Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Reologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej.
W-2Znajomość trygonometrii na poziomie szkoły średniej. Ze szczególnym uwzględnieniem funkcji trygonometrycznych, pól powierzchni figur płaskich.
W-3Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego
W-4Znajomość podstaw rachunku wektorowego
W-5Umiejętność obliczania pól powierzchni pod krzywą metodą trapezów lub prostokątów. Całkowanie numeryczne
W-6Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rachunek wektorowy, wielobok sił, równanie momentów, rzutowanie sił2
T-L-2Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych1
T-L-3Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą płytka - płytka2
T-L-4Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą wspólosiowych cylindrów2
T-L-5Wyznaczanie krzywej płynięcia płynów nienewtonowskich metodą płytka - stożek2
T-L-6Wyznaczanie granicy płynięcia płynów nienewtonowskich2
T-L-7Dynamiczna metoda pomiarów wlaściwości reologicznych artykułów żywnościowych metodą sinusoidalnie zmiennych odkształceń jednoosiowych2
T-L-8Sporządzanie profilu tekstury żywności metodą TPA2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii2
T-W-2Prawo lepkości Newtona.2
T-W-3Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy1
T-W-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-5Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-7Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych2
T-W-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności1
T-W-9Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2Wykorzystanie zasad mechaniki ciała sztywnego do analizy układu sił i momentów działających na próbkę poddawaną testom reologicznym
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-4Sporządzanie kompletnej analizy profilu tekstury artykułów żywnościowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Opanowanie materiału niezbędnego do odbycia ćwiczenia laboratoryjnego (wg sylabusa)
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C12_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W17C-1T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-1, M-4, M-3S-4, S-2, S-3
TZZ_1A_C12_W02
Student potrafi samodzielnie przeprowadzić testy instrumentalne pomiaru podstawowych parametrów reologicznych.
TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W17C-3, C-1T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1M-1S-4
TZZ_1A_C12_W03
Student potrafi samodzielnie wykonać Analizę Tekstury Żywności. Wyliczyć wartości parametrów TPA: twardości, sprężystości, spoistości, gumowatości, zżuwalności, adhezyjności, elastyczności.
TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W17C-1T-W-1, T-W-7M-1S-4
TZZ_1A_C12_W04
Student posiada wiedzę jak wyprowadzić równania stanu reologicznego, oraz analitycznego przewidywania zachowań reologicznych materiałów lepko-sprężystych. Potrafi wyznaczyć zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artukułów żywnościowych
TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W17C-1T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C12_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U10, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U29C-2, C-1T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-1, M-4, M-3S-4, S-2, S-3
TZZ_1A_C12_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U10, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U29C-3, C-1T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-1, M-4, M-3S-4, S-2, S-3
TZZ_1A_C12_U03
Student posiada umiejętność samodzielnego sporządzenia kompleksowej analizy tekstury materiałów lepko-sprężystych
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03C-2, C-4T-L-8M-4, M-3S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C12_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-3, C-2, C-1, C-4T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-1, M-4, M-3S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C12_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_C12_W02
Student potrafi samodzielnie przeprowadzić testy instrumentalne pomiaru podstawowych parametrów reologicznych.
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać testów pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
3,0student samodzielnie przeprowadza testy instrumentalne pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu doboru metody i instrumentu do pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu doboru metody oraz instrumentu do pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu doboru metody oraz instrumentu do pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu doboru metody, instrumentu oraz parametrów testu pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
TZZ_1A_C12_W03
Student potrafi samodzielnie wykonać Analizę Tekstury Żywności. Wyliczyć wartości parametrów TPA: twardości, sprężystości, spoistości, gumowatości, zżuwalności, adhezyjności, elastyczności.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metody sporządzenia analizy profilu tekstury.
