Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami

Sylabus przedmiotu Indywidualny plan rozwoju uczestnika studium:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Indywidualny plan rozwoju uczestnika studium
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 8 1,01,00zaliczenie
projektyP2 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Świadomość własnych potrzeb i oczekiwań w zakresie rozwoju zawodowego w obszarze gospodarki odpadami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie uczestnika studium do sporządzenia własnego indywidualnego planu rozwoju zawodowego w obszarze gospodarki odpadami. Uświadomienie obecnego/zaprojektowanie przyszłego miejsca i roli uczestnika studiów w całym cyklu gospodarowania odpadami. Opracowanie strategii rozwoju kariery zawodowej w oparciu o skuteczne narzędzia (nauczone w toku studiów), z naciskiem na etyczne rozwiązania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza/weryfikacja własnych zasobów wiedzy i umiejętności po półrocznym kształceniu. Zaplanowanie własnej ścieżki rozwoju zawodowego w gospodarce odpadami.12
12
projekty
T-P-1Analiza własnych zasobów na początkowym etapie edukacji. Identyfikacja potrzeb rynkowych w zakresie gospodarki odpadami. Wyznaczenie własnych celów rozwoju zawodowego. Ustalenie niezbędnego poziomu wiedzy i potrzebnych umiejętności do osiągnięcia zakładanych celów.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach12
A-P-2Praca w grupie, interdyscyplinarna, kształtowanie własnej ścieżki zawodowej i świadomości problemów jakie czekają w pracy zawodowej w oparciu o publikacje naukowe, dyskusje na sympozjum, forach branżowych, zajęciach dyskusyjnych.18
A-P-3Praca samodzielna, interdyscyplinarna, kształtowanie własnej ścieżki zawodowej i świadomości problemów jakie czekają w pracy zawodowej w oparciu o publikacje naukowe, dyskusje na sympozjum, forach branżowych, zajęciach dyskusyjnych.20
A-P-4Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, podsumowująca postępy rozwoju zawodowego, ukierunkowująca funkcjonowanie uczestnika w zawodzie10
60
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-P-2Opracowanie planu rozwoju osobistego w oparciu o pracę własną (analiza stanu aktualnego i docelowego wiedzy, zaprojektowanie kierunków pogłębionego rozwoju, umiejętności i kompetencji)14
A-P-3Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, dotycząca weryfikacji opracowanego planu rozwoju osobistego, analiza stanu aktualnego i docelgo wiedzy, zaprojektowanie kierunków pogłębionego rozwoju, umiejętności i kompetencji8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda przypadków
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sporządzenie własnego indywidualnego planu rozwoju przez uczestnika studium
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z efektów realizacji planu rozwoju

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD4_W01
Pogłębiona znajomość rynku pracy w zakresie gospodarki odpadami, wiedza na temat kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia działalności w poszczególnych sektorach gospodarki odpadowej
GOSP_10-_W04, GOSP_10-_W02, GOSP_10-_W07C-1T-P-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD4_U01
Zdolność oceny własnych zasobów wiedzy i umiejętności w ramach kierunku studiów, formułowania celów rozwojowych i doboru narzędzi do ich osiągania
GOSP_10-_U03, GOSP_10-_U06C-1T-P-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD4_K01
Świadomość potrzeby ciągłego rozwoju gwarantuje postęp kariery, a co z tym związane świadomość potrzeby edukacji, dyskusji, uczestnictwa w debacie. Zmieniające się prawo odpadowe, potrzeba dopasowania krajowej gospodarki odpadami do ewoluujących potrzeb unijnej polityki odpadowej rodzi potrzebę ciągłego doskonalenia się.
GOSP_10-_K01, GOSP_10-_K04, GOSP_10-_K05C-1T-P-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD4_W01
Pogłębiona znajomość rynku pracy w zakresie gospodarki odpadami, wiedza na temat kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia działalności w poszczególnych sektorach gospodarki odpadowej
2,0
3,0Podstawowa znajomość rynku pracy w zakresie gospodarki odpadami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD4_U01
Zdolność oceny własnych zasobów wiedzy i umiejętności w ramach kierunku studiów, formułowania celów rozwojowych i doboru narzędzi do ich osiągania
2,0
3,0Umiejętność oceny własnych zasobów, formułowania celów rozwojowych i doboru narzędzi do ich osiągania w stopniu podstawowym i ogólnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD4_K01
Świadomość potrzeby ciągłego rozwoju gwarantuje postęp kariery, a co z tym związane świadomość potrzeby edukacji, dyskusji, uczestnictwa w debacie. Zmieniające się prawo odpadowe, potrzeba dopasowania krajowej gospodarki odpadami do ewoluujących potrzeb unijnej polityki odpadowej rodzi potrzebę ciągłego doskonalenia się.
