Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia roślinna powinien znać podstawy z ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.
W-3Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej
W-4Znajomość wiedzy z zakresu technologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
C-3Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
C-4Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-5Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.2
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.2
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.2
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.2
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.2
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.3
T-L-8Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.3
T-L-9Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.2
T-L-10Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.1
T-L-11Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-12Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-13Produkcja wina owocowego.2
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.2
T-L-15Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.2
T-L-16Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.2
T-L-17Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego.3
T-L-18Technologia pieczywa mieszanego3
T-L-19Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową3
T-L-20Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.2
45
wykłady
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.1
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.1
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.1
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.1
T-W-5Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.1
T-W-6Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.1
T-W-7Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.1
T-W-8Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.2
T-W-9Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.1
T-W-10Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.1
T-W-11Browarnictwo: fermentacja główna i leżakowa.1
T-W-12Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.1
T-W-13Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.1
T-W-14Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji1
T-W-15Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.1
T-W-16Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-17Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
T-W-18Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.2
T-W-19Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.1
T-W-20Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.2
T-W-21Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.1
T-W-22Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.1
T-W-23Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.1
T-W-24Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.1
T-W-25Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.1
T-W-26Technologia wyrobów ciastkarskich.1
T-W-27Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów25
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturą15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D24tzpw_W01
Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1
TZZ_1A_D24tzpw_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Ma również wiedzę o właściwości funkcjonalnych i odżywczych produktów roślinnych.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D24tzpw_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-2S-1
TZZ_1A_D24tzpw_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U17C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D24tzpw_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D24tzpw_W01
Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZZ_1A_D24tzpw_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Ma również wiedzę o właściwości funkcjonalnych i odżywczych produktów roślinnych.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D24tzpw_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
TZZ_1A_D24tzpw_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D24tzpw_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw cz. I i II, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Ambroziak Z, Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, arszawa, 1988
  3. Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992
  4. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2002
  5. Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966
  6. Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004
  7. Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 1994
  8. Jankowski S, Surowce mączne i kaszowe, WNT, Warszawa, 1988
  9. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I i II., WPLiS, Warszawa, 1973
  10. Jankowski S., Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa, WNT, Warszawa, 1981
  11. Obuchowski W., Technologia przemysłowej produkcji makaronu, AR, Poznań, 1997
  12. Praca zbiorowa., Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993
  13. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
  14. Kunze W., Technologia piwa i słodu, PIWOCHMIEL, Sp. z o.o, Warszawa, 1999, 1
  15. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1
  16. Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., WSiP, Warszawa, 1995
  17. Grajek W., Przeciwutleniacze w żywności, WNT, Warszawa, 2007
  18. Łączyński B., Skrócony kurs gorzelnictwa rolniczego, Sigma NOT, Warszawa, 2005, 1
  19. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 1999
  20. Opuszyńska H., Staszewska E., Zagadnienia mikrobiologiczne i sanitarne w produkcji piekarskiej i ciastkarskiej, w: Piekarstwo i ciastkarstwo, red. Z. Ambroziak, WNT, Warszawa, 1988, 1
  21. Pijanowski E, Ogólna technologia żywności, WN-T, Warszawa, 1996, 2

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Współczesna wiedza o węglowodanach., AR, Poznań, 1998
  2. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996
  3. --, Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny (czasopismo), --, --, 2011
  4. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007
  5. Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985
  6. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., WNT, Warszawa., 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.2
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.2
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.2
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.2
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.2
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.3
T-L-8Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.3
T-L-9Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.2
T-L-10Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.1
T-L-11Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-12Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-13Produkcja wina owocowego.2
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.2
T-L-15Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.2
T-L-16Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.2
T-L-17Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego.3
T-L-18Technologia pieczywa mieszanego3
T-L-19Wytwarznie pieczywa pszennego metodą dwufazową3
T-L-20Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.1
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.1
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.1
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.1
T-W-5Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.1
T-W-6Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.1
T-W-7Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.1
T-W-8Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.2
T-W-9Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.1
T-W-10Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.1
T-W-11Browarnictwo: fermentacja główna i leżakowa.1
T-W-12Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.1
T-W-13Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.1
T-W-14Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji1
T-W-15Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.1
T-W-16Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-17Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
T-W-18Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.2
T-W-19Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.1
T-W-20Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.2
T-W-21Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.1
T-W-22Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.1
T-W-23Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.1
T-W-24Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.1
T-W-25Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.1
T-W-26Technologia wyrobów ciastkarskich.1
T-W-27Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów25
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturą15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_W01Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
Treści programoweT-W-7Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-6Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.
T-W-5Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.
T-W-8Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_W02Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Ma również wiedzę o właściwości funkcjonalnych i odżywczych produktów roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
Treści programoweT-W-7Produkcja mrożonek owocowych i warzywnych.
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw.
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-4Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.
T-W-3Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-6Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.
T-W-5Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.
T-W-8Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.
T-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej.
T-L-1Wpływ smażenia na jakość i zawartość witaminy C w chipsach ziemniaczanych.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-4Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-6Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-5Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-7Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-8Produkcja i badanie właściwości fizykochemicznych przecierów warzywnych i owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.