Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Hydrochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrochemia | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej |
W-2 | Podstawowa wiedza z chemii analitycznej |
W-3 | Umiejętność posługiwania się PC |
W-4 | Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym |
W-5 | Znajomość zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach | 5 |
T-L-2 | Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów) | 6 |
T-L-3 | Określanie podatności na degradację wód jeziornych | 2 |
T-L-4 | Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka wód powierzchniowych | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych | 2 |
T-W-3 | Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych | 2 |
T-W-4 | Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych | 2 |
T-W-5 | Eutrofizacja wód jeziornych | 2 |
T-W-6 | Procesy samooczyszczania wód rzecznych | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka wód estuariowych | 1 |
T-W-8 | Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_W01 Student posiada szczegółową wiedzę dotycząca charakterystiki wód powierzchniowych | TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W09, TZZ_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_U01 Posiada umiejętność wykonania podstawowych analiz niezbędnych do oceny jakości wód powierzchniowych | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_K01 Student ma świadomość stałego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest odpowiedzialny za pracę własną. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, przyjmując rolę lidera i członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_W01 Student posiada szczegółową wiedzę dotycząca charakterystiki wód powierzchniowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wody powierzchniowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_U01 Posiada umiejętność wykonania podstawowych analiz niezbędnych do oceny jakości wód powierzchniowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać podstawowe badania niezbędne do oceny jakości wód powirzchniowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_K01 Student ma świadomość stałego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest odpowiedzialny za pracę własną. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, przyjmując rolę lidera i członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować samodzielni i w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005