Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Dostępność cyfrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Dostępność cyfrowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Akademickie Centrum Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Czekalska <Anna.Czekalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 16 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów z pierwszego semestru studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie, w tym znajomości aktualnego standardu WCAG.
C-2Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności cyfrowej stron i aplikacji podmiotów publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępności cyfrowej
C-3Nabycie podstawowych umiejętności dotyczących tworzenia/ oceny dostępności stron internetowych oraz tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, czy prezentacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Deklaracja dostępności1
T-L-2Redagowanie dostępnych stron internetowych3
T-L-3Tworzenie dostępnych dokumentów (word, excel itp.)8
T-L-4Audytowanie stron internetowych4
16
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do dostępności cyfrowej2
T-W-2Prawne uwarunkowania dostępności cyfrowej2
T-W-3Wymagania aktualnego standardu WCAG2
T-W-4Projektowanie uniwersalne w przestrzeni cyfrowej/ wirtualnej2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia22
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/7_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. Zna wymagania aktualnego standardu WCAG i zasady przeprowadzania audytu dostępności cyfrowej.
SDD_10-_W02, SDD_10-_W03, SDD_10-_W04C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/7_U01
Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność cyfrową stron internetowych/ aplikacji internetowych/ załączników na stronach podmiotów publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej.
SDD_10-_U01, SDD_10-_U03, SDD_10-_U05, SDD_10-_U06C-2, C-3T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/7_K01
Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
SDD_10-_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-2, T-L-3, T-W-4M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/7_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. Zna wymagania aktualnego standardu WCAG i zasady przeprowadzania audytu dostępności cyfrowej.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. Zna w dostatecznym stopniu wymagania aktualnego standardu WCAG i zasady przeprowadzania audytu dostępności cyfrowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/7_U01
Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność cyfrową stron internetowych/ aplikacji internetowych/ załączników na stronach podmiotów publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej.
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność cyfrową stron internetowych/ aplikacji internetowych/ załączników na stronach podmiotów publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/7_K01
Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2019, Dz. U. z 2019 r. poz. 1696).
  2. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, 2019, Dz. U. z 2019 poz.848
  3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dn. 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Rządowy program Dostępność Plus 2018-2025 z 17 lipca 2018 r, 2018
  2. Standard dostępności WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Deklaracja dostępności1
T-L-2Redagowanie dostępnych stron internetowych3
T-L-3Tworzenie dostępnych dokumentów (word, excel itp.)8
T-L-4Audytowanie stron internetowych4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do dostępności cyfrowej2
T-W-2Prawne uwarunkowania dostępności cyfrowej2
T-W-3Wymagania aktualnego standardu WCAG2
T-W-4Projektowanie uniwersalne w przestrzeni cyfrowej/ wirtualnej2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia22
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/7_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. Zna wymagania aktualnego standardu WCAG i zasady przeprowadzania audytu dostępności cyfrowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W02Ma świadomość istnienia barier dotyczących funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej.
SDD_10-_W03Zna i rozumie wymagania prawa w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dostępności cyfrowej oraz obowiązki podmiotów publicznych w tym zakresie.
SDD_10-_W04Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami.
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowych umiejętności dotyczących tworzenia/ oceny dostępności stron internetowych oraz tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, czy prezentacji.
C-2Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności cyfrowej stron i aplikacji podmiotów publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępności cyfrowej
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do dostępności cyfrowej
T-W-2Prawne uwarunkowania dostępności cyfrowej
T-W-3Wymagania aktualnego standardu WCAG
T-W-4Projektowanie uniwersalne w przestrzeni cyfrowej/ wirtualnej
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4prezentacje
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. Zna w dostatecznym stopniu wymagania aktualnego standardu WCAG i zasady przeprowadzania audytu dostępności cyfrowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/7_U01Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność cyfrową stron internetowych/ aplikacji internetowych/ załączników na stronach podmiotów publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U01Potrafi dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery w przestrzeni publicznej (cyfrowe, architektoniczne i informacyjno-komunikacyjne)
SDD_10-_U03Potrafi dokonać analizy dostępności organizacji pod kątem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami
SDD_10-_U05Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy
SDD_10-_U06Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym również w zespołach interdyscyplinarnych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności cyfrowej stron i aplikacji podmiotów publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępności cyfrowej
C-3Nabycie podstawowych umiejętności dotyczących tworzenia/ oceny dostępności stron internetowych oraz tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, czy prezentacji.
Treści programoweT-L-4Audytowanie stron internetowych
T-L-1Deklaracja dostępności
T-L-3Tworzenie dostępnych dokumentów (word, excel itp.)
T-L-2Redagowanie dostępnych stron internetowych
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność cyfrową stron internetowych/ aplikacji internetowych/ załączników na stronach podmiotów publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/7_K01Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie, w tym znajomości aktualnego standardu WCAG.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do dostępności cyfrowej
T-W-3Wymagania aktualnego standardu WCAG
T-L-2Redagowanie dostępnych stron internetowych
T-L-1Deklaracja dostępności
T-L-4Audytowanie stron internetowych
T-W-2Prawne uwarunkowania dostępności cyfrowej
T-L-3Tworzenie dostępnych dokumentów (word, excel itp.)
T-W-4Projektowanie uniwersalne w przestrzeni cyfrowej/ wirtualnej
Metody nauczaniaM-4prezentacje
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
3,5
4,0
4,5
5,0