2,0
3,0Świadomość potrzeby ciągłego rozwoju w wymiarze podstawowym, ogólnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beata Rzepka, Kariera pod kontrolą. Jak zmienić swoje życie zawodowe na lepsze (e-book), Wydawnictwo Onepress, 2016
  2. Molitor Stella U., Strategia planowania kariery, BC Edukacja, 2008
  3. Praca zbiorowa, Biznes - tom 6 Planowanie kariery, PWN Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Inspirujący wykład. Jak zbadać swoje możliwości abyś był spełniony w życiu zawodowym i osobistym, Wydawnictwo Andrew Moszczynski Group, 2020

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza/weryfikacja własnych zasobów wiedzy i umiejętności po półrocznym kształceniu. Zaplanowanie własnej ścieżki rozwoju zawodowego w gospodarce odpadami.12
12

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza własnych zasobów na początkowym etapie edukacji. Identyfikacja potrzeb rynkowych w zakresie gospodarki odpadami. Wyznaczenie własnych celów rozwoju zawodowego. Ustalenie niezbędnego poziomu wiedzy i potrzebnych umiejętności do osiągnięcia zakładanych celów.8
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach12
A-P-2Praca w grupie, interdyscyplinarna, kształtowanie własnej ścieżki zawodowej i świadomości problemów jakie czekają w pracy zawodowej w oparciu o publikacje naukowe, dyskusje na sympozjum, forach branżowych, zajęciach dyskusyjnych.18
A-P-3Praca samodzielna, interdyscyplinarna, kształtowanie własnej ścieżki zawodowej i świadomości problemów jakie czekają w pracy zawodowej w oparciu o publikacje naukowe, dyskusje na sympozjum, forach branżowych, zajęciach dyskusyjnych.20
A-P-4Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, podsumowująca postępy rozwoju zawodowego, ukierunkowująca funkcjonowanie uczestnika w zawodzie10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-P-2Opracowanie planu rozwoju osobistego w oparciu o pracę własną (analiza stanu aktualnego i docelowego wiedzy, zaprojektowanie kierunków pogłębionego rozwoju, umiejętności i kompetencji)14
A-P-3Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, dotycząca weryfikacji opracowanego planu rozwoju osobistego, analiza stanu aktualnego i docelgo wiedzy, zaprojektowanie kierunków pogłębionego rozwoju, umiejętności i kompetencji8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD4_W01Pogłębiona znajomość rynku pracy w zakresie gospodarki odpadami, wiedza na temat kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia działalności w poszczególnych sektorach gospodarki odpadowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_W04Uczestnik studiów jest zorientowany jak korzystnie pod względem ekonomicznym wykorzystać odpadową masę poprodukcyjną, odpady nadające się do recyklingu.
GOSP_10-_W02Absolwent zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z zarządzaniem gospodarką odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności przedsiębiorczej w tym zakresie.
GOSP_10-_W07Absolwent zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu gospodarki odpadami; posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej związanej z wytwarzaniem i zagospodarowaniem odpadów poprodukcyjnych.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie uczestnika studium do sporządzenia własnego indywidualnego planu rozwoju zawodowego w obszarze gospodarki odpadami. Uświadomienie obecnego/zaprojektowanie przyszłego miejsca i roli uczestnika studiów w całym cyklu gospodarowania odpadami. Opracowanie strategii rozwoju kariery zawodowej w oparciu o skuteczne narzędzia (nauczone w toku studiów), z naciskiem na etyczne rozwiązania.
Treści programoweT-P-1Analiza własnych zasobów na początkowym etapie edukacji. Identyfikacja potrzeb rynkowych w zakresie gospodarki odpadami. Wyznaczenie własnych celów rozwoju zawodowego. Ustalenie niezbędnego poziomu wiedzy i potrzebnych umiejętności do osiągnięcia zakładanych celów.
T-P-1Analiza/weryfikacja własnych zasobów wiedzy i umiejętności po półrocznym kształceniu. Zaplanowanie własnej ścieżki rozwoju zawodowego w gospodarce odpadami.
