Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria procesowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. |
W-2 | Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aparaturą stosowana w przemyśle spożywczym |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
C-4 | Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej | 2 |
T-A-2 | Uogólniony stan naprężeń | 3 |
T-A-3 | Podstawowe właściwości płynów | 3 |
T-A-4 | Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego | 4 |
T-A-5 | Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy | 2 |
T-A-6 | Dynamika płynów rzeczywistych | 3 |
T-A-7 | Opory przepływu płynów przez przewody | 4 |
T-A-8 | Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych | 4 |
T-A-9 | Obliczanie wymienników ciepła | 3 |
T-A-10 | Kolokwium zaliczające | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka procesów technologicznych, właściwosci fizyczne surowców i produktów | 2 |
T-W-2 | Uogólniony stan naprężeń | 2 |
T-W-3 | Podstawowe właściwości płynów | 2 |
T-W-4 | Hydrostatyka | 2 |
T-W-5 | Dynamika płynów doskonałych | 2 |
T-W-6 | Dynamika płynów rzeczywistych | 2 |
T-W-7 | Opory przepływu płynów przez przewody | 2 |
T-W-8 | Przepływy cieczy nienewtonowskich | 2 |
T-W-9 | Ogólna charakterystyka procesów cieplnych | 2 |
T-W-10 | Wymienniki ciepła | 2 |
T-W-11 | Podstawy przenoszenia masy | 2 |
T-W-12 | Procesy wymiany ciepła i nasy | 2 |
T-W-13 | Fluidyzacja i transport pneumatyczny | 2 |
T-W-14 | Teoria rozdzielania układów niejednorodnych | 2 |
T-W-15 | Zamrażanie żywności | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do ćwiczeń rachunkowych | 25 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 25 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Ćwiczenia rachunkowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C4_W01 Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności. | TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
TZZ_1A_C4_W02 Posiada umiejętność rozwiązywania inżynierskich problemów związanych z technologiami wytwarzania żywności | TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W08 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C4_U01 Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U11 | — | — | C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-5, T-W-15, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
TZZ_1A_C4_U02 Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29 | — | — | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C4_K01 Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C4_W01 Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności. |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności. | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności. | |
TZZ_1A_C4_W02 Posiada umiejętność rozwiązywania inżynierskich problemów związanych z technologiami wytwarzania żywności | 2,0 | Student nie zna reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
5,0 | Student znakomicie zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C4_U01 Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności. | 2,0 | Student nie potrafi badać i charakteryzować mechanicznych cech żywności. |
3,0 | Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności. | |
TZZ_1A_C4_U02 Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanch z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C4_K01 Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich. | 2,0 | Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich. |
3,0 | Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich. | |
4,0 | Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich. |
Literatura podstawowa
- Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., W.N.T., Warszawa, 1988
- Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Chwiej M., Aparatura przemysłu spożywczego, P.W.N., Warszawa, 1984
- Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
Literatura dodatkowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
- Journal of Food Process Enginerring