Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy biotechnologii
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, chemii i fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej2
T-L-2Izolacja DNA4
T-L-3Oczyszczanie DNA2
T-L-4Przygotowanie PCR multipleks2
T-L-5Elektroforeza agarozowa2
T-L-6Przygląd internetowych baz danych1
T-L-7Przygotowywanie starterów i i sprawdzanie produktów reakcji2
15
wykłady
T-W-1Biotechnologia zywnosci - podstawowe definicje, zjawiska, procesy2
T-W-2Organizmy i żywność modyfikowana genetycznie2
T-W-3Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie2
T-W-4Metody oczyszczania biopreparatów2
T-W-5Biodegradacja i bioremediacja2
T-W-6Grupy drobnoustrojów przydatnych biotechnologicznie5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna studenta15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja panelowa
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9zcid_W01
Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W11C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-1M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9zcid_U01
Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii
TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U09C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-1M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9zcid_K01
Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska
TZZ_1A_K04C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9zcid_W01
Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia
2,0
3,0Znajomośc podstawowych zagadnień i i praktycznego zastosowania biotechnologii w różnych gałęziach przemysłu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9zcid_U01
Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik stosowanych w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9zcid_K01
Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska
2,0
3,0Student ma podstawową zdolnośc stosowania nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudziasz Z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
  3. Ratledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011
  4. Buchowicz J, Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej2
T-L-2Izolacja DNA4
T-L-3Oczyszczanie DNA2
T-L-4Przygotowanie PCR multipleks2
T-L-5Elektroforeza agarozowa2
T-L-6Przygląd internetowych baz danych1
T-L-7Przygotowywanie starterów i i sprawdzanie produktów reakcji2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechnologia zywnosci - podstawowe definicje, zjawiska, procesy2
T-W-2Organizmy i żywność modyfikowana genetycznie2
T-W-3Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie2
T-W-4Metody oczyszczania biopreparatów2
T-W-5Biodegradacja i bioremediacja2
T-W-6Grupy drobnoustrojów przydatnych biotechnologicznie5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9zcid_W01Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka
Treści programoweT-W-3Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie
T-W-2Organizmy i żywność modyfikowana genetycznie
T-W-5Biodegradacja i bioremediacja
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomośc podstawowych zagadnień i i praktycznego zastosowania biotechnologii w różnych gałęziach przemysłu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9zcid_U01Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka
Treści programoweT-W-3Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie
T-W-5Biodegradacja i bioremediacja
T-W-6Grupy drobnoustrojów przydatnych biotechnologicznie
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik stosowanych w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9zcid_K01Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka
Treści programoweT-W-2Organizmy i żywność modyfikowana genetycznie
T-W-5Biodegradacja i bioremediacja
T-W-6Grupy drobnoustrojów przydatnych biotechnologicznie
Metody nauczaniaM-1Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową zdolnośc stosowania nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0