Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Antropometryczna analiza stanu odżywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropometryczna analiza stanu odżywienia człowieka
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej, biochemii, budowy ustroju ludzkiego, fizjologii człowieka, fizjologii żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Punkty antropometryczne – nazewnictwo, lokalizacja.I nstrumentarium antropometryczne: budowa, wykorzystanie w pomiarach, sposób trzymania i mierzenia. Postawa antropometryczna.3
T-L-2Somatotyp i konstytucja ciała. Metody oceny budowy ciała: Milicerowej, Sheldona, Sheldona w modyfikacjach.2
T-L-3Pomiary antropometryczne rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży (masa i wysokość ciała; długość tułowi; długość kończyn, obwód głowy, klatki piersiowej i ramienia; szerokość barkowa, biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych).2
T-L-4Wskaźniki rozwoju somatycznego u dzieci i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (siatki centylowe, rozkłady centylowe, tablice wartości centylowych). Wskaźniki dymorfizmu płciowego.2
T-L-5Pomiary antropometryczne u dorosłych (masa i wysokość ciała; obwód klatki piersiowej i ramienia; szerokość biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych). Wskaźniki stanu odżywienia u dorosłych i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (BMI, WC, WHR, WHtR).2
T-L-6Metody oceny składu tkankowego ciała: pomiary całkowitego tłuszczu ciała i beztłuszczowej masy ciała metodami antropometrycznymi (metoda Piechaczka, metoda Slaughtera i wsp.), ocena składników tkankowych ciała metodą bioelektrycznej impedancji, wskaźnik względnej masy tłuszczu i dystrybucji tłuszczu2
T-L-7Pomiary antropometryczne u osób niepełnosprawnych i leżących. Wskaźniki oceny stanu odżywienia bezpośrednie i pośrednie - rozpoznawanie niedożywienia.2
15
wykłady
T-W-1Definicja antropometrii żywieniowej i jej zastosowanie w ocenie stanu odżywienia. Ogólne informacje o budowie ciała ludzkiego: sylwetki, typy budowy, proporcje, punkty charakterystyczne, linie, płaszczyzny.2
T-W-2Rozwój fizyczny i motoryczny oraz jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Pojęcie wieku biologicznego i jego wyznaczniki.2
T-W-3Metody antropometrii, normy dotyczące pomiarów ciała ludzkiego.2
T-W-4Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego, jednocechowe: tablice Pirqueta, siatki centylowe, wielocechowe: graficzna metoda oceny wieku morfologicznego i proporcji wagowo – wzrostowych.2
T-W-5Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym u dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych (cel, metody, wskaźniki, interpretacja wyników).2
T-W-6Wykorzystanie pomiarów antropometrycznych do prowadzenia prozdrowotnej edukacji żywieniowej w ramach profilaktyki żywieniowej.3
T-W-7Metody oceny składu tkankowego ciała: pomiary całkowitego tłuszczu ciała i beztłuszczowej masy ciała metodami antropometrycznymi (metoda Piechaczka, metoda Slaughtera i wsp.), ocena składników tkankowych ciała metoda bioelektrycznej impedancji, wskaznik wzglednej masy tłuszczu i dystrybucji tłuszczu2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotwanie do zajeć laboratoryjnych6
A-L-3czytanie wskaznaej literatury5
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć6
A-W-3analiza wskazanej literatury5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania pomiarów antropometerycznych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowy test pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-1zcid_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą antopometrii, wykonywania pomiarów antropometrycznych oraz testów przesiewowych przydatnych do oceny stanu odżywienia człowieka oraz ich interpretacji w zależności od wieku i płci.
TZZ_1A_W14C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-1zcid_U01
Posługuje się metodami i technikami stosowanymi w antropometrii. Dokonuje interpretacji wyników badań przesiewowych w celu określenia stanu odżywienia.
TZZ_1A_U01C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-1zcid_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania i interpretacji pomiarów antropometrycznych w zawodzie dietetyka. Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie antropometrii w świetle pojawiających się nowych metod i techniki wykonywania i interpretacji testów przesiewowych.
