Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Audyt dostępności - ocena funkcjonowania podmiotu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Audyt dostępności - ocena funkcjonowania podmiotu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 16 2,00,60zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Pozytywne zaliczenie przedmiotów z pierwszego semestru studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez uczestnika studiów kompetencji w zakresie przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji, co najmniej w zakresie wymaganym przez aktualne prawo w tym zakresie. Uczestnik studiów będzie w stanie zaplanować audyt dostępności, przeprowadzić go i zaplanować działania poaudytowe.
C-2Nabycie umiejętności opracowania dokumentacji podjętych działań przed audytem, w trakcie realizacji audytu oraz działąń poaudytowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Planowanie audytu2
T-L-2Przygotowanie dokumentacji audytowej - lista kontrolna4
T-L-3Przeprowadzanie audytu - studia przypadków4
T-L-4Praktyczne przeprowadzanie audytu4
T-L-5Działania poaudytowe - dokumentacja2
16
wykłady
T-W-1Przygotowanie do audytu dostępności organizacji2
T-W-2Podstawy prawne i dobre praktyki2
T-W-3Przebieg audytu2
T-W-4Dokumentacja audytowa, działania poaudytowe2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia22
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w formie opisowej lub testu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/11_W01
Identyfikuje wymagania prawa i bariery w dostępności przestrzeni publicznej w kontekście co najmniej dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej i formułuje wymagania dla listy sprawdzającej wykorzystywanej podczas audytu.
SDD_10-_W05, SDD_10-_W03C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1
SDD_10-_SDD/A/11_W02
Posiada wiedzę z zakresu zasad, metod i narzędzi wykorzystywanych podczas kompleksowego audytu dostępnosci organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
SDD_10-_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/11_U01
Posiada umiejętności przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji w oparciu o aktualne wymagania prawa i dobre praktyki w tym zakresie i odpowiednio dobiera i wykorzystuje podczas tych działań poznane metody i narzędzia.
SDD_10-_U03, SDD_10-_U04, SDD_10-_U06, SDD_10-_U07C-2T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4, M-2S-2
SDD_10-_SDD/A/11_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w grupie w ramach realizowanych działań audytowych.
SDD_10-_U06C-2T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/11_K01
Jest świadomy odpowiedzialności związanej z weryfikowaniem kompleksowej dostępności przestrzeni publicznej i jej wpływu na funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami.
SDD_10-_K02C-1T-W-3, T-L-5, T-L-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-2M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/11_W01
Identyfikuje wymagania prawa i bariery w dostępności przestrzeni publicznej w kontekście co najmniej dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej i formułuje wymagania dla listy sprawdzającej wykorzystywanej podczas audytu.
2,0
3,0W dostatecznym stopniu Identyfikuje wymagania prawa i bariery w dostępności przestrzeni publicznej w kontekście co najmniej dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej i formułuje podstawowe wymagania dla listy sprawdzającej wykorzystywanej podczas audytu.
3,5
4,0
4,5
5,0
SDD_10-_SDD/A/11_W02
Posiada wiedzę z zakresu zasad, metod i narzędzi wykorzystywanych podczas kompleksowego audytu dostępnosci organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
2,0
3,0Posiada dostateczna wiedzę z zakresu zasad, metod i narzędzi wykorzystywanych podczas kompleksowego audytu dostępnosci organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/11_U01
Posiada umiejętności przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji w oparciu o aktualne wymagania prawa i dobre praktyki w tym zakresie i odpowiednio dobiera i wykorzystuje podczas tych działań poznane metody i narzędzia.
2,0
3,0Posiada dostateczne umiejętności w zakresie przeprowadzania audytu dostępności organizacji w oparciu o aktualne wymagania prawa i dobre praktyki w tym zakresie i wykorzystuje podstawowe metody i narzędzia.
3,5
4,0
4,5
5,0
SDD_10-_SDD/A/11_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w grupie w ramach realizowanych działań audytowych.
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu pracować indywidualnie i w grupie w ramach realizowanych działań audytowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/11_K01
Jest świadomy odpowiedzialności związanej z weryfikowaniem kompleksowej dostępności przestrzeni publicznej i jej wpływu na funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami.
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy odpowiedzialności związanej z weryfikowaniem kompleksowej dostępności przestrzeni publicznej i jej wpływu na funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wawak S., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Onepress, 2014, 2
  2. Janusz B., Zadanie audytu wewnętrznego w praktyce, ODDK, Warszawa, 2018
  3. Moeller R., Nowoczesny audyt wewnętrzny, Nieoczywiste, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki P., Kafel P., WYBRANE ZAGADNIENIA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ DOKUMENTACJA I AUDYT SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Planowanie audytu2
T-L-2Przygotowanie dokumentacji audytowej - lista kontrolna4
T-L-3Przeprowadzanie audytu - studia przypadków4
T-L-4Praktyczne przeprowadzanie audytu4
T-L-5Działania poaudytowe - dokumentacja2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przygotowanie do audytu dostępności organizacji2
T-W-2Podstawy prawne i dobre praktyki2
T-W-3Przebieg audytu2
T-W-4Dokumentacja audytowa, działania poaudytowe2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia22
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/11_W01Identyfikuje wymagania prawa i bariery w dostępności przestrzeni publicznej w kontekście co najmniej dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej i formułuje wymagania dla listy sprawdzającej wykorzystywanej podczas audytu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W05Zna zasady dotyczące przygotowania i przeprowadzania audytów, w szczególności kompleksowych audytów dostępnosci.
