Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy enologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy enologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, wiedza o właściwościach fizykochemicznych gleb, żywieniu roślin, znajomość podstaw ogrodnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z historią winiarstwa oraz znaczeniem winorośli w kulturze i tradycji oraz rejonami uprawy winorośli
C-2zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy winorośli
C-3Zaznajomienie z metodami produkcji win

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii.3
T-W-2Najważniejsze regiony winiarskie świata2
T-W-3Lokalizacja, wybór i przygotowanie stanowiska, zakładanie winnicy.4
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne i uprawowe w winnicy, cięcie lwinorośli5
T-W-5Produkcja win białych, czerwonych i różowych oraz win musujących4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3konsultacje5
A-W-4studiowanie literatury z zakresu przedmiotu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O04-P_W01
student ma wiedzę na temat zakładania winnicy oraz pielęgnacji i nowoczesnych technologii uprawy winorośli
OG_1A_W09, OG_1A_W14, OG_1A_W19C-2T-W-4, T-W-3M-1S-1
OG_1A_O04-P_W02
student ma wiedzę o historii winiarstwa oraz znaczeniu winorośli w tradycji i kulturze, zna najważniejsze regiony winiarskie
OG_1A_W23C-1T-W-1, T-W-2M-3S-2
OG_1A_O04-P_W03
Znając walory odmian winorośli i podstawy mikrobiologii fermentacyjnej zaplanuje i przeprowadzi proces produkcji wina
OG_1A_W11C-3T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O04-P_U01
student posiada umiejętność zakładania winnicy i uprawy winorośli oraz diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji
OG_1A_U02, OG_1A_U04C-2T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O04-P_K01
student ma świadomość odpowiedniego wykorzystania posiadanej wiedzy oraz konieczności samodokształcania zawodowego w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów podejmowanych działań związanych z uprawą winorośli
OG_1A_K07C-2T-W-4, T-W-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O04-P_W01
student ma wiedzę na temat zakładania winnicy oraz pielęgnacji i nowoczesnych technologii uprawy winorośli
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat zakładania winnicy oraz pielęgnacji i nowoczesnych technologii uprawy winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_O04-P_W02
student ma wiedzę o historii winiarstwa oraz znaczeniu winorośli w tradycji i kulturze, zna najważniejsze regiony winiarskie
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu historii winiarstwa, znaczenia winorośli w kulturze i tradycji, poznał podstawowe regiony winiarskie
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_O04-P_W03
Znając walory odmian winorośli i podstawy mikrobiologii fermentacyjnej zaplanuje i przeprowadzi proces produkcji wina
2,0
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność produkcji wina
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O04-P_U01
student posiada umiejętność zakładania winnicy i uprawy winorośli oraz diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji
2,0
3,0student w stopniu podstawowym posiadł umiejętność zakładania winnicy i uprawy winorośli oraz diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O04-P_K01
student ma świadomość odpowiedniego wykorzystania posiadanej wiedzy oraz konieczności samodokształcania zawodowego w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów podejmowanych działań związanych z uprawą winorośli
2,0
3,0student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych preferencjach konsumentów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Y. Margalit, Technologia produkcji wina, PWRiL, 2011
  2. Angelov L., Kemilev S., Chełpiński P., Ochmian I., Stalev B., Dintchev I., Ivanov V, Uprawa winorośli i winiarstwo, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, 2016

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii.3
T-W-2Najważniejsze regiony winiarskie świata2
T-W-3Lokalizacja, wybór i przygotowanie stanowiska, zakładanie winnicy.4
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne i uprawowe w winnicy, cięcie lwinorośli5
T-W-5Produkcja win białych, czerwonych i różowych oraz win musujących4
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3konsultacje5
A-W-4studiowanie literatury z zakresu przedmiotu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O04-P_W01student ma wiedzę na temat zakładania winnicy oraz pielęgnacji i nowoczesnych technologii uprawy winorośli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy winorośli
Treści programoweT-W-4Zabiegi pielęgnacyjne i uprawowe w winnicy, cięcie lwinorośli
T-W-3Lokalizacja, wybór i przygotowanie stanowiska, zakładanie winnicy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat zakładania winnicy oraz pielęgnacji i nowoczesnych technologii uprawy winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O04-P_W02student ma wiedzę o historii winiarstwa oraz znaczeniu winorośli w tradycji i kulturze, zna najważniejsze regiony winiarskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z historią winiarstwa oraz znaczeniem winorośli w kulturze i tradycji oraz rejonami uprawy winorośli
Treści programoweT-W-1Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii.
T-W-2Najważniejsze regiony winiarskie świata
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu historii winiarstwa, znaczenia winorośli w kulturze i tradycji, poznał podstawowe regiony winiarskie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O04-P_W03Znając walory odmian winorośli i podstawy mikrobiologii fermentacyjnej zaplanuje i przeprowadzi proces produkcji wina
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W11student ma wiedzę z zakresu mikrobiologii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w środowisku pod wpływem mikroorganizmów, w tym wykorzystywania procesów mikrobiologicznych w praktyce ogrodniczej
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z metodami produkcji win
Treści programoweT-W-5Produkcja win białych, czerwonych i różowych oraz win musujących
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opanował w stopniu podstawowym umiejętność produkcji wina
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O04-P_U01student posiada umiejętność zakładania winnicy i uprawy winorośli oraz diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U02student ma umiejętność rozpoznawania i charakterystyki głównych typów gleb oraz podłoży ogrodniczych
OG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
Cel przedmiotuC-2zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy winorośli
Treści programoweT-W-4Zabiegi pielęgnacyjne i uprawowe w winnicy, cięcie lwinorośli
T-W-1Historia winorośli i wina. Znaczenie wina w kulturze, tradycji i religii.
T-W-2Najważniejsze regiony winiarskie świata
T-W-5Produkcja win białych, czerwonych i różowych oraz win musujących
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym posiadł umiejętność zakładania winnicy i uprawy winorośli oraz diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O04-P_K01student ma świadomość odpowiedniego wykorzystania posiadanej wiedzy oraz konieczności samodokształcania zawodowego w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów podejmowanych działań związanych z uprawą winorośli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy winorośli
Treści programoweT-W-4Zabiegi pielęgnacyjne i uprawowe w winnicy, cięcie lwinorośli
T-W-2Najważniejsze regiony winiarskie świata
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych preferencjach konsumentów
3,5
4,0
4,5
5,0