Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Anatomia i fizjologia organizmów wodnych użytecznych w technologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Anatomia i fizjologia organizmów wodnych użytecznych w technologii
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów, a uzyskaniem określonych efektów technologicznych w produkcji żywności; Tak postrzegana wiedza anatomiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin jak m.in. – embriologia, akwakultura i technologia żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.3
T-L-2Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.3
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.12
T-L-4Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.12
30
wykłady
T-W-1Definicje anatomiczne elementów strukturalnych ciała – komórka tkanki, organy, układy. Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna. Topografia mięśni (ryb i dziesięcionogów), budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicje, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązania topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb. Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, poszczególne etapy, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Udział w konsultacjach3
A-L-3Zapoznanie się z piśmiennictwem naukowym dotyczacym bieżacych ćwiczeń7
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia labolatoriów20
A-L-5Zaliczenie pisemne zajęć1
61
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach10
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu16
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-5Zaliczenie wykładów3
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (sekcja ryb i raków - rozpoznanie poszczególnych mięśni tułowia i ogona; położenie, układ włókien mięśniowych, kształt, wielkość, zabarwienie; zbadanie położenia i przebiegu metameru mięśniowego – miomeru; rozpoznanie mięśni głowy, wypreparowanie mięśni, rozpoznanie poszczególnych narządów, oglądanie preparatów w formalinie, oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8tzpw_W01
Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółowo budowę anatomiczna ryb różnych gatunków zwierząt oraz wybranych bezkregowców wodnych
TZZ_1A_W10, TZZ_1A_W15C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
TZZ_1A_D8tzpw_W02
Student ma wiedzę na temat mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe)
TZZ_1A_W10C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8tzpw_U01
Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczącą anatomii ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U12, TZZ_1A_U17C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
TZZ_1A_D8tzpw_U02
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję ryby oraz wybranych bezkręgowców w celu oceny stanu ich narzadów wewnętrznych.
TZZ_1A_U29C-1T-L-1, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8tzpw_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
TZZ_1A_D8tzpw_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
TZZ_1A_K02C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8tzpw_W01
Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółowo budowę anatomiczna ryb różnych gatunków zwierząt oraz wybranych bezkregowców wodnych
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy anatomicznej ryb i bezkręgowców wodnych.
3,0Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy anatomicznej ryb.
3,5Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych.
4,0Student ma wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych.
4,5Student ma wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych oraz potrafi scharakteryzować powiązania niektóre morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
5,0Student ma wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych oraz potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
TZZ_1A_D8tzpw_W02
Student ma wiedzę na temat mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe)
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy ryb i raków oraz nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i przemian w organizmach larw ryb i raków.
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego oraz potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków.
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i potrafi opisać niekóre z nich oraz potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków oraz potrafi scharakteryzować niekóre zmiany zachodzace w ich ciałach w trakcie rozwoju postzarodkowego.
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych.
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić niektóre przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe.
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8tzpw_U01
Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczącą anatomii ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologię anatomiczną.
3,0Student zna podstawowe zwroty anatomiczne.
3,5Student zna podstawowe zwroty anatomiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej anatomii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań anatomicznych.
4,5Student umieć posługiwac się specjalistyczna terminologia dotyczacą anatomii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
5,0Student umieć posługiwaę się specjalistyczna terminologia dotyczacą anatomii zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
TZZ_1A_D8tzpw_U02
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję ryby oraz wybranych bezkręgowców w celu oceny stanu ich narzadów wewnętrznych.
