Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Probiotyki w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Probiotyki w żywności | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mikrobiologii żywności, żywienia człowieka, dietetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci. | 3 |
T-L-2 | Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB | 3 |
T-L-3 | Bakteriocyny | 2 |
T-L-4 | Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku. | 3 |
T-L-5 | Żywność orientalna, jako źródło LAB | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego. | 2 |
T-W-2 | Probiotyki i prebiotyki | 2 |
T-W-3 | Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego. | 3 |
T-W-4 | Immunomodulujące działanie synbiotyków | 2 |
T-W-5 | Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej. | 2 |
T-W-7 | Alternatywne źródła LAB | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-L-4 | Analiza wskazanej literatury | 6 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety. | TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4zcid_U01 Student posiada umiejętność w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U30 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prebiotyków i probiotyków w zapobieganiu chorób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety. | 2,0 | Student nie zna immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu możliwości stosowania probiotyków. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4zcid_U01 Student posiada umiejętność w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zastosować pebiotyków i probiotyków w dietach osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prebiotyków i probiotyków w zapobieganiu chorób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Bakterie fermentacji mlekowej [w: Probiotyki], PTTŻ, Łódź, 2002
- Singelton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
- Zaremba ML., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Łódź, 2001
Literatura dodatkowa
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006