Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Dietetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 45 4,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, budowa ustroju ludzkiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro.2
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z niedożywieniem.2
T-L-3Układanie diety redukcyjnej.2
T-L-4Układanie planów żywieniowych pacjentom z insulinoopornością.2
T-L-5Układanie diet dla pacjentów chorych na cukrzycę.2
T-L-6Układanie jadłospisów w chorobach układu krążenia - dieta śródziomnomorska i DASH.2
T-L-7Układanie diet eliminacyjnych w wybranych alergiach lub pokarmowych.2
T-L-8Układanie diety eliminacyjno-rotacyjnej w nietolerancjach pokarmowych.2
T-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.2
T-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)2
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla wybranego pacjenta.8
T-L-12Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Klasyfikacja diet.3
T-W-2Niedożywienie pacjentów.3
T-W-3Epidemiologia i konsekwencje otyłości.3
T-W-4Insulinooporność-wyzwanie współczesnej dietetyki.3
T-W-5Żywienie w cukrzycy.3
T-W-6Żywienie w chorobach układu krążenia - dieta śródziemnomorska i DASH.3
T-W-7Alergie pokarmowe.3
T-W-8Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.3
T-W-9Zespół jelita drażliwego - dieta FODMAP3
T-W-10Osteoporoza.3
T-W-11Interakcje składników żywności z lekami w wybranych jednostkach chorobowych.3
T-W-12Dieta przyspieszająca metabolizm ustroju.3
T-W-13Żywieniowa profilaktyka nowotworów.3
T-W-14Immunomodulujące składniki żywności.3
T-W-15Nutrigenomika- żywienie szyte na miarę genów.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury25
A-L-3Konsultacje z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń25
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Konsultacje z nauczycielem15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu35
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22C-1, C-2T-L-10, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6zcid_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-10, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D6zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-10, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6zcid_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D6zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010
  2. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T 2, PWN, Warszawa, 2009
  3. Bujko J., Podstawy dietetyki, Wyd. SGGW, W-wa, 2008
  4. Bawa S., Gajewska D. Kozłowska L., Lange E., Myszkowska-Ryciak J., Włodarek D., Dietoterapia 1, Wyd. SGGW, W-wa, 2009
  5. Wądołowska L., Bandurska-Stankiewicz E., Wybrane zagadnienia z dietetyki, Wyd. UWM, Olsztyn, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kunachowicz H., Dieta bezglutenowa: co wybrać?, PZWL, Warszawa, 2001
  2. Hasik J., Hryniewiecki L., Grzymisławski M., Dietetyka, PZWL, Warszawa, 1999
  3. Socha J., Żywienie dzieci zdrowych i chorych, PZWL, Warszawa, 1998
  4. Szczepańska A., Dieta łatwostrawna, PZWL, Warszawa, 2011
  5. Tatoń J., Zdrowie i smaczne żywienie osób z cukrzycą i ich rodzin, PZWL, Warszawa, 2003
  6. Tatoń J., Cukrzyca typu II: Poradnik dla pacjentów, PZWL, Warszawa, 1998
  7. Poniewierka E. (red), Żywienie w chorobach przewodu pokarmowego i zaburzeniach metabolicznych, Cornetis, Warszawa, 2010
  8. Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992
  9. Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach serca, PZWL, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro.2
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z niedożywieniem.2
T-L-3Układanie diety redukcyjnej.2
T-L-4Układanie planów żywieniowych pacjentom z insulinoopornością.2
T-L-5Układanie diet dla pacjentów chorych na cukrzycę.2
T-L-6Układanie jadłospisów w chorobach układu krążenia - dieta śródziomnomorska i DASH.2
T-L-7Układanie diet eliminacyjnych w wybranych alergiach lub pokarmowych.2
T-L-8Układanie diety eliminacyjno-rotacyjnej w nietolerancjach pokarmowych.2
T-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.2
T-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)2
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla wybranego pacjenta.8
T-L-12Zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja diet.3
T-W-2Niedożywienie pacjentów.3
T-W-3Epidemiologia i konsekwencje otyłości.3
T-W-4Insulinooporność-wyzwanie współczesnej dietetyki.3
T-W-5Żywienie w cukrzycy.3
T-W-6Żywienie w chorobach układu krążenia - dieta śródziemnomorska i DASH.3
T-W-7Alergie pokarmowe.3
T-W-8Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.3
T-W-9Zespół jelita drażliwego - dieta FODMAP3
T-W-10Osteoporoza.3
T-W-11Interakcje składników żywności z lekami w wybranych jednostkach chorobowych.3
T-W-12Dieta przyspieszająca metabolizm ustroju.3
T-W-13Żywieniowa profilaktyka nowotworów.3
T-W-14Immunomodulujące składniki żywności.3
T-W-15Nutrigenomika- żywienie szyte na miarę genów.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury25
A-L-3Konsultacje z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Konsultacje z nauczycielem15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu35
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)
T-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.
T-W-1Klasyfikacja diet.
T-W-2Niedożywienie pacjentów.
T-W-3Epidemiologia i konsekwencje otyłości.
T-W-4Insulinooporność-wyzwanie współczesnej dietetyki.
T-W-8Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-9Zespół jelita drażliwego - dieta FODMAP
T-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-7Alergie pokarmowe.
T-W-10Osteoporoza.
T-W-11Interakcje składników żywności z lekami w wybranych jednostkach chorobowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6zcid_U01Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro.
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z niedożywieniem.
T-L-4Układanie planów żywieniowych pacjentom z insulinoopornością.
T-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)
T-L-5Układanie diet dla pacjentów chorych na cukrzycę.
T-L-6Układanie jadłospisów w chorobach układu krążenia - dieta śródziomnomorska i DASH.
T-L-7Układanie diet eliminacyjnych w wybranych alergiach lub pokarmowych.
T-L-8Układanie diety eliminacyjno-rotacyjnej w nietolerancjach pokarmowych.
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla wybranego pacjenta.
T-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D6zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego DietetykPro.
T-L-2Układanie planów żywieniowych dla pacjentów z niedożywieniem.
T-L-4Układanie planów żywieniowych pacjentom z insulinoopornością.
T-L-10Układanie jadłospisów pacjentom z osteopenią i osteoporozą (ze zwróceniem uwagi na udział witaminy D3 i K2)
T-L-5Układanie diet dla pacjentów chorych na cukrzycę.
T-L-6Układanie jadłospisów w chorobach układu krążenia - dieta śródziomnomorska i DASH.
T-L-7Układanie diet eliminacyjnych w wybranych alergiach lub pokarmowych.
T-L-8Układanie diety eliminacyjno-rotacyjnej w nietolerancjach pokarmowych.
T-L-11Przygotowanie planu dietetycznego dla wybranego pacjenta.
T-L-9Układanie jadłospisów dla pacjentów z IBS, wg zasad diety FODMAP.
T-W-1Klasyfikacja diet.
T-W-2Niedożywienie pacjentów.
T-W-3Epidemiologia i konsekwencje otyłości.
T-W-4Insulinooporność-wyzwanie współczesnej dietetyki.
T-W-8Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-9Zespół jelita drażliwego - dieta FODMAP
T-W-5Żywienie w cukrzycy.
T-W-7Alergie pokarmowe.
T-W-10Osteoporoza.
T-W-11Interakcje składników żywności z lekami w wybranych jednostkach chorobowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.