Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Kuchnie świata - kultura żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kuchnie świata - kultura żywienia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, technologia gastronomiczna, towaroznawstwo żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie.1
T-L-2Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-3Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-4Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-5Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-6Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-7Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-8Kuchnia Anglii i Irlandii - sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
15
wykłady
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.2
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.2
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.2
T-W-4Historia produktów żywnościowych.2
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.1
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.1
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.1
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.1
T-W-9Hiszpania – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.1
T-W-10Kuchnia Anglii i Irlandii - kultura żywienia i specyfika kuchni narowodowej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów6
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców żywnościowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22C-1, C-2T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_U01
Posiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29C-1, C-2T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1, C-2T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_U01
Posiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Rabe B., Sztuka nakrywania do stołu, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 1999
  2. Jargoń R., Obsługa konsumenta. Cz. I i II, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2000
  3. Malaguzzi S., Wokół stołu, Wyd. Arkady, Warszawa, 2009
  4. Halbański M.E., Potrawy z różnych stron świata, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 2000
  5. Piras C., Culinaria Ialia – Kulinarna podróż po Włoszech, Wyd. Kulinaria Konemann, 2005
  6. Domine A., Romer J., Dieter M., Kulinaria – Kuchnie Europy, Wyd. Kulinaria Konemann, 2004
  7. Domine A., Kulinaria francuskie, Wyd. Kulinaria Konemann, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Jabłońska T., Dawne zastawy stołowe, Wyd. Sport i Turystyka MUZA SA, Warszawa, 2008
  2. Kowecka E., W salonie i kuchni. Opowieść o kulturze materialnej pałaców i dworów polskich w XIX w., Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2008
  3. Łozińska M., Smaki dwudziestolecia. Zwyczaje kulinarne, bale i bankiety, PWN, Warszawa, 2011
  4. Futkowska J., Walęcka-Zdroik M., Smaki Ameryki, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
  5. Scolari S., Kuchnia chińska., Wyd. SAMP, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie.1
T-L-2Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-3Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-4Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-5Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-6Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-7Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-8Kuchnia Anglii i Irlandii - sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.2
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.2
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.2
T-W-4Historia produktów żywnościowych.2
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.1
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.1
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.1
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.1
T-W-9Hiszpania – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.1
T-W-10Kuchnia Anglii i Irlandii - kultura żywienia i specyfika kuchni narowodowej.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów6
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
Treści programoweT-L-