SDD_10-_W03Zna i rozumie wymagania prawa w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dostępności cyfrowej oraz obowiązki podmiotów publicznych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez uczestnika studiów kompetencji w zakresie przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji, co najmniej w zakresie wymaganym przez aktualne prawo w tym zakresie. Uczestnik studiów będzie w stanie zaplanować audyt dostępności, przeprowadzić go i zaplanować działania poaudytowe.
Treści programoweT-W-4Dokumentacja audytowa, działania poaudytowe
T-W-2Podstawy prawne i dobre praktyki
T-W-1Przygotowanie do audytu dostępności organizacji
T-W-3Przebieg audytu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w formie opisowej lub testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W dostatecznym stopniu Identyfikuje wymagania prawa i bariery w dostępności przestrzeni publicznej w kontekście co najmniej dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej i formułuje podstawowe wymagania dla listy sprawdzającej wykorzystywanej podczas audytu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/11_W02Posiada wiedzę z zakresu zasad, metod i narzędzi wykorzystywanych podczas kompleksowego audytu dostępnosci organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W05Zna zasady dotyczące przygotowania i przeprowadzania audytów, w szczególności kompleksowych audytów dostępnosci.
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez uczestnika studiów kompetencji w zakresie przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji, co najmniej w zakresie wymaganym przez aktualne prawo w tym zakresie. Uczestnik studiów będzie w stanie zaplanować audyt dostępności, przeprowadzić go i zaplanować działania poaudytowe.
Treści programoweT-W-1Przygotowanie do audytu dostępności organizacji
T-W-4Dokumentacja audytowa, działania poaudytowe
T-W-3Przebieg audytu
T-W-2Podstawy prawne i dobre praktyki
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w formie opisowej lub testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczna wiedzę z zakresu zasad, metod i narzędzi wykorzystywanych podczas kompleksowego audytu dostępnosci organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/11_U01Posiada umiejętności przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji w oparciu o aktualne wymagania prawa i dobre praktyki w tym zakresie i odpowiednio dobiera i wykorzystuje podczas tych działań poznane metody i narzędzia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U03Potrafi dokonać analizy dostępności organizacji pod kątem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami
SDD_10-_U04Potrafi wdrażać zasady projektowania uniwersalnego w przestrzeni publicznej i opracować plan działań naprawczych/ doskonalących.
SDD_10-_U06Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym również w zespołach interdyscyplinarnych.
SDD_10-_U07Potrafi przeprowadzić działania związane z audytowaniem, w szczególności z przygotowaniem, przeprowadzeniem, analizą i tworzeniem dokumentacji dotyczacej kompleksowych audytów dostępności w organizacji.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania dokumentacji podjętych działań przed audytem, w trakcie realizacji audytu oraz działąń poaudytowych.
Treści programoweT-L-1Planowanie audytu
T-L-5Działania poaudytowe - dokumentacja
T-L-2Przygotowanie dokumentacji audytowej - lista kontrolna
T-L-3Przeprowadzanie audytu - studia przypadków
T-L-4Praktyczne przeprowadzanie audytu
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczne umiejętności w zakresie przeprowadzania audytu dostępności organizacji w oparciu o aktualne wymagania prawa i dobre praktyki w tym zakresie i wykorzystuje podstawowe metody i narzędzia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/11_U02Potrafi pracować indywidualnie i w grupie w ramach realizowanych działań audytowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U06Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym również w zespołach interdyscyplinarnych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania dokumentacji podjętych działań przed audytem, w trakcie realizacji audytu oraz działąń poaudytowych.
Treści programoweT-L-4Praktyczne przeprowadzanie audytu
T-L-2Przygotowanie dokumentacji audytowej - lista kontrolna
T-L-5Działania poaudytowe - dokumentacja
T-L-1Planowanie audytu
T-L-3Przeprowadzanie audytu - studia przypadków
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu pracować indywidualnie i w grupie w ramach realizowanych działań audytowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/11_K01Jest świadomy odpowiedzialności związanej z weryfikowaniem kompleksowej dostępności przestrzeni publicznej i jej wpływu na funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez uczestnika studiów kompetencji w zakresie przeprowadzania kompleksowego audytu dostępności organizacji, co najmniej w zakresie wymaganym przez aktualne prawo w tym zakresie. Uczestnik studiów będzie w stanie zaplanować audyt dostępności, przeprowadzić go i zaplanować działania poaudytowe.
Treści programoweT-W-3Przebieg audytu
T-L-5Działania poaudytowe - dokumentacja
T-L-3Przeprowadzanie audytu - studia przypadków
T-W-1Przygotowanie do audytu dostępności organizacji
T-L-1Planowanie audytu
T-L-2Przygotowanie dokumentacji audytowej - lista kontrolna
T-L-4Praktyczne przeprowadzanie audytu
T-W-4Dokumentacja audytowa, działania poaudytowe
T-W-2Podstawy prawne i dobre praktyki
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy odpowiedzialności związanej z weryfikowaniem kompleksowej dostępności przestrzeni publicznej i jej wpływu na funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0