Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Doskonalenie dostępności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Doskonalenie dostępności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
warsztatyWR2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów z pierwszego semestru studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie uczestnikom i nabycie przez nich kompetencji zapewniających doskonalenie dostępności, uświadomienie, że dostępność jest procesem wymagającym nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagań prawa w tym zakresie.
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności tworzenia planu zapewniania dostępności w organizacji oraz poznanie przykładowych metod i narzędzi, które mogą być używane podczas doskonalenia dostępności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Planowanie dostępności2
T-W-2Zasady opracowywania planu dostępności2
T-W-3Narzędzia wspomagające zarządzanie dostępnością i jej doskonalenie4
8
warsztaty
T-WR-1Zasady opracowywania planu dostępnosci2
T-WR-2Opracowywanie planu dostępności w organizacji4
T-WR-3Prezentacje opracowanych planów2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach8
A-WR-2konsultacje2
A-WR-3przygotowanie projektu i prezentacji15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/12_W01
Ma wiedzę zapewniającą doskonalenie dostępności, w tym zasady realizowania nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Zna podstawowe narzędzia i metody stosowane w doskonaleniu dostępności. Zna zasady tworzenia planu dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
SDD_10-_W05, SDD_10-_W03, SDD_10-_W04C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/12_U01
Ma umiejętności zapewniające doskonalenie dostępności, w tym realizowanie nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Stosuje podstawowe narzędzia i metody typowe dla doskonalenia dostępności. Potrafi tworzyć plan dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
SDD_10-_U05, SDD_10-_U06, SDD_10-_U07, SDD_10-_U03C-2, C-1T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/12_K01
Ma świadomość konieczności doskonalenia dostępności, ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami.
SDD_10-_K01, SDD_10-_K02C-1, C-2T-WR-2, T-W-1, T-W-2, T-WR-1, T-WR-3, T-W-3M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/12_W01
Ma wiedzę zapewniającą doskonalenie dostępności, w tym zasady realizowania nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Zna podstawowe narzędzia i metody stosowane w doskonaleniu dostępności. Zna zasady tworzenia planu dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu wiedzę zapewniającą doskonalenie dostępności, w tym zasady realizowania nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Zna w dostatecznym stopniu podstawowe narzędzia i metody stosowane w doskonaleniu dostępności. Zna podstawowe zasady tworzenia planu dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/12_U01
Ma umiejętności zapewniające doskonalenie dostępności, w tym realizowanie nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Stosuje podstawowe narzędzia i metody typowe dla doskonalenia dostępności. Potrafi tworzyć plan dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
2,0
3,0Ma umiejętności zapewniające dostateczne doskonalenie dostępności, w tym realizowanie nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Stosuje w dostatecznym stopniu podstawowe narzędzia i metody typowe dla doskonalenia dostępności. Z iewielką pomocą potrafi tworzyć podstawowy plan dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/12_K01
Ma świadomość konieczności doskonalenia dostępności, ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami.
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności doskonalenia dostępności, ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2019, Dz. U. z 2019 r. poz. 1696).
  2. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, 2019, Dz. U. z 2019 poz.848
  3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dn. 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Rządowy program Dostępność Plus 2018-2025 z 17 lipca 2018 r, 2018
  2. Standard dostępności WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines)

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie dostępności2
T-W-2Zasady opracowywania planu dostępności2
T-W-3Narzędzia wspomagające zarządzanie dostępnością i jej doskonalenie4
8

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Zasady opracowywania planu dostępnosci2
T-WR-2Opracowywanie planu dostępności w organizacji4
T-WR-3Prezentacje opracowanych planów2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach8
A-WR-2konsultacje2
A-WR-3przygotowanie projektu i prezentacji15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/12_W01Ma wiedzę zapewniającą doskonalenie dostępności, w tym zasady realizowania nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Zna podstawowe narzędzia i metody stosowane w doskonaleniu dostępności. Zna zasady tworzenia planu dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W05Zna zasady dotyczące przygotowania i przeprowadzania audytów, w szczególności kompleksowych audytów dostępnosci.
SDD_10-_W03Zna i rozumie wymagania prawa w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dostępności cyfrowej oraz obowiązki podmiotów publicznych w tym zakresie.
SDD_10-_W04Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności tworzenia planu zapewniania dostępności w organizacji oraz poznanie przykładowych metod i narzędzi, które mogą być używane podczas doskonalenia dostępności.
C-1Uświadomienie uczestnikom i nabycie przez nich kompetencji zapewniających doskonalenie dostępności, uświadomienie, że dostępność jest procesem wymagającym nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagań prawa w tym zakresie.
Treści programoweT-W-3Narzędzia wspomagające zarządzanie dostępnością i jej doskonalenie
T-W-2Zasady opracowywania planu dostępności
T-W-1Planowanie dostępności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu wiedzę zapewniającą doskonalenie dostępności, w tym zasady realizowania nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Zna w dostatecznym stopniu podstawowe narzędzia i metody stosowane w doskonaleniu dostępności. Zna podstawowe zasady tworzenia planu dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/12_U01Ma umiejętności zapewniające doskonalenie dostępności, w tym realizowanie nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Stosuje podstawowe narzędzia i metody typowe dla doskonalenia dostępności. Potrafi tworzyć plan dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U05Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy
SDD_10-_U06Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym również w zespołach interdyscyplinarnych.
SDD_10-_U07Potrafi przeprowadzić działania związane z audytowaniem, w szczególności z przygotowaniem, przeprowadzeniem, analizą i tworzeniem dokumentacji dotyczacej kompleksowych audytów dostępności w organizacji.
SDD_10-_U03Potrafi dokonać analizy dostępności organizacji pod kątem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności tworzenia planu zapewniania dostępności w organizacji oraz poznanie przykładowych metod i narzędzi, które mogą być używane podczas doskonalenia dostępności.
C-1Uświadomienie uczestnikom i nabycie przez nich kompetencji zapewniających doskonalenie dostępności, uświadomienie, że dostępność jest procesem wymagającym nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagań prawa w tym zakresie.
Treści programoweT-WR-1Zasady opracowywania planu dostępnosci
T-WR-2Opracowywanie planu dostępności w organizacji
T-WR-3Prezentacje opracowanych planów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejętności zapewniające dostateczne doskonalenie dostępności, w tym realizowanie nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Stosuje w dostatecznym stopniu podstawowe narzędzia i metody typowe dla doskonalenia dostępności. Z iewielką pomocą potrafi tworzyć podstawowy plan dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/12_K01Ma świadomość konieczności doskonalenia dostępności, ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K01Jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami
SDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie uczestnikom i nabycie przez nich kompetencji zapewniających doskonalenie dostępności, uświadomienie, że dostępność jest procesem wymagającym nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagań prawa w tym zakresie.
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności tworzenia planu zapewniania dostępności w organizacji oraz poznanie przykładowych metod i narzędzi, które mogą być używane podczas doskonalenia dostępności.
Treści programoweT-WR-2Opracowywanie planu dostępności w organizacji
T-W-1Planowanie dostępności
T-W-2Zasady opracowywania planu dostępności
T-WR-1Zasady opracowywania planu dostępnosci
T-WR-3Prezentacje opracowanych planów
T-W-3Narzędzia wspomagające zarządzanie dostępnością i jej doskonalenie
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności doskonalenia dostępności, ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0