Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Przyspieszona uprawa warzyw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyspieszona uprawa warzyw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu warzywnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności wykorzystania różnych metod i technik przyspieszenia plonu warzyw
C-2Nabycie umiejętności planowania (projektowania) przyspieszonej uprawy warzyw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Timing w uprawie warzyw. Rola czynników klimatycznych, agrotechnicznych i genetycznych w przyspieszaniu plonu warzyw. Możliwość sterowania uprawą warzyw w celu uzyskania plonu w wyznaczonym terminie.2
T-W-2Rodzaje tworzyw sztucznych, ich właściwości, racjonalne użytkowanie i wpływ na tworzenie mikroklimatu.2
T-W-3Typy osłon i ich zastosowanie w uprawie warzyw, dobór materiałów i technika ich wykorzystania (ściółkowanie gleby, płaskie przykrycie, klasyczny niski tunel foliowy, tunel typu zakroczymskiego i igołomskiego, wysoki tunel foliowy).4
T-W-4Przyspieszona uprawa warzyw psiankowatych, dyniowatych, kapustnych, liściowych i rzepowatych. Przykłady wykorzystania osłon.4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Opracowanie projektu przyspieszonej uprawy wybranych gatunków warzyw pod osłonami15
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia i zdania projektu własnego przed prowadzącym15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny/ dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i przedstawienie własnego projektu przyspieszonej uprawy warzyw

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-P_W01
Ma wiedzę z zakresu doboru materiałów, rodzaju osłon oraz ich wpływu na mikroklimat w uprawie warzyw
OG_1A_W14C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-P_U01
Potrafi dokonać doboru osłon i racjonalnie je wykorzystać do przyspieszenia plonu warzyw
OG_1A_U06C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-P_K01
Określa i rozwiązuje problemy związane z produkcją ogrodniczą
OG_1A_K06C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-P_W01
Ma wiedzę z zakresu doboru materiałów, rodzaju osłon oraz ich wpływu na mikroklimat w uprawie warzyw
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat doboru i wykorzystania osłon w przyspieszonej uprawie warzyw
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-P_U01
Potrafi dokonać doboru osłon i racjonalnie je wykorzystać do przyspieszenia plonu warzyw
2,0
3,0Potrafi dobrać rodzaj osłony do uprawy kilku podstawowych gatunków warzyw
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-P_K01
Określa i rozwiązuje problemy związane z produkcją ogrodniczą
2,0
3,0W stopniu podstawowym jest w stanie określić i rozwiązać problem związany z prowadzeniem przyspieszonej uprawy warzyw
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Siwek P., Warzywa pod folią i włókniną, Hortpress Sp. z o.o., W-wa, 2010
  2. Siwek P., Osłony z tworzyw sztucznych w przyspieszonej uprawie warzyw, Hortpress Sp. z o.o., warszawa, 1996
  3. Knaflewski M. (red.), Ogólna uprawa warzyw, PWRiL, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, UP we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  2. Wysocka-Owczarek M., Pomidory pod osłonami, Hortpress Sp. z o.o., W-wa, 2001, 3
  3. Stępowska A., Rogowska M., Uprawa sałaty w polu i pod osłonami, Plantpress, Kraków, 2004
  4. Stępowska A., Rogowska M., Uprawa rzodkiewki w polu i pod osłonami, Plantpress, Kraków, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Timing w uprawie warzyw. Rola czynników klimatycznych, agrotechnicznych i genetycznych w przyspieszaniu plonu warzyw. Możliwość sterowania uprawą warzyw w celu uzyskania plonu w wyznaczonym terminie.2
T-W-2Rodzaje tworzyw sztucznych, ich właściwości, racjonalne użytkowanie i wpływ na tworzenie mikroklimatu.2
T-W-3Typy osłon i ich zastosowanie w uprawie warzyw, dobór materiałów i technika ich wykorzystania (ściółkowanie gleby, płaskie przykrycie, klasyczny niski tunel foliowy, tunel typu zakroczymskiego i igołomskiego, wysoki tunel foliowy).4
T-W-4Przyspieszona uprawa warzyw psiankowatych, dyniowatych, kapustnych, liściowych i rzepowatych. Przykłady wykorzystania osłon.4
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Opracowanie projektu przyspieszonej uprawy wybranych gatunków warzyw pod osłonami15
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia i zdania projektu własnego przed prowadzącym15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O03-P_W01Ma wiedzę z zakresu doboru materiałów, rodzaju osłon oraz ich wpływu na mikroklimat w uprawie warzyw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności planowania (projektowania) przyspieszonej uprawy warzyw
C-1Nabycie umiejętności wykorzystania różnych metod i technik przyspieszenia plonu warzyw
Treści programoweT-W-1Timing w uprawie warzyw. Rola czynników klimatycznych, agrotechnicznych i genetycznych w przyspieszaniu plonu warzyw. Możliwość sterowania uprawą warzyw w celu uzyskania plonu w wyznaczonym terminie.