3,0student samodzielnie wykonuje Analizę Tekstury Żywności
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,0Student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,5Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
5,0Student posiada znakomitą wiedzę jak przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
TZZ_1A_C12_W04
Student posiada wiedzę jak wyprowadzić równania stanu reologicznego, oraz analitycznego przewidywania zachowań reologicznych materiałów lepko-sprężystych. Potrafi wyznaczyć zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artukułów żywnościowych
2,0Studen nie potrafi samodzielnie wyprowadzić równania stanu reologicznego, a w konsekwencji obliczyć czy materiał posiada zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji
3,0Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego czteroelementowych analogów mechanicznych materiałów lepko-sprężystych
3,5Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dostatecznym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych
4,0Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dobrym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych
4,5Student potrafi analizować wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym przewidywać ich zachowania reologiczne
5,0Student znakomicie analizuje wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym analizuje ich zachowania reologiczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C12_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_1A_C12_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_C12_U03
Student posiada umiejętność samodzielnego sporządzenia kompleksowej analizy tekstury materiałów lepko-sprężystych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student potrafi samodzielnie sporządzić kompleksową analizę tekstury materiałów lepko-sprężystych
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,0Student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,5Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
5,0Student posiada znakomitą wiedzę jak przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C12_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Literatura podstawowa

  1. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  2. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  3. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
  4. Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
  5. Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rachunek wektorowy, wielobok sił, równanie momentów, rzutowanie sił2
T-L-2Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych1
T-L-3Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą płytka - płytka2
T-L-4Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą wspólosiowych cylindrów2
T-L-5Wyznaczanie krzywej płynięcia płynów nienewtonowskich metodą płytka - stożek2
T-L-6Wyznaczanie granicy płynięcia płynów nienewtonowskich2
T-L-7Dynamiczna metoda pomiarów wlaściwości reologicznych artykułów żywnościowych metodą sinusoidalnie zmiennych odkształceń jednoosiowych2
T-L-8Sporządzanie profilu tekstury żywności metodą TPA2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii2
T-W-2Prawo lepkości Newtona.2
T-W-3Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy1
T-W-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-5Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-7Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych2
T-W-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności1
T-W-9Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_W01Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-5Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-9Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii
T-W-7Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-4Sporządzanie kompletnej analizy profilu tekstury artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_W02Student potrafi samodzielnie przeprowadzić testy instrumentalne pomiaru podstawowych parametrów reologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-5Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-9Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać testów pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
3,0student samodzielnie przeprowadza testy instrumentalne pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu doboru metody i instrumentu do pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu doboru metody oraz instrumentu do pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu doboru metody oraz instrumentu do pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu doboru metody, instrumentu oraz parametrów testu pomiaru podstawowych parametrów reologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_W03Student potrafi samodzielnie wykonać Analizę Tekstury Żywności. Wyliczyć wartości parametrów TPA: twardości, sprężystości, spoistości, gumowatości, zżuwalności, adhezyjności, elastyczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia reologii
T-W-7Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metody sporządzenia analizy profilu tekstury.
3,0student samodzielnie wykonuje Analizę Tekstury Żywności
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,0Student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,5Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
5,0Student posiada znakomitą wiedzę jak przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_W04Student posiada wiedzę jak wyprowadzić równania stanu reologicznego, oraz analitycznego przewidywania zachowań reologicznych materiałów lepko-sprężystych. Potrafi wyznaczyć zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artukułów żywnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-5Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-9Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie potrafi samodzielnie wyprowadzić równania stanu reologicznego, a w konsekwencji obliczyć czy materiał posiada zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji
3,0Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego czteroelementowych analogów mechanicznych materiałów lepko-sprężystych
3,5Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dostatecznym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych
4,0Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dobrym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych
4,5Student potrafi analizować wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym przewidywać ich zachowania reologiczne
5,0Student znakomicie analizuje wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym analizuje ich zachowania reologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_U01Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-5Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-9Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii
T-W-7Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-4Sporządzanie kompletnej analizy profilu tekstury artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_U02Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-5Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-9Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii
T-W-7Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-4Sporządzanie kompletnej analizy profilu tekstury artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_U03Student posiada umiejętność samodzielnego sporządzenia kompleksowej analizy tekstury materiałów lepko-sprężystych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Treści programoweT-L-8Sporządzanie profilu tekstury żywności metodą TPA
Metody nauczaniaM-4Sporządzanie kompletnej analizy profilu tekstury artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student potrafi samodzielnie sporządzić kompleksową analizę tekstury materiałów lepko-sprężystych
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,0Student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,5Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
5,0Student posiada znakomitą wiedzę jak przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Treści programoweT-W-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-5Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-9Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii
T-W-7Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-4Sporządzanie kompletnej analizy profilu tekstury artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki będącej przedmiotem wykładów
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.