TZZ_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5M-3S-2
TZZ_1A_PO3-1zcid_K02
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
TZZ_1A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-1zcid_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą antopometrii, wykonywania pomiarów antropometrycznych oraz testów przesiewowych przydatnych do oceny stanu odżywienia człowieka oraz ich interpretacji w zależności od wieku i płci.
2,0Student - nie opanował podstawowych pojęć z zakresu antropometrii. - nie zna podstawowych technik pomiarów antropometrycznych oraz testów przesiewowych.
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student: - w zakresie ponad dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-1zcid_U01
Posługuje się metodami i technikami stosowanymi w antropometrii. Dokonuje interpretacji wyników badań przesiewowych w celu określenia stanu odżywienia.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących technik pomiarów antropometrycznych i nie potrafi dokonać interpetacji uzykanych wyników.
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące antropometrii z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury Potrafi dokonać podstawowe pomiary antropometryczne i je zinterpretować.
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacjez wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące antropometrii. Potrafi wykonać znaczną ilość pomiarów antropomterycznych i je zinterpretować.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się ale również potrafi je w analityczny sposób porównać. Potrafi wykonać porawnie wszystkie pomiary antropomteryczne i je zinterpretować.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przeprowadzenia pomiarów antropometrycznych. Potrafi uzyskane wyniki zinterpretować. Potrafi dobrać odpowiednie testy przesiewowe do wybranych grup ludności.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przeprowadzenia pomiarów antropometrycznych. Potrafi uzyskane wyniki zinterpretować. Potrafi dobrać odpowiednie testy przesiewowe do wybranych grup ludności i wybór uzasadnić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-1zcid_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania i interpretacji pomiarów antropometrycznych w zawodzie dietetyka. Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie antropometrii w świetle pojawiających się nowych metod i techniki wykonywania i interpretacji testów przesiewowych.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę przydatności pomiarów i techniki antropometrycznych w ocenie stanu odżywienia jednostek oraz populacji.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę pomiarów antropometrycznych, testów przesiwowych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z antropometrii, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi technikami w antropomertii.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu antopometrii. Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy, wybrania adekwatnych testów przesiewowych do badania wskazanej populacji.
TZZ_1A_PO3-1zcid_K02
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu dietetyka.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.

Literatura podstawowa

  1. A. Malinowski ., Łuczak B., Grabowskiej J. (red.), Antropologia a medycyna i promocja zdrowia t.1-4, Uniwersytet Łódzki, Łodź, 1995
  2. Malinowski A., Bożiłow W., Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy., PWN, Warszawa, 1997, I
  3. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka., PWN, Warszawa, 2006
  4. Malinowski A., Norma biologiczna a rozwój somatyczny człowieka, IWZZ, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Wolański N., Czynniki rozwoju biologicznego człowieka, PWN, Warszawa, 1981
  2. Gołąb S., Chrzanowska M., Przewodnik do ćwiczeń z antropologii nr 2, AWF, Kraków, 2002
  3. Rębacz E., Materiały do ćwiczeń z antropologii, Uniwersytet Szczeciński, 2011, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Punkty antropometryczne – nazewnictwo, lokalizacja.I nstrumentarium antropometryczne: budowa, wykorzystanie w pomiarach, sposób trzymania i mierzenia. Postawa antropometryczna.3
T-L-2Somatotyp i konstytucja ciała. Metody oceny budowy ciała: Milicerowej, Sheldona, Sheldona w modyfikacjach.2
