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-2Odmiany oraz podkładki winorośli i zasady ich doboru.
C-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
Treści programoweT-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą zaleceń pielęgnacyjnych dla poszczególnych odmian i podkładek winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C07_W02Zna budowę i wyposażenie winnicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-3Zasady funkcjonowania winnicy.
Treści programoweT-A-3Winnica – niezbędne wyposażenie.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym zna budowę i wyposażenie winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C07_U01Potrafi dobrać właściwe podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Cel przedmiotuC-2Odmiany oraz podkładki winorośli i zasady ich doboru.
C-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
Treści programoweT-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student na poziomie podstawowym posiadł umiejętność właściwego doboru podkładki i odmiany w zależności od warunków siedliskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C07_U02Potrafi wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-1Zasady uprawy i pielęgnacji winorośli.
Treści programoweT-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi na poziomie podstawowym wykonywać zabiegi pielęgnacyjne w winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C07_K01Potrafi zorganizować pracę w winnicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-3Zasady funkcjonowania winnicy.
Treści programoweT-A-3Winnica – niezbędne wyposażenie.
T-A-1Wymagania glebowo-klimatyczne winorośli. Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie winorośli (utrzymanie gleby, odżywiane mineralne, nawadnianie). Wykaz klasyfikacji odmian winorośli. Podkładki dla winorośli.
T-A-2Cięcie i formowanie winorośli (rodzaje stosowanych cięć, technika cięcia). Metody regulacji wzrostu i kwitnienia. Ochrona winorośli przed czynnikami zewnętrznymi – przymrozki, grad, deszcz, ptaki, choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student stara się zorganizować pracę w winnicy
3,5
4,0
4,5
5,0