Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności
Sylabus przedmiotu Prawne aspekty funkcjonowania OzN:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Specjalista ds. dostępności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawne aspekty funkcjonowania OzN | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych aktów prawnych o zasięgu światowym, unijnym i krajowym regulujących pojęcie niepełnosprawności oraz prawa i obowiązki osób z niepełnosprawnościami, które wpływają na funkcjonowanie tej grupy osób w społeczeństwie. |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo międzynarodowe w zakresie osób z niepełnosprawnością | 3 |
T-W-2 | Prawo wspólnotowe w zakresie osób z niepełnosprawnością | 1 |
T-W-3 | Prawo krajowe w zakresie osób z niepełnosprawnością | 4 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/3_W01 Zna podstawowe prawa osób z niepełnosprawnością i/ lub szczególnymi potrzebami i ich wpływ na funkcjonowanie. | SDD_10-_W01, SDD_10-_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/3_U01 Nabycie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie. | SDD_10-_U05 | — | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/3_K01 Jest świadomy społecznych, prawnych i etycznych aspektów związanych z niepełnosprawnością. | SDD_10-_K02 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/3_W01 Zna podstawowe prawa osób z niepełnosprawnością i/ lub szczególnymi potrzebami i ich wpływ na funkcjonowanie. | 2,0 | |
3,0 | Zna w dostatecznym stopniu podstawowe prawa osób z niepełnosprawnością i/ lub szczególnymi potrzebami i ich wpływ na funkcjonowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/3_U01 Nabycie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie. | 2,0 | |
3,0 | Nabycie w dostatecznym stopniu umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/3_K01 Jest świadomy społecznych, prawnych i etycznych aspektów związanych z niepełnosprawnością. | 2,0 | |
3,0 | Jest w dostatecznym stopniu świadomy społecznych, prawnych i etycznych aspektów związanych z niepełnosprawnością. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., ratyfikowana przez Polskę dnia 6 września 2012 r., 2012, Dz. U. z 2012r.poz. 1169
- Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, 1997, M.P.z 1997r., nr 50, poz. 475
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, 2019, Dz. U. z 2019 r. nr 1172, z późn. zm.
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikacji, 2017, Dz. U. z 2017, poz. 182
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z 18 grudnia 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, 2014
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, z 2004r., poz. 593 z późn. zm.), 2004, (Dz. U. nr 64, z 2004r., poz. 593 z późn. zm.
- Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, 2012, Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012, str.391
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, 2012, Dz. Urz. UE L 347 z 20.12. 2013, str. 320, z późn. zm.