T-L-3Pomiary antropometryczne rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży (masa i wysokość ciała; długość tułowi; długość kończyn, obwód głowy, klatki piersiowej i ramienia; szerokość barkowa, biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych).2
T-L-4Wskaźniki rozwoju somatycznego u dzieci i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (siatki centylowe, rozkłady centylowe, tablice wartości centylowych). Wskaźniki dymorfizmu płciowego.2
T-L-5Pomiary antropometryczne u dorosłych (masa i wysokość ciała; obwód klatki piersiowej i ramienia; szerokość biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych). Wskaźniki stanu odżywienia u dorosłych i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (BMI, WC, WHR, WHtR).2
T-L-6Metody oceny składu tkankowego ciała: pomiary całkowitego tłuszczu ciała i beztłuszczowej masy ciała metodami antropometrycznymi (metoda Piechaczka, metoda Slaughtera i wsp.), ocena składników tkankowych ciała metodą bioelektrycznej impedancji, wskaźnik względnej masy tłuszczu i dystrybucji tłuszczu2
T-L-7Pomiary antropometryczne u osób niepełnosprawnych i leżących. Wskaźniki oceny stanu odżywienia bezpośrednie i pośrednie - rozpoznawanie niedożywienia.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja antropometrii żywieniowej i jej zastosowanie w ocenie stanu odżywienia. Ogólne informacje o budowie ciała ludzkiego: sylwetki, typy budowy, proporcje, punkty charakterystyczne, linie, płaszczyzny.2
T-W-2Rozwój fizyczny i motoryczny oraz jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Pojęcie wieku biologicznego i jego wyznaczniki.2
T-W-3Metody antropometrii, normy dotyczące pomiarów ciała ludzkiego.2
T-W-4Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego, jednocechowe: tablice Pirqueta, siatki centylowe, wielocechowe: graficzna metoda oceny wieku morfologicznego i proporcji wagowo – wzrostowych.2
T-W-5Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym u dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych (cel, metody, wskaźniki, interpretacja wyników).2
T-W-6Wykorzystanie pomiarów antropometrycznych do prowadzenia prozdrowotnej edukacji żywieniowej w ramach profilaktyki żywieniowej.3
T-W-7Metody oceny składu tkankowego ciała: pomiary całkowitego tłuszczu ciała i beztłuszczowej masy ciała metodami antropometrycznymi (metoda Piechaczka, metoda Slaughtera i wsp.), ocena składników tkankowych ciała metoda bioelektrycznej impedancji, wskaznik wzglednej masy tłuszczu i dystrybucji tłuszczu2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotwanie do zajeć laboratoryjnych6
A-L-3czytanie wskaznaej literatury5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć6
A-W-3analiza wskazanej literatury5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-1zcid_W01Ma podstawową wiedzę dotyczącą antopometrii, wykonywania pomiarów antropometrycznych oraz testów przesiewowych przydatnych do oceny stanu odżywienia człowieka oraz ich interpretacji w zależności od wieku i płci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych
Treści programoweT-W-1Definicja antropometrii żywieniowej i jej zastosowanie w ocenie stanu odżywienia. Ogólne informacje o budowie ciała ludzkiego: sylwetki, typy budowy, proporcje, punkty charakterystyczne, linie, płaszczyzny.
T-W-4Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego, jednocechowe: tablice Pirqueta, siatki centylowe, wielocechowe: graficzna metoda oceny wieku morfologicznego i proporcji wagowo – wzrostowych.
T-W-2Rozwój fizyczny i motoryczny oraz jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Pojęcie wieku biologicznego i jego wyznaczniki.
T-W-5Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym u dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych (cel, metody, wskaźniki, interpretacja wyników).
T-W-6Wykorzystanie pomiarów antropometrycznych do prowadzenia prozdrowotnej edukacji żywieniowej w ramach profilaktyki żywieniowej.
T-L-2Somatotyp i konstytucja ciała. Metody oceny budowy ciała: Milicerowej, Sheldona, Sheldona w modyfikacjach.
T-L-1Punkty antropometryczne – nazewnictwo, lokalizacja.I nstrumentarium antropometryczne: budowa, wykorzystanie w pomiarach, sposób trzymania i mierzenia. Postawa antropometryczna.
T-L-3Pomiary antropometryczne rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży (masa i wysokość ciała; długość tułowi; długość kończyn, obwód głowy, klatki piersiowej i ramienia; szerokość barkowa, biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych).
T-L-4Wskaźniki rozwoju somatycznego u dzieci i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (siatki centylowe, rozkłady centylowe, tablice wartości centylowych). Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-6Metody oceny składu tkankowego ciała: pomiary całkowitego tłuszczu ciała i beztłuszczowej masy ciała metodami antropometrycznymi (metoda Piechaczka, metoda Slaughtera i wsp.), ocena składników tkankowych ciała metodą bioelektrycznej impedancji, wskaźnik względnej masy tłuszczu i dystrybucji tłuszczu
T-L-5Pomiary antropometryczne u dorosłych (masa i wysokość ciała; obwód klatki piersiowej i ramienia; szerokość biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych). Wskaźniki stanu odżywienia u dorosłych i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (BMI, WC, WHR, WHtR).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Końcowy test pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania pomiarów antropometerycznych
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student - nie opanował podstawowych pojęć z zakresu antropometrii. - nie zna podstawowych technik pomiarów antropometrycznych oraz testów przesiewowych.
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student: - w zakresie ponad dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-1zcid_U01Posługuje się metodami i technikami stosowanymi w antropometrii. Dokonuje interpretacji wyników badań przesiewowych w celu określenia stanu odżywienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych
Treści programoweT-L-2Somatotyp i konstytucja ciała. Metody oceny budowy ciała: Milicerowej, Sheldona, Sheldona w modyfikacjach.
T-L-1Punkty antropometryczne – nazewnictwo, lokalizacja.I nstrumentarium antropometryczne: budowa, wykorzystanie w pomiarach, sposób trzymania i mierzenia. Postawa antropometryczna.
T-L-3Pomiary antropometryczne rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży (masa i wysokość ciała; długość tułowi; długość kończyn, obwód głowy, klatki piersiowej i ramienia; szerokość barkowa, biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych).
T-L-4Wskaźniki rozwoju somatycznego u dzieci i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (siatki centylowe, rozkłady centylowe, tablice wartości centylowych). Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-6Metody oceny składu tkankowego ciała: pomiary całkowitego tłuszczu ciała i beztłuszczowej masy ciała metodami antropometrycznymi (metoda Piechaczka, metoda Slaughtera i wsp.), ocena składników tkankowych ciała metodą bioelektrycznej impedancji, wskaźnik względnej masy tłuszczu i dystrybucji tłuszczu
T-L-5Pomiary antropometryczne u dorosłych (masa i wysokość ciała; obwód klatki piersiowej i ramienia; szerokość biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych). Wskaźniki stanu odżywienia u dorosłych i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (BMI, WC, WHR, WHtR).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Końcowy test pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania pomiarów antropometerycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących technik pomiarów antropometrycznych i nie potrafi dokonać interpetacji uzykanych wyników.
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące antropometrii z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury Potrafi dokonać podstawowe pomiary antropometryczne i je zinterpretować.
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacjez wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące antropometrii. Potrafi wykonać znaczną ilość pomiarów antropomterycznych i je zinterpretować.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się ale również potrafi je w analityczny sposób porównać. Potrafi wykonać porawnie wszystkie pomiary antropomteryczne i je zinterpretować.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przeprowadzenia pomiarów antropometrycznych. Potrafi uzyskane wyniki zinterpretować. Potrafi dobrać odpowiednie testy przesiewowe do wybranych grup ludności.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przeprowadzenia pomiarów antropometrycznych. Potrafi uzyskane wyniki zinterpretować. Potrafi dobrać odpowiednie testy przesiewowe do wybranych grup ludności i wybór uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-1zcid_K01Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania i interpretacji pomiarów antropometrycznych w zawodzie dietetyka. Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie antropometrii w świetle pojawiających się nowych metod i techniki wykonywania i interpretacji testów przesiewowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych
Treści programoweT-W-1Definicja antropometrii żywieniowej i jej zastosowanie w ocenie stanu odżywienia. Ogólne informacje o budowie ciała ludzkiego: sylwetki, typy budowy, proporcje, punkty charakterystyczne, linie, płaszczyzny.
T-W-4Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego, jednocechowe: tablice Pirqueta, siatki centylowe, wielocechowe: graficzna metoda oceny wieku morfologicznego i proporcji wagowo – wzrostowych.
T-W-2Rozwój fizyczny i motoryczny oraz jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Pojęcie wieku biologicznego i jego wyznaczniki.
T-W-5Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym u dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych (cel, metody, wskaźniki, interpretacja wyników).
T-W-6Wykorzystanie pomiarów antropometrycznych do prowadzenia prozdrowotnej edukacji żywieniowej w ramach profilaktyki żywieniowej.
