Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie międzynarodowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie międzynarodowym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu podstaw prawa żywnościowego, jakości żywności i podstaw ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z bezpieczeństwem żywności w obrocie światowym |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności definiowania zagrożeń bezpieczeństwa łańcucha żywności w obrocie międzynarodowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie organizacyjne, zasady BHP, przebiegu przedmiotu, wprowadzenie itp. | 2 |
T-L-2 | Światowe koncerny żywnościowe – wpływ na bezpieczeństwo żywności | 2 |
T-L-3 | Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością | 2 |
T-L-4 | Porównanie strategii przedsiębiorstw o zasięgu światowym | 2 |
T-L-5 | Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych | 2 |
T-L-6 | Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 1 | 2 |
T-L-7 | Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 2 | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia obrotu żywnością – wpływ na kulturalne dziedzictwo i bezpieczeństwo człowieka | 2 |
T-W-2 | Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji | 5 |
T-W-3 | Zapewnienie oczekiwanych standardów jakości w międzynarodowym obrocie żywnością. Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie | 2 |
T-W-4 | Światowy obrót żywnością – wpływ czynników ekonomicznych na zachowanie bezpieczeństwa 8. Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością | 3 |
T-W-5 | Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie zagadnień problemowych | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach |
M-3 | Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym |
M-4 | Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków |
S-3 | Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_W01 Student jest w stanie definiować zagrożenia z zakresu bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym | TZZ_1A_W18 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-5, S-2, S-3, S-4 |
TZZ_1A_PO1-3_W02 Student potrafi rozpoznawać faktycznie istotne zagrożenia na poszczególnych etapach łańcucha żywnościowego mające znaczenie w obrocie międzynarodowym | TZZ_1A_W22 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-5, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_U01 Student potrafi wytłumaczyć specyfikę zagrożeń bezpieczeństwa żywności w epoce gospodarki globalnej | TZZ_1A_U25 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-5, S-2, S-3, S-4 |
TZZ_1A_PO1-3_U02 Student umie zweryfikować produkt spożywczy pod względem potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa w obrocie międzynarodowym | TZZ_1A_U29 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-2 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-5, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_K01 Student nabywa postawy postrzegania relacji pomiędzy środowiskiem lokalnym a gospodarką globalną | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-5, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_W01 Student jest w stanie definiować zagrożenia z zakresu bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie międzynarodowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_PO1-3_W02 Student potrafi rozpoznawać faktycznie istotne zagrożenia na poszczególnych etapach łańcucha żywnościowego mające znaczenie w obrocie międzynarodowym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wskazać zagrożenia dla bezpieczeństwa żywności w łańcuchu żywnościowym w obrocie międzynarodowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_U01 Student potrafi wytłumaczyć specyfikę zagrożeń bezpieczeństwa żywności w epoce gospodarki globalnej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wskazać ograniczenia obrotu międzynarodowego produktami głównych segmentów rynku żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_PO1-3_U02 Student umie zweryfikować produkt spożywczy pod względem potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa w obrocie międzynarodowym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przedstawić podstawowe zagrożenia możliwe przy wprowadzaniu danego produktu żywnościowego na rynek światowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-3_K01 Student nabywa postawy postrzegania relacji pomiędzy środowiskiem lokalnym a gospodarką globalną | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe cechy gospodarki globalnej w żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa, 2009
- Motarjemi Y., Lelieveld H. (red.), Food safety management. A practical guide for the food industry, Elsevier, 2014
- Nowak D., Jakość i bezpieczeństwo żywności. Kształtowanie jakości żywności., Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
- Sobiecki R., Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa, Wyd SGH, Warszawa, 2007
- Stiglitz J., Globalizacja, PWN, Warszwa, 2012
- Swinnen J.F.M (red.), Global supply chains, standards and the poor, CAB International, 2007
- Weis A., Światowa gospodarka żywnościowa: batalia o przyszłość rolnictwa, Wyd. PAH, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Zgodne z tematyką artykuły w prasie krajowej i zagranicznej