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi do preparowania tkanek i narządów
3,0Student potrafi preparować ciała nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować przynajmniej niekóre z narządów wewnętrznych
3,5Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować większość narządów wewnętrznych, mięśni oraz kości i poprawnie nazwać przynajmniej niektóre z nich
4,0Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować wszystkie narządy wewnętrzne i mięśnie oraz kości i poprawnie nazwać przynajmniej niektóre z nich
4,5Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować wszystkie narządy wewnętrzne i mięśnie oraz kości i poprawnie nazwać większość z nich
5,0Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować wszystkie narządy wewnętrzne i mięśnie oraz kości i poprawnie je nazwać

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8tzpw_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
TZZ_1A_D8tzpw_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Kilarski Wincenty, Anatomia ryb, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012
  2. Sobotta J., Walsch U., Histologia: atlas cytologii i histologii, Frithjofa Hammersena, Urban & Partner, Wrocław, 2002
  3. Cichocki Tadeusz, Litwin Jan A., Mirecka Jadwiga, Kompendium histologii Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2009, 4
  4. Sawicki Wojciech, Histologia, PZWL, Warszawa, 2009
  5. Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.3
T-L-2Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.3
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.12
T-L-4Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje anatomiczne elementów strukturalnych ciała – komórka tkanki, organy, układy. Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna. Topografia mięśni (ryb i dziesięcionogów), budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicje, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązania topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb. Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, poszczególne etapy, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Udział w konsultacjach3
A-L-3Zapoznanie się z piśmiennictwem naukowym dotyczacym bieżacych ćwiczeń7
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia labolatoriów20
A-L-5Zaliczenie pisemne zajęć1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach10
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu16
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-5Zaliczenie wykładów3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tzpw_W01Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółowo budowę anatomiczna ryb różnych gatunków zwierząt oraz wybranych bezkregowców wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
TZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów, a uzyskaniem określonych efektów technologicznych w produkcji żywności; Tak postrzegana wiedza anatomiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin jak m.in. – embriologia, akwakultura i technologia żywności
Treści programoweT-L-4Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.
T-W-1Definicje anatomiczne elementów strukturalnych ciała – komórka tkanki, organy, układy. Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna. Topografia mięśni (ryb i dziesięcionogów), budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicje, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązania topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb. Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, poszczególne etapy, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (sekcja ryb i raków - rozpoznanie poszczególnych mięśni tułowia i ogona; położenie, układ włókien mięśniowych, kształt, wielkość, zabarwienie; zbadanie położenia i przebiegu metameru mięśniowego – miomeru; rozpoznanie mięśni głowy, wypreparowanie mięśni, rozpoznanie poszczególnych narządów, oglądanie preparatów w formalinie, oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy anatomicznej ryb i bezkręgowców wodnych.
3,0Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy anatomicznej ryb.
3,5Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych.
4,0Student ma wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych.
4,5Student ma wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych oraz potrafi scharakteryzować powiązania niektóre morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
5,0Student ma wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych oraz potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tzpw_W02Student ma wiedzę na temat mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów, a uzyskaniem określonych efektów technologicznych w produkcji żywności; Tak postrzegana wiedza anatomiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin jak m.in. – embriologia, akwakultura i technologia żywności
Treści programoweT-L-4Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.
T-W-1Definicje anatomiczne elementów strukturalnych ciała – komórka tkanki, organy, układy. Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna. Topografia mięśni (ryb i dziesięcionogów), budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicje, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązania topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb. Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, poszczególne etapy, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (sekcja ryb i raków - rozpoznanie poszczególnych mięśni tułowia i ogona; położenie, układ włókien mięśniowych, kształt, wielkość, zabarwienie; zbadanie położenia i przebiegu metameru mięśniowego – miomeru; rozpoznanie mięśni głowy, wypreparowanie mięśni, rozpoznanie poszczególnych narządów, oglądanie preparatów w formalinie, oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy ryb i raków oraz nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i przemian w organizmach larw ryb i raków.
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego oraz potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków.
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i potrafi opisać niekóre z nich oraz potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków oraz potrafi scharakteryzować niekóre zmiany zachodzace w ich ciałach w trakcie rozwoju postzarodkowego.
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych.
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić niektóre przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe.
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tzpw_U01Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczącą anatomii ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U12Potrafi rozpoznać surowce pochodzenia wodnego, określić adekwatny dla danego organizmu sposób jego pozyskiwania, umie dokonać identyfikacji i analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów, a uzyskaniem określonych efektów technologicznych w produkcji żywności; Tak postrzegana wiedza anatomiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin jak m.in. – embriologia, akwakultura i technologia żywności
Treści programoweT-L-4Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.
