Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | TZZ_1A_D4zcid_U01 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TZZ_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
TZZ_1A_U02 | Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów |
TZZ_1A_U03 | Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym. |
TZZ_1A_U04 | Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów. |
TZZ_1A_U05 | Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. |
TZZ_1A_U06 | Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8, |
TZZ_1A_U07 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami. |
TZZ_1A_U14 | Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. |
TZZ_1A_U15 | Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka. |
TZZ_1A_U16 | Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności. |
TZZ_1A_U29 | Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych. |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka. |
---|
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych. |
Treści programowe | T-W-1 | Nauka o żywieniu i etapy rozwoju. Nauka o żywieniu w Polsce. Współczesne problemy żywieniowe świata. Żywność transgeniczna. |
---|
T-W-2 | Zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka (bilans). |
T-W-3 | Rola białka w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności. |
T-W-4 | Rola węglowodanów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności. |
T-W-5 | Rola tłuszczów w procesach ustrojowych, ich źródła w żywności. |
T-W-6 | Rola wody w organizmie, jej rodzaje oraz odwodnienia. |
T-W-7 | Rola witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka. |
T-W-8 | Rola makro i mikroelementów, źródła w żywności. Konsekwencje zdrowotne nadmiarów i niedoborów w diecie człowieka.i |
T-W-10 | Znakowanie żywności. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Profile żywieniowe i produktów. |
T-W-11 | Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności. |
T-W-12 | Wady żywienia. |
T-W-13 | Stan odżywienia. |
T-W-14 | Żywność regionalna i tradycyjna. |
T-W-15 | Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. |
T-W-9 | Żywność funkcjonalna, wzbogacona, wygodna, minimalnie przetworzona. Koncentraty spożywcze i dietetyczne środki spożywcze. |
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką zajęć, warunkami zaliczenia. |
T-L-2 | Ocena wartości odżywczej produktów żywnościowych różnymi metodami. Informacja żywieniowa. Oznaczenia na opakowaniach do żywności. |
T-L-3 | Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. |
T-L-4 | Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu. |
T-L-6 | Ocena dziennego spożycia białka, z uwzględnieniem zawartości aminokwasów. |
T-L-7 | Ocena wartości odżywczej białek w jadłospisie studenta. |
T-L-8 | Analiza spożycia wody i składników mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa. |
T-L-9 | Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w wodzie w dietach studentów. |
T-L-10 | Analiza spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach w dietach studentów. |
T-L-11 | Wyliczanie wskaźników jakości żywieniowej. Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych. |
T-L-12 | Ocena sposobu żywienia różnymi metodami. |
T-L-13 | Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej. |
T-L-15 | Suplementacja diety i żywność wzbogacona w żywieniu człowieka. Zaliczenie ćwiczeń. |
T-L-5 | Porównanie wrtości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia. Wyliczenie realizacji normy na wybrane składniki. |
T-L-14 | Metody oceny stanu odżywienia. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna. |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym. |
M-5 | Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywiania, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń - teoretyczne w formie ustnej lub pisemnej. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu w formie testu. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy. |
3,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. |
4,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. |
4,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. |
5,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |