Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Prawne aspekty funkcjonowania OzN:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Prawne aspekty funkcjonowania OzN
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych aktów prawnych o zasięgu światowym, unijnym i krajowym regulujących pojęcie niepełnosprawności oraz prawa i obowiązki osób z niepełnosprawnościami, które wpływają na funkcjonowanie tej grupy osób w społeczeństwie.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawo międzynarodowe w zakresie osób z niepełnosprawnością3
T-W-2Prawo wspólnotowe w zakresie osób z niepełnosprawnością1
T-W-3Prawo krajowe w zakresie osób z niepełnosprawnością4
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/3_W01
Zna podstawowe prawa osób z niepełnosprawnością i/ lub szczególnymi potrzebami i ich wpływ na funkcjonowanie.
SDD_10-_W01, SDD_10-_W03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/3_U01
Nabycie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.
SDD_10-_U05C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/3_K01
Jest świadomy społecznych, prawnych i etycznych aspektów związanych z niepełnosprawnością.
SDD_10-_K02C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/3_W01
Zna podstawowe prawa osób z niepełnosprawnością i/ lub szczególnymi potrzebami i ich wpływ na funkcjonowanie.
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu podstawowe prawa osób z niepełnosprawnością i/ lub szczególnymi potrzebami i ich wpływ na funkcjonowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/3_U01
Nabycie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.
2,0
3,0Nabycie w dostatecznym stopniu umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/3_K01
Jest świadomy społecznych, prawnych i etycznych aspektów związanych z niepełnosprawnością.
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy społecznych, prawnych i etycznych aspektów związanych z niepełnosprawnością.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., ratyfikowana przez Polskę dnia 6 września 2012 r., 2012, Dz. U. z 2012r.poz. 1169
  2. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, 1997, M.P.z 1997r., nr 50, poz. 475
  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, 2019, Dz. U. z 2019 r. nr 1172, z późn. zm.
  4. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikacji, 2017, Dz. U. z 2017, poz. 182
  5. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z 18 grudnia 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, z 2004r., poz. 593 z późn. zm.), 2004, (Dz. U. nr 64, z 2004r., poz. 593 z późn. zm.
  2. Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, 2012, Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012, str.391
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, 2012, Dz. Urz. UE L 347 z 20.12. 2013, str. 320, z późn. zm.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo międzynarodowe w zakresie osób z niepełnosprawnością3
T-W-2Prawo wspólnotowe w zakresie osób z niepełnosprawnością1
T-W-3Prawo krajowe w zakresie osób z niepełnosprawnością4
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/3_W01Zna podstawowe prawa osób z niepełnosprawnością i/ lub szczególnymi potrzebami i ich wpływ na funkcjonowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W01Zna i rozumie potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
SDD_10-_W03Zna i rozumie wymagania prawa w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dostępności cyfrowej oraz obowiązki podmiotów publicznych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych aktów prawnych o zasięgu światowym, unijnym i krajowym regulujących pojęcie niepełnosprawności oraz prawa i obowiązki osób z niepełnosprawnościami, które wpływają na funkcjonowanie tej grupy osób w społeczeństwie.
Treści programoweT-W-2Prawo wspólnotowe w zakresie osób z niepełnosprawnością
T-W-1Prawo międzynarodowe w zakresie osób z niepełnosprawnością
T-W-3Prawo krajowe w zakresie osób z niepełnosprawnością
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu podstawowe prawa osób z niepełnosprawnością i/ lub szczególnymi potrzebami i ich wpływ na funkcjonowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/3_U01Nabycie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U05Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.
Treści programoweT-W-3Prawo krajowe w zakresie osób z niepełnosprawnością
T-W-2Prawo wspólnotowe w zakresie osób z niepełnosprawnością
T-W-1Prawo międzynarodowe w zakresie osób z niepełnosprawnością
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabycie w dostatecznym stopniu umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/3_K01Jest świadomy społecznych, prawnych i etycznych aspektów związanych z niepełnosprawnością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy przy analizowaniu aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych aktów prawnych o zasięgu światowym, unijnym i krajowym regulujących pojęcie niepełnosprawności oraz prawa i obowiązki osób z niepełnosprawnościami, które wpływają na funkcjonowanie tej grupy osób w społeczeństwie.
Treści programoweT-W-2Prawo wspólnotowe w zakresie osób z niepełnosprawnością
T-W-3Prawo krajowe w zakresie osób z niepełnosprawnością
T-W-1Prawo międzynarodowe w zakresie osób z niepełnosprawnością
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy społecznych, prawnych i etycznych aspektów związanych z niepełnosprawnością.
3,5
4,0
4,5
5,0