Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mięsa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mięsa
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia mięsa powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych2
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego3
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia3
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników3
T-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych8
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych3
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów6
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące1
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt4
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe4
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą2
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa4
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych5
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe4
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych4
T-W-9Podsumowanie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć26
A-L-3udział w konsultacjach4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3przygotowanie do egzaminu24
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16zcid_W01
Ma wiedzę dotyczącą podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W22C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-2
TZZ_1A_D16zcid_W02
Ma wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W19C-2T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16zcid_U01
Potrafi dokonać rozpoznać i odróżnić zasadnicze elementy mięsne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2S-1
TZZ_1A_D16zcid_U02
Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29C-2T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16zcid_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16zcid_W01
Ma wiedzę dotyczącą podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy związanej z produkcją mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z produkcją miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie produkcji mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją mięsa i jego przemianami i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie produkcji miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
TZZ_1A_D16zcid_W02
Ma wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
3,5Student opanował większość zagadnień na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
4,5Student opanował podstawową wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celach porównawczych i analitycznych
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje nabytą wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji bez żadnych zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16zcid_U01
Potrafi dokonać rozpoznać i odróżnić zasadnicze elementy mięsne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
TZZ_1A_D16zcid_U02
Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,0Student potrafi częściowo wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz przedstawic wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie i prawidłowo wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą. Dokonuje analizy uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16zcid_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
  3. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
  4. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  5. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  6. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  7. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa, 2012
  2. Fleischwirtschaft, 2012
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych2
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego3
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia3
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników3
T-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych8
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych3
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów6
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt4
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe4
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą2
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa4
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych5
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe4
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych4
T-W-9Podsumowanie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć26
A-L-3udział w konsultacjach4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3przygotowanie do egzaminu24
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_W01Ma wiedzę dotyczącą podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych i ich wpływu na jakość oraz przyczyn powstawania wad jakościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy związanej z produkcją mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z produkcją miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie produkcji mięsa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją mięsa i jego przemianami i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie produkcji miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych i wpływu na jakość i powstawanie wad jakościowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_W02Ma wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe
T-W-9Podsumowanie
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
3,5Student opanował większość zagadnień na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji
4,5Student opanował podstawową wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celach porównawczych i analitycznych
5,0Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje nabytą wiedzę na temat surowców i składników stosowanych w technologii mięsa i ich wpływu na właściwości odżywcze mięsa i produktów mięsnych; rodzajów wędlin i podstaw ich produkcji bez żadnych zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_U01Potrafi dokonać rozpoznać i odróżnić zasadnicze elementy mięsne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-L-3Charakterystyka mięsa drobnego
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozpoznaniem i odróżnieniem zasadniczych elementów mięsnych oraz klas mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_U02Potrafi w sposób poprawny zaprojektować i wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,0Student potrafi częściowo wykonać koniecznych zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz przedstawic wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie i prawidłowo wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin oraz zmienić ich wartość odżywczą. Dokonuje analizy uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16zcid_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z uzyskaniem mięsa kulinarnego i przerobowego oraz z jego utrwaleniem i przemianami poubojowymi w nim zachodzącymi, szczególnie tymi związanymi z wartością odżywczą
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych ze znajomością surowców i składników stosowanych w przetwórstwie mięsa; technologii wytwarzania podstawowych przetworów i wpływania na ich jakość i wartość odżywczą
Treści programoweT-L-6Zasady produkcji wyrobów podrobowych
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń
T-L-4Zasady technologii produkcji kiełbas o różnym stopniu rozdrobnienia
T-L-5Zasady produkcji wędzonek - wpływ podstawowych czynników
T-L-7Obniżanie kaloryczności produktów rozdrobnionych
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące
T-L-8Zastosowanie dodatków niemięsnych w celu kształtowania jakości odżywczej przetworów
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-3Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. Odchylenia jakościowe
T-W-7Właściwości odżywcze mięsa i jego produktów - porównanie gatunkowe
T-W-9Podsumowanie
T-W-2Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt
T-W-5Surowce i składniki stosowane w technologii mięsa
T-W-4Utrwalanie mięsa i jego wpływ na jakość i wartość odżywczą
T-W-8Wpływ procesów przetwarzania i stosowanych dodatków na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych
T-W-6Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.