Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy biotechnologii | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, chemii i fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej | 2 |
T-L-2 | Izolacja DNA | 4 |
T-L-3 | Oczyszczanie DNA | 2 |
T-L-4 | Przygotowanie PCR multipleks | 2 |
T-L-5 | Elektroforeza agarozowa | 2 |
T-L-6 | Przygląd internetowych baz danych | 1 |
T-L-7 | Przygotowywanie starterów i i sprawdzanie produktów reakcji | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biotechnologia zywnosci - podstawowe definicje, zjawiska, procesy | 2 |
T-W-2 | Organizmy i żywność modyfikowana genetycznie | 2 |
T-W-3 | Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie | 2 |
T-W-4 | Metody oczyszczania biopreparatów | 2 |
T-W-5 | Biodegradacja i bioremediacja | 2 |
T-W-6 | Grupy drobnoustrojów przydatnych biotechnologicznie | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca własna studenta | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Dyskusja panelowa |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D9zcid_W01 Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia | TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-1 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D9zcid_U01 Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii | TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-1 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D9zcid_K01 Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D9zcid_W01 Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia | 2,0 | |
3,0 | Znajomośc podstawowych zagadnień i i praktycznego zastosowania biotechnologii w różnych gałęziach przemysłu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D9zcid_U01 Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawowych technik stosowanych w biotechnologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D9zcid_K01 Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową zdolnośc stosowania nabytej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudziasz Z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
- Ratledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011
- Buchowicz J, Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009