Metody nauczaniaM-1metoda przypadków
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sporządzenie własnego indywidualnego planu rozwoju przez uczestnika studium
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z efektów realizacji planu rozwoju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa znajomość rynku pracy w zakresie gospodarki odpadami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD4_U01Zdolność oceny własnych zasobów wiedzy i umiejętności w ramach kierunku studiów, formułowania celów rozwojowych i doboru narzędzi do ich osiągania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_U03Osoba studiująca umie postawić diagnozę stanu istniejącego, planować i monitorować gospodarkę odpadami w systemie lokalnym i w obrębie przedsiębiorstwa na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych. Wskazuje konsekwencje wyrządzenia szkód środowisku naturalnemu, sposoby zapobiegania i naprawy, referuje obowiązki wynikające z odpowiedzialności za spowodowanie szkód w środowisku.
GOSP_10-_U06Słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w firmie i go ocenić - zwłaszcza istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie uczestnika studium do sporządzenia własnego indywidualnego planu rozwoju zawodowego w obszarze gospodarki odpadami. Uświadomienie obecnego/zaprojektowanie przyszłego miejsca i roli uczestnika studiów w całym cyklu gospodarowania odpadami. Opracowanie strategii rozwoju kariery zawodowej w oparciu o skuteczne narzędzia (nauczone w toku studiów), z naciskiem na etyczne rozwiązania.
Treści programoweT-P-1Analiza własnych zasobów na początkowym etapie edukacji. Identyfikacja potrzeb rynkowych w zakresie gospodarki odpadami. Wyznaczenie własnych celów rozwoju zawodowego. Ustalenie niezbędnego poziomu wiedzy i potrzebnych umiejętności do osiągnięcia zakładanych celów.
T-P-1Analiza/weryfikacja własnych zasobów wiedzy i umiejętności po półrocznym kształceniu. Zaplanowanie własnej ścieżki rozwoju zawodowego w gospodarce odpadami.
Metody nauczaniaM-1metoda przypadków
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sporządzenie własnego indywidualnego planu rozwoju przez uczestnika studium
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z efektów realizacji planu rozwoju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność oceny własnych zasobów, formułowania celów rozwojowych i doboru narzędzi do ich osiągania w stopniu podstawowym i ogólnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD4_K01Świadomość potrzeby ciągłego rozwoju gwarantuje postęp kariery, a co z tym związane świadomość potrzeby edukacji, dyskusji, uczestnictwa w debacie. Zmieniające się prawo odpadowe, potrzeba dopasowania krajowej gospodarki odpadami do ewoluujących potrzeb unijnej polityki odpadowej rodzi potrzebę ciągłego doskonalenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_K01Uczestnik zdaje sobie sprawę z zagrożeń i odpowiedzialności społecznej, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej generującej powstawanie odpadów (szczególnie niebezpiecznych). Ma świadomość potrzeby naprawy szkód wyrządzonych przez degradację i dewastację gleb.
GOSP_10-_K04Słuchacz potrafi rozwiazywac problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposob etyczny, potrafi ocenić aspekty prawidłowego postępowania w zakresie eksploatacji zasobów naturalnych.
GOSP_10-_K05Uczestnik staje się kompetentnym partnerem do dyskusji, do planowania inwestycji, szukania rozwiązań ekonomicznie i ekologicznie korzystnych, związanych z gospodarowaniem odpadami we własnej firmie, jak i w gminie.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie uczestnika studium do sporządzenia własnego indywidualnego planu rozwoju zawodowego w obszarze gospodarki odpadami. Uświadomienie obecnego/zaprojektowanie przyszłego miejsca i roli uczestnika studiów w całym cyklu gospodarowania odpadami. Opracowanie strategii rozwoju kariery zawodowej w oparciu o skuteczne narzędzia (nauczone w toku studiów), z naciskiem na etyczne rozwiązania.
Treści programoweT-P-1Analiza własnych zasobów na początkowym etapie edukacji. Identyfikacja potrzeb rynkowych w zakresie gospodarki odpadami. Wyznaczenie własnych celów rozwoju zawodowego. Ustalenie niezbędnego poziomu wiedzy i potrzebnych umiejętności do osiągnięcia zakładanych celów.
T-P-1Analiza/weryfikacja własnych zasobów wiedzy i umiejętności po półrocznym kształceniu. Zaplanowanie własnej ścieżki rozwoju zawodowego w gospodarce odpadami.
Metody nauczaniaM-1metoda przypadków
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sporządzenie własnego indywidualnego planu rozwoju przez uczestnika studium
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z efektów realizacji planu rozwoju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość potrzeby ciągłego rozwoju w wymiarze podstawowym, ogólnym
3,5
4,0
4,5
5,0