T-W-1Definicje anatomiczne elementów strukturalnych ciała – komórka tkanki, organy, układy. Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna. Topografia mięśni (ryb i dziesięcionogów), budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicje, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązania topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb. Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, poszczególne etapy, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (sekcja ryb i raków - rozpoznanie poszczególnych mięśni tułowia i ogona; położenie, układ włókien mięśniowych, kształt, wielkość, zabarwienie; zbadanie położenia i przebiegu metameru mięśniowego – miomeru; rozpoznanie mięśni głowy, wypreparowanie mięśni, rozpoznanie poszczególnych narządów, oglądanie preparatów w formalinie, oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologię anatomiczną.
3,0Student zna podstawowe zwroty anatomiczne.
3,5Student zna podstawowe zwroty anatomiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej anatomii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań anatomicznych.
4,5Student umieć posługiwac się specjalistyczna terminologia dotyczacą anatomii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
5,0Student umieć posługiwaę się specjalistyczna terminologia dotyczacą anatomii zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tzpw_U02Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję ryby oraz wybranych bezkręgowców w celu oceny stanu ich narzadów wewnętrznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo
Treści programoweT-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (sekcja ryb i raków - rozpoznanie poszczególnych mięśni tułowia i ogona; położenie, układ włókien mięśniowych, kształt, wielkość, zabarwienie; zbadanie położenia i przebiegu metameru mięśniowego – miomeru; rozpoznanie mięśni głowy, wypreparowanie mięśni, rozpoznanie poszczególnych narządów, oglądanie preparatów w formalinie, oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi do preparowania tkanek i narządów
3,0Student potrafi preparować ciała nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować przynajmniej niekóre z narządów wewnętrznych
3,5Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować większość narządów wewnętrznych, mięśni oraz kości i poprawnie nazwać przynajmniej niektóre z nich
4,0Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować wszystkie narządy wewnętrzne i mięśnie oraz kości i poprawnie nazwać przynajmniej niektóre z nich
4,5Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować wszystkie narządy wewnętrzne i mięśnie oraz kości i poprawnie nazwać większość z nich
5,0Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować wszystkie narządy wewnętrzne i mięśnie oraz kości i poprawnie je nazwać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tzpw_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów, a uzyskaniem określonych efektów technologicznych w produkcji żywności; Tak postrzegana wiedza anatomiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin jak m.in. – embriologia, akwakultura i technologia żywności
Treści programoweT-L-4Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.
T-W-1Definicje anatomiczne elementów strukturalnych ciała – komórka tkanki, organy, układy. Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna. Topografia mięśni (ryb i dziesięcionogów), budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicje, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązania topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb. Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, poszczególne etapy, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (sekcja ryb i raków - rozpoznanie poszczególnych mięśni tułowia i ogona; położenie, układ włókien mięśniowych, kształt, wielkość, zabarwienie; zbadanie położenia i przebiegu metameru mięśniowego – miomeru; rozpoznanie mięśni głowy, wypreparowanie mięśni, rozpoznanie poszczególnych narządów, oglądanie preparatów w formalinie, oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tzpw_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów, a uzyskaniem określonych efektów technologicznych w produkcji żywności; Tak postrzegana wiedza anatomiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin jak m.in. – embriologia, akwakultura i technologia żywności
Treści programoweT-L-4Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów.
T-L-1Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-2Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
T-L-3Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe.
T-W-1Definicje anatomiczne elementów strukturalnych ciała – komórka tkanki, organy, układy. Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna. Topografia mięśni (ryb i dziesięcionogów), budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicje, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązania topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb. Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, poszczególne etapy, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (sekcja ryb i raków - rozpoznanie poszczególnych mięśni tułowia i ogona; położenie, układ włókien mięśniowych, kształt, wielkość, zabarwienie; zbadanie położenia i przebiegu metameru mięśniowego – miomeru; rozpoznanie mięśni głowy, wypreparowanie mięśni, rozpoznanie poszczególnych narządów, oglądanie preparatów w formalinie, oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym