Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia mikrobiologiczne
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia zywności
W-2podstawy technologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja i identyfikacja S. aureus w żywności.4
T-L-2Izoalcja i identyfikacja B. cereus w żywności.4
T-L-3Mikroflora zepsucia4
T-L-4Ocena stopnia zakażenia powietrza.3
15
wykłady
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca4
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności3
T-W-3Toksyczne metabolity mikroorganizmów2
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.4
T-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna - studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_W01
zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
TZZ_1A_W06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1M-2, M-1, M-3S-3, S-4, S-2
TZZ_1A_PO4-3tiz_W02
Zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, higieny procesu produkcji zywności, trwałości produktu
TZZ_1A_W07C-1T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-3M-2, M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_U01
potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
TZZ_1A_U09C-1T-W-5, T-L-3M-2, M-1, M-3S-3, S-1
TZZ_1A_PO4-3tiz_U02
Potrafi ocenic skuteczność zabiegów higienicznych w srodowisku produkcji zywnosci a w przypadku potencjalnych zagrożen podejmowac stosowne działania prewencyjne
TZZ_1A_U13C-1T-L-4M-2, M-1, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_K01
ma swiadomość rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych w zywności dla zdrowia jej konsumenta i dla trwałości produktu, oraz sposobów redukcji skali tych zagrożeń.
TZZ_1A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-L-4M-2, M-1, M-3S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_W01
zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
2,0
3,0potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO4-3tiz_W02
Zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, higieny procesu produkcji zywności, trwałości produktu
2,0
3,0zna wyrózniki oznaczane przy ocenie jakości ibezppieczeństwa zdrowotnego podstawowych grup towarowych ale nie zna obowiązujących kryteriów określających dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia i tego jak je interpretować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_U01
potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
2,0
3,0potrafi wskazać jaki patogen nalezy oznaczac w konkretnym produkcie i co oznacza dopuszczalny poziom zanieczyszczenia w tym przypadku. Nie potrafi też okreslic jak przeprowadzić badania produktu w kierunku konkretnego patogena
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO4-3tiz_U02
Potrafi ocenic skuteczność zabiegów higienicznych w srodowisku produkcji zywnosci a w przypadku potencjalnych zagrożen podejmowac stosowne działania prewencyjne
2,0
3,0potrafi okreslić skuteczność bójczą srodka dezynfekcyjnego, ale nie wie co robić w przypadku niezadawalającej jego skuteczności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_K01
ma swiadomość rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych w zywności dla zdrowia jej konsumenta i dla trwałości produktu, oraz sposobów redukcji skali tych zagrożeń.
2,0
3,0ma świadomość co do rodzajów zagrożeń, nie wie jak im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  2. Salyers A., Whitt D.D., Mikrobiologia, roznorodność, chorobotwórczośc, PWN, W-wa, 2009
  3. Przondo-Mordarsa A i in., Mikrobiologia, Urban& Partner, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Mizerski W., B. Bednarczuk, M. Kawalec, Slownik bakterii ciekawych, pożytecznych, groźnych, Adamantan, Polska, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja i identyfikacja S. aureus w żywności.4
T-L-2Izoalcja i identyfikacja B. cereus w żywności.4
T-L-3Mikroflora zepsucia4
T-L-4Ocena stopnia zakażenia powietrza.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca4
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności3
T-W-3Toksyczne metabolity mikroorganizmów2
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.4
T-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna - studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_W01zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-W-3Toksyczne metabolity mikroorganizmów
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-L-1Izolacja i identyfikacja S. aureus w żywności.
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_W02Zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, higieny procesu produkcji zywności, trwałości produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
T-L-2Izoalcja i identyfikacja B. cereus w żywności.
T-L-3Mikroflora zepsucia
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna wyrózniki oznaczane przy ocenie jakości ibezppieczeństwa zdrowotnego podstawowych grup towarowych ale nie zna obowiązujących kryteriów określających dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia i tego jak je interpretować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_U01potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń
T-L-3Mikroflora zepsucia
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać jaki patogen nalezy oznaczac w konkretnym produkcie i co oznacza dopuszczalny poziom zanieczyszczenia w tym przypadku. Nie potrafi też okreslic jak przeprowadzić badania produktu w kierunku konkretnego patogena
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_U02Potrafi ocenic skuteczność zabiegów higienicznych w srodowisku produkcji zywnosci a w przypadku potencjalnych zagrożen podejmowac stosowne działania prewencyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-L-4Ocena stopnia zakażenia powietrza.
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi okreslić skuteczność bójczą srodka dezynfekcyjnego, ale nie wie co robić w przypadku niezadawalającej jego skuteczności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_K01ma swiadomość rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych w zywności dla zdrowia jej konsumenta i dla trwałości produktu, oraz sposobów redukcji skali tych zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-L-4Ocena stopnia zakażenia powietrza.
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość co do rodzajów zagrożeń, nie wie jak im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0