Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-5Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań
C-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza błędów pomiarowych2
T-A-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo5
T-A-3Elementy statystyki opisowej4
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez7
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa7
T-A-6Analiza wariancji5
30
wykłady
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe1
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo2
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe1
T-W-4Elementy statystyki opisowej2
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez4
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa4
T-W-7Analiza wariancji1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje z prowadzącym15
A-A-3rozwiązywanie zadań domowych20
A-A-4przygotowanie się do kolokwium25
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z prowadzącym5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-4przygotowanie się do egzaminu25
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia rachunkowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B4_W01
Posiada wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
TZZ_1A_W09C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-2, S-3
TZZ_1A_B4_W02
Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
TZZ_1A_W09C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B4_U01
Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U29C-3T-A-1, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-2, S-3
TZZ_1A_B4_U02
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U29C-1, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-2, S-3
TZZ_1A_B4_U03
Potrafi właściwie interpretować wyniki badań
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07C-1, C-5, C-6T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B4_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-6T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B4_W01
Posiada wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
TZZ_1A_B4_W02
Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
2,0Student nie zna zasad planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
3,0Student zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami
3,5Student zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student dobrze zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
4,5Student bardzo dobrze zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
5,0Student znakomicie zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B4_U01
Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
5,0Student posiada znakomitą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
TZZ_1A_B4_U02
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania wnioskowania statystycznego
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
4,5Student posiada bardzo dobrą dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
5,0Student posiada bardzo wybitną umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
TZZ_1A_B4_U03
Potrafi właściwie interpretować wyniki badań
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badań
3,0Student potrafi interpretować wyniki badań w zadowalającym stopniu, ale z licznymi blędami
3,5Student potrafi interpretować wyniki badań w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student dobrze potrafi interpretować wyniki badań
4,5Student bardzo dobrze potrafi interpretować wyniki badań
5,0Student znakomicie potrafi interpretować wyniki badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B4_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach – Rachunek prawdopodobieństwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach – Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  3. Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996
  5. Hyb W., Myszewski J., Tablice matematyczne. Cz. II. Statystyka matematyczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Brandt S., Analiza danych. Metody statystyczne i obliczeniowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Kubicki R., Kulbaczewska M., Dumańska-Małyszko A., Grześkowiak U., Elementy statystyki matematycznej – przykłady, zadania, testy, Wydawnictwo Szczecin, Szczecin, 2007
  3. Steinhaus H., Orzeł czy reszka?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza błędów pomiarowych2
T-A-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo5
T-A-3Elementy statystyki opisowej4
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez7
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa7
T-A-6Analiza wariancji5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe1
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo2
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe1
T-W-4Elementy statystyki opisowej2
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez4
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa4
T-W-7Analiza wariancji1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje z prowadzącym15
A-A-3rozwiązywanie zadań domowych20
A-A-4przygotowanie się do kolokwium25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z prowadzącym5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-4przygotowanie się do egzaminu25
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_W01Posiada wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
Treści programoweT-A-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-A-3Elementy statystyki opisowej
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-A-6Analiza wariancji
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_W02Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
Treści programoweT-A-3Elementy statystyki opisowej
T-A-1Analiza błędów pomiarowych
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-A-6Analiza wariancji
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
3,0Student zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami
3,5Student zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student dobrze zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
4,5Student bardzo dobrze zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
5,0Student znakomicie zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_U01Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych
Treści programoweT-A-1Analiza błędów pomiarowych
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
5,0Student posiada znakomitą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_U02Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
Treści programoweT-A-3Elementy statystyki opisowej
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-A-6Analiza wariancji
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-7Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania wnioskowania statystycznego
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
4,5Student posiada bardzo dobrą dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
5,0Student posiada bardzo wybitną umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_U03Potrafi właściwie interpretować wyniki badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-5Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań
C-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
Treści programoweT-A-3Elementy statystyki opisowej
T-A-1Analiza błędów pomiarowych
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-A-6Analiza wariancji
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badań
3,0Student potrafi interpretować wyniki badań w zadowalającym stopniu, ale z licznymi blędami
3,5Student potrafi interpretować wyniki badań w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student dobrze potrafi interpretować wyniki badań
4,5Student bardzo dobrze potrafi interpretować wyniki badań
5,0Student znakomicie potrafi interpretować wyniki badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
Treści programoweT-A-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-A-3Elementy statystyki opisowej
T-A-1Analiza błędów pomiarowych
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-A-6Analiza wariancji
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników