Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania uniwersalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania uniwersalnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50egzamin
projektyP1 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstaw projektowania uniwersalnego na podstawie aktualnych aktów prawa oraz dobrych praktyk.
C-2Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni zewnętrznej i opracowania projektu racjonalnych rozwiazań z tego zakresu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenia organizacyjne. Wybór tematów do opracowania.2
T-P-2Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przesrzeni zewnętrznej - opracowywanie projektów4
T-P-3Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w przestrzenie wewnętrznej w miejscu użyteczności publicznej/ obsłudze klienta - opracowanie projektu6
T-P-4Prezentacje opracowanych projektów4
16
wykłady
T-W-1Projektowanie uniwersalne - historia, ogólne zasady2
T-W-2Ergonomia w projektowaniu2
T-W-3Standardy dostępności - dobre praktyki4
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach16
A-P-2dopracowywanie projektu20
A-P-3konsultacje2
A-P-4studiowanie literatury rzedmiotu12
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2projekt
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-2Ocena podsumowująca: projekt
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/6_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania uniwersalnego opartego na aktualnych wymaganiach prawa i dobrych praktyk mających na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej.
SDD_10-_W04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/6_U01
Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni i opracowanie projektu z tego zakresu.
SDD_10-_U02, SDD_10-_U01, SDD_10-_U04, SDD_10-_U05, SDD_10-_U06C-2T-P-4, T-P-3, T-P-1, T-P-2M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/6_K01
Jest swiadomy potrzeby stosowania zasad projektowania uniwersalnego w celu zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej.
SDD_10-_K02C-2, C-1T-W-3, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-P-1, T-P-4, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/6_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania uniwersalnego opartego na aktualnych wymaganiach prawa i dobrych praktyk mających na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w dostatecznym stopniu z zakresu projektowania uniwersalnego opartego na aktualnych wymaganiach prawa i dobrych praktyk mających na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/6_U01
Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni i opracowanie projektu z tego zakresu.
2,0
3,0Nabycie w dostatecznym stopniu umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni i opracowanie projektu z tego zakresu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/6_K01
Jest swiadomy potrzeby stosowania zasad projektowania uniwersalnego w celu zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej.
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy potrzeby stosowania zasad projektowania uniwersalnego w celu zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gedliczka A., Atlas miar człowieka- dane do projektowania i oceny ergonomicznej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
  2. Access Audit Handbook, RIBA Publishing, RIBA Publishing, Londyn, 2013
  3. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
  4. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne – Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005, 2

Literatura dodatkowa

  1. Wysocki M., Projektowanie otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2010
  2. Wysocki M., Przestrzeń publiczna przyjazna seniorom, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2015

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenia organizacyjne. Wybór tematów do opracowania.2
T-P-2Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przesrzeni zewnętrznej - opracowywanie projektów4
T-P-3Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w przestrzenie wewnętrznej w miejscu użyteczności publicznej/ obsłudze klienta - opracowanie projektu6
T-P-4Prezentacje opracowanych projektów4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie uniwersalne - historia, ogólne zasady2
T-W-2Ergonomia w projektowaniu2
T-W-3Standardy dostępności - dobre praktyki4
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach16
A-P-2dopracowywanie projektu20
A-P-3konsultacje2
A-P-4studiowanie literatury rzedmiotu12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/6_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania uniwersalnego opartego na aktualnych wymaganiach prawa i dobrych praktyk mających na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W04Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstaw projektowania uniwersalnego na podstawie aktualnych aktów prawa oraz dobrych praktyk.
Treści programoweT-W-3Standardy dostępności - dobre praktyki
T-W-1Projektowanie uniwersalne - historia, ogólne zasady
T-W-2Ergonomia w projektowaniu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w dostatecznym stopniu z zakresu projektowania uniwersalnego opartego na aktualnych wymaganiach prawa i dobrych praktyk mających na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/6_U01Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni i opracowanie projektu z tego zakresu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U02Potrafi zaproponować/ zaprojektować rozwiązanie techniczne o charakterze uniwersalnym
SDD_10-_U01Potrafi dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery w przestrzeni publicznej (cyfrowe, architektoniczne i informacyjno-komunikacyjne)
SDD_10-_U04Potrafi wdrażać zasady projektowania uniwersalnego w przestrzeni publicznej i opracować plan działań naprawczych/ doskonalących.
SDD_10-_U05Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy
SDD_10-_U06Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym również w zespołach interdyscyplinarnych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni zewnętrznej i opracowania projektu racjonalnych rozwiazań z tego zakresu.
Treści programoweT-P-4Prezentacje opracowanych projektów
T-P-3Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w przestrzenie wewnętrznej w miejscu użyteczności publicznej/ obsłudze klienta - opracowanie projektu
T-P-1Ćwiczenia organizacyjne. Wybór tematów do opracowania.
T-P-2Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przesrzeni zewnętrznej - opracowywanie projektów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabycie w dostatecznym stopniu umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni i opracowanie projektu z tego zakresu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/6_K01Jest swiadomy potrzeby stosowania zasad projektowania uniwersalnego w celu zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przestrzeni zewnętrznej i opracowania projektu racjonalnych rozwiazań z tego zakresu.
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstaw projektowania uniwersalnego na podstawie aktualnych aktów prawa oraz dobrych praktyk.
Treści programoweT-W-3Standardy dostępności - dobre praktyki
T-P-2Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego dla wybranej przesrzeni zewnętrznej - opracowywanie projektów
T-P-3Praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w przestrzenie wewnętrznej w miejscu użyteczności publicznej/ obsłudze klienta - opracowanie projektu
T-W-2Ergonomia w projektowaniu
T-P-1Ćwiczenia organizacyjne. Wybór tematów do opracowania.
T-P-4Prezentacje opracowanych projektów
T-W-1Projektowanie uniwersalne - historia, ogólne zasady
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2projekt
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
S-2Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy potrzeby stosowania zasad projektowania uniwersalnego w celu zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0