T-L-2Somatotyp i konstytucja ciała. Metody oceny budowy ciała: Milicerowej, Sheldona, Sheldona w modyfikacjach.
T-L-1Punkty antropometryczne – nazewnictwo, lokalizacja.I nstrumentarium antropometryczne: budowa, wykorzystanie w pomiarach, sposób trzymania i mierzenia. Postawa antropometryczna.
T-L-3Pomiary antropometryczne rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży (masa i wysokość ciała; długość tułowi; długość kończyn, obwód głowy, klatki piersiowej i ramienia; szerokość barkowa, biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych).
T-L-4Wskaźniki rozwoju somatycznego u dzieci i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (siatki centylowe, rozkłady centylowe, tablice wartości centylowych). Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-6Metody oceny składu tkankowego ciała: pomiary całkowitego tłuszczu ciała i beztłuszczowej masy ciała metodami antropometrycznymi (metoda Piechaczka, metoda Slaughtera i wsp.), ocena składników tkankowych ciała metodą bioelektrycznej impedancji, wskaźnik względnej masy tłuszczu i dystrybucji tłuszczu
T-L-5Pomiary antropometryczne u dorosłych (masa i wysokość ciała; obwód klatki piersiowej i ramienia; szerokość biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych). Wskaźniki stanu odżywienia u dorosłych i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (BMI, WC, WHR, WHtR).
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania pomiarów antropometerycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę przydatności pomiarów i techniki antropometrycznych w ocenie stanu odżywienia jednostek oraz populacji.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę pomiarów antropometrycznych, testów przesiwowych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z antropometrii, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi technikami w antropomertii.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu antopometrii. Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy, wybrania adekwatnych testów przesiewowych do badania wskazanej populacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-1zcid_K02Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych
Treści programoweT-W-1Definicja antropometrii żywieniowej i jej zastosowanie w ocenie stanu odżywienia. Ogólne informacje o budowie ciała ludzkiego: sylwetki, typy budowy, proporcje, punkty charakterystyczne, linie, płaszczyzny.
T-W-4Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego, jednocechowe: tablice Pirqueta, siatki centylowe, wielocechowe: graficzna metoda oceny wieku morfologicznego i proporcji wagowo – wzrostowych.
T-W-2Rozwój fizyczny i motoryczny oraz jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Pojęcie wieku biologicznego i jego wyznaczniki.
T-W-5Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym u dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych (cel, metody, wskaźniki, interpretacja wyników).
T-W-6Wykorzystanie pomiarów antropometrycznych do prowadzenia prozdrowotnej edukacji żywieniowej w ramach profilaktyki żywieniowej.
T-L-2Somatotyp i konstytucja ciała. Metody oceny budowy ciała: Milicerowej, Sheldona, Sheldona w modyfikacjach.
T-L-1Punkty antropometryczne – nazewnictwo, lokalizacja.I nstrumentarium antropometryczne: budowa, wykorzystanie w pomiarach, sposób trzymania i mierzenia. Postawa antropometryczna.
T-L-3Pomiary antropometryczne rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży (masa i wysokość ciała; długość tułowi; długość kończyn, obwód głowy, klatki piersiowej i ramienia; szerokość barkowa, biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych).
T-L-4Wskaźniki rozwoju somatycznego u dzieci i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (siatki centylowe, rozkłady centylowe, tablice wartości centylowych). Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-6Metody oceny składu tkankowego ciała: pomiary całkowitego tłuszczu ciała i beztłuszczowej masy ciała metodami antropometrycznymi (metoda Piechaczka, metoda Slaughtera i wsp.), ocena składników tkankowych ciała metodą bioelektrycznej impedancji, wskaźnik względnej masy tłuszczu i dystrybucji tłuszczu
T-L-5Pomiary antropometryczne u dorosłych (masa i wysokość ciała; obwód klatki piersiowej i ramienia; szerokość biodrowa i klatki piersiowej; grubość fałdów skórno-tłuszczowych). Wskaźniki stanu odżywienia u dorosłych i ich interpretacja w biologicznych układach odniesieniach (BMI, WC, WHR, WHtR).
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania pomiarów antropometerycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu dietetyka.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.