T-W-2Rodzaje tworzyw sztucznych, ich właściwości, racjonalne użytkowanie i wpływ na tworzenie mikroklimatu.
T-W-3Typy osłon i ich zastosowanie w uprawie warzyw, dobór materiałów i technika ich wykorzystania (ściółkowanie gleby, płaskie przykrycie, klasyczny niski tunel foliowy, tunel typu zakroczymskiego i igołomskiego, wysoki tunel foliowy).
T-W-4Przyspieszona uprawa warzyw psiankowatych, dyniowatych, kapustnych, liściowych i rzepowatych. Przykłady wykorzystania osłon.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny/ dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i przedstawienie własnego projektu przyspieszonej uprawy warzyw
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat doboru i wykorzystania osłon w przyspieszonej uprawie warzyw
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O03-P_U01Potrafi dokonać doboru osłon i racjonalnie je wykorzystać do przyspieszenia plonu warzyw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności planowania (projektowania) przyspieszonej uprawy warzyw
C-1Nabycie umiejętności wykorzystania różnych metod i technik przyspieszenia plonu warzyw
Treści programoweT-W-1Timing w uprawie warzyw. Rola czynników klimatycznych, agrotechnicznych i genetycznych w przyspieszaniu plonu warzyw. Możliwość sterowania uprawą warzyw w celu uzyskania plonu w wyznaczonym terminie.
T-W-2Rodzaje tworzyw sztucznych, ich właściwości, racjonalne użytkowanie i wpływ na tworzenie mikroklimatu.
T-W-3Typy osłon i ich zastosowanie w uprawie warzyw, dobór materiałów i technika ich wykorzystania (ściółkowanie gleby, płaskie przykrycie, klasyczny niski tunel foliowy, tunel typu zakroczymskiego i igołomskiego, wysoki tunel foliowy).
T-W-4Przyspieszona uprawa warzyw psiankowatych, dyniowatych, kapustnych, liściowych i rzepowatych. Przykłady wykorzystania osłon.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny/ dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i przedstawienie własnego projektu przyspieszonej uprawy warzyw
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać rodzaj osłony do uprawy kilku podstawowych gatunków warzyw
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O03-P_K01Określa i rozwiązuje problemy związane z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności planowania (projektowania) przyspieszonej uprawy warzyw
C-1Nabycie umiejętności wykorzystania różnych metod i technik przyspieszenia plonu warzyw
Treści programoweT-W-1Timing w uprawie warzyw. Rola czynników klimatycznych, agrotechnicznych i genetycznych w przyspieszaniu plonu warzyw. Możliwość sterowania uprawą warzyw w celu uzyskania plonu w wyznaczonym terminie.
T-W-2Rodzaje tworzyw sztucznych, ich właściwości, racjonalne użytkowanie i wpływ na tworzenie mikroklimatu.
T-W-3Typy osłon i ich zastosowanie w uprawie warzyw, dobór materiałów i technika ich wykorzystania (ściółkowanie gleby, płaskie przykrycie, klasyczny niski tunel foliowy, tunel typu zakroczymskiego i igołomskiego, wysoki tunel foliowy).
T-W-4Przyspieszona uprawa warzyw psiankowatych, dyniowatych, kapustnych, liściowych i rzepowatych. Przykłady wykorzystania osłon.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny/ dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie i przedstawienie własnego projektu przyspieszonej uprawy warzyw
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym jest w stanie określić i rozwiązać problem związany z prowadzeniem przyspieszonej uprawy warzyw
3,5
4,0
4,5
5,0