Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Technologia gastronomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia gastronomiczna
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw z ryb przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych8
T-L-2Przygotowanie tradycyjnych potraw i/lub przetworów z ryb8
T-L-3Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.5
T-L-4Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych z użyciem mięsa odkostnionego mechanicznie (MOM) pozyskanego z różnych gatunków ryb małocennych.8
T-L-5Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi6
T-L-6Przyprawy i ich rola w technologii potraw z ryb4
T-L-7Wykorzystanie właściwości funkcjonalnych skrobi oraz innych dodatków strukturotwórczych w technologii potraw z ryb6
45
wykłady
T-W-1Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego.2
T-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw z ryb.4
T-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.6
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych4
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe4
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw z ryb i owoców morza.4
T-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.4
T-W-8Potrawy z ryb, tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów23
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń23
91
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6tzpw_W01
Ma ogólną wiedzę na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczegónie z ryb
TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W17C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
TZZ_1A_D6tzpw_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji
TZZ_1A_W16C-1T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6tzpw_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
TZZ_1A_D6tzpw_U02
Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw
TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U23C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6tzpw_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6tzpw_W01
Ma ogólną wiedzę na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczegónie z ryb
2,0Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczególnie z ryb jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D6tzpw_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji
2,0Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6tzpw_U01
Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
2,0Praca indywidualna lub w zespole oraz umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opini jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D6tzpw_U02
Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz oceny wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6tzpw_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
2,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Czarniecka-Skubina E., Technologia gastronomiczna, SGGW, Warszawa, 2016
  2. Zalewski S., Podstawy techologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 2010, IV
  3. Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
  4. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999
  5. Kołakowski E., Technologia farszów rybnych, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo, Przegląd Gastronomiczny
  2. Czasopismo, Przemysł Spożywczy
  3. Czasopismo, Kuchnia
  4. Czasopismo, Magazyn Przemysłu Rybnego

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw z ryb przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych8
T-L-2Przygotowanie tradycyjnych potraw i/lub przetworów z ryb8
T-L-3Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.5
T-L-4Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych z użyciem mięsa odkostnionego mechanicznie (MOM) pozyskanego z różnych gatunków ryb małocennych.8
T-L-5Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi6
T-L-6Przyprawy i ich rola w technologii potraw z ryb4
T-L-7Wykorzystanie właściwości funkcjonalnych skrobi oraz innych dodatków strukturotwórczych w technologii potraw z ryb6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego.2
T-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw z ryb.4
T-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.6
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych4
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe4
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw z ryb i owoców morza.4
T-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.4
T-W-8Potrawy z ryb, tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów23
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń23
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tzpw_W01Ma ogólną wiedzę na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczegónie z ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw z ryb.
T-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw z ryb i owoców morza.
T-L-2Przygotowanie tradycyjnych potraw i/lub przetworów z ryb
T-L-4Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych z użyciem mięsa odkostnionego mechanicznie (MOM) pozyskanego z różnych gatunków ryb małocennych.
T-L-7Wykorzystanie właściwości funkcjonalnych skrobi oraz innych dodatków strukturotwórczych w technologii potraw z ryb
T-L-6Przyprawy i ich rola w technologii potraw z ryb
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczególnie z ryb jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tzpw_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw z ryb.
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych
T-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.
T-W-1Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego.
T-W-8Potrawy z ryb, tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw z ryb przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych
T-L-2Przygotowanie tradycyjnych potraw i/lub przetworów z ryb
T-L-7Wykorzystanie właściwości funkcjonalnych skrobi oraz innych dodatków strukturotwórczych w technologii potraw z ryb
T-L-6Przyprawy i ich rola w technologii potraw z ryb
T-L-5Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tzpw_U01Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw z ryb.
T-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe
T-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.
T-W-1Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego.
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw z ryb i owoców morza.
T-W-8Potrawy z ryb, tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw z ryb przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych
T-L-2Przygotowanie tradycyjnych potraw i/lub przetworów z ryb
T-L-3Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.
T-L-4Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych z użyciem mięsa odkostnionego mechanicznie (MOM) pozyskanego z różnych gatunków ryb małocennych.
T-L-7Wykorzystanie właściwości funkcjonalnych skrobi oraz innych dodatków strukturotwórczych w technologii potraw z ryb
T-L-6Przyprawy i ich rola w technologii potraw z ryb
T-L-5Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Praca indywidualna lub w zespole oraz umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opini jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tzpw_U02Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw z ryb i owoców morza.
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw z ryb przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych
T-L-3Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.
T-L-7Wykorzystanie właściwości funkcjonalnych skrobi oraz innych dodatków strukturotwórczych w technologii potraw z ryb
T-L-5Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz oceny wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6tzpw_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych.
Treści programoweT-W-2Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw z ryb.
T-W-3Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych.
T-W-4Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych
T-W-5Wykorzystanie funkcjonalnych dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe
T-W-7Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw.
T-W-1Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego.
T-W-6Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw z ryb i owoców morza.
T-W-8Potrawy z ryb, tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa
T-L-1Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw z ryb przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych
T-L-2Przygotowanie tradycyjnych potraw i/lub przetworów z ryb
T-L-3Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu.
T-L-4Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych z użyciem mięsa odkostnionego mechanicznie (MOM) pozyskanego z różnych gatunków ryb małocennych.
T-L-7Wykorzystanie właściwości funkcjonalnych skrobi oraz innych dodatków strukturotwórczych w technologii potraw z ryb
T-L-6Przyprawy i ich rola w technologii potraw z ryb
T-L-5Zmiany barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.