Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Profilaktyka negatywnych skutków współczesnego stylu życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka negatywnych skutków współczesnego stylu życia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.2
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.4
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
15
wykłady
T-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?1
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.1
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.1
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.1
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.1
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).1
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.1
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).1
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?2
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.2
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.1
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.1
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2studiowanie zalecanej literatury5
A-L-3przygotowanie sie do ćwiczeń5
A-L-4zajęcia kontaktowe z nauczycielem7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach13
A-W-2czytanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do testu końcowego5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_W01
Ma ogólną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
TZZ_1A_W13C-1T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1
TZZ_1A_PO4-1zcid_W02
Ma wiedzę dotyczącą sposobów modyfikacji negatywnych czynników stylu życia, w tym zachowań żywieniowych, dostosowanych do różnych grup ludności
TZZ_1A_W14C-1T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury.
TZZ_1A_U01C-1T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_PO4-1zcid_U02
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie profilaktyki oraz korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
TZZ_1A_U05C-1T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki w pracy dietetyka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych.
TZZ_1A_K01C-1T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_PO4-1zcid_K02
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi
TZZ_1A_K02C-1T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_W01
Ma ogólną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
TZZ_1A_PO4-1zcid_W02
Ma wiedzę dotyczącą sposobów modyfikacji negatywnych czynników stylu życia, w tym zachowań żywieniowych, dostosowanych do różnych grup ludności
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących profilaktyki z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przygotowywania postępowania profilaktycznego
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego przygotowania postępowania profilaktycznego z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.
TZZ_1A_PO4-1zcid_U02
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie profilaktyki oraz korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
2,0Student nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie profilaktyki zdrowia.
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością wyników badań dotyczących realizacji programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki. Potrafi wykazać się znajomością wyników badań dotyczących realizacji programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym i miejscowym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1zcid_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki w pracy dietetyka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę profilkatyki i programów profilaktycznych w zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę profilaktyki prozdrowotnej i progamów profilaktycznych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilkatki prozdrowotnej i programów pprofilaktycznych, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi programiami profilkatycznymi o zasięgu ogólnokrajowym.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki prozdrowotnej. Będzie zdolny w zależności od potrzeb do wyboru i uczestnictwa w programach profilaktycznych o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub miejscowym.
TZZ_1A_PO4-1zcid_K02
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu dietetyka.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.

Literatura podstawowa

  1. Bulska J., Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi, Impuls, Kraków, 2008, I
  2. Januszewicz P., Socha P., Mazur A (red.), Żywienie w zdrowiu publicznym.Cz. 1., Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2009, I
  3. Terelak J. F., Psychologia stresu, Oficyna Wydawcza BRANTA, Bydgoszcz, 2001
  4. Nosko J., Zachowania zdrowotne i zdrowie publiczne, Instytut Medycyny Pracy, Łódź, 2005
  5. Tuszyńska-Bogucka V., Bogucki J., Styl zycia a zdrowie, Czelej, Lublin, 2005, VIII

Literatura dodatkowa

  1. Ostrowska A, Styl życia a zdrowie, Instytu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 1999
  2. Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, WSHE, Łódź, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.3
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.2
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.4
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?1
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.1
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.1
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.1
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.1
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).1
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.1
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).1
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?2
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.2
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.1
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.1
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2studiowanie zalecanej literatury5
A-L-3przygotowanie sie do ćwiczeń5
A-L-4zajęcia kontaktowe z nauczycielem7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach13
A-W-2czytanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do testu końcowego5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1zcid_W01Ma ogólną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1zcid_W02Ma wiedzę dotyczącą sposobów modyfikacji negatywnych czynników stylu życia, w tym zachowań żywieniowych, dostosowanych do różnych grup ludności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu możliwości modyfikacji wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1zcid_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących profilaktyki z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przygotowywania postępowania profilaktycznego
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego przygotowania postępowania profilaktycznego z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1zcid_U02Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie profilaktyki oraz korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie profilaktyki zdrowia.
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością wyników badań dotyczących realizacji programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki. Potrafi wykazać się znajomością wyników badań dotyczących realizacji programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym i miejscowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1zcid_K01Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki w pracy dietetyka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę profilkatyki i programów profilaktycznych w zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę profilaktyki prozdrowotnej i progamów profilaktycznych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilkatki prozdrowotnej i programów pprofilaktycznych, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi programiami profilkatycznymi o zasięgu ogólnokrajowym.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki prozdrowotnej. Będzie zdolny w zależności od potrzeb do wyboru i uczestnictwa w programach profilaktycznych o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub miejscowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1zcid_K02Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych.
Treści programoweT-W-1Kawa - zagrożenie czy ochrona?
T-W-12Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych.
T-W-13Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka.
T-W-5Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodziezy wpływ na choroby sercowo-naczyniowe.
T-W-2Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli.
T-W-11Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
T-W-6Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzania, niedożywienie, głodzenie).
T-W-7Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia.
T-W-3Za i przeciw alkoholowi.
T-W-4Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego.
T-W-8Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej).
T-W-9Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne?
T-W-10Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny.
T-L-6Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-2Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych.
T-L-3Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-4Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-5Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
T-L-1Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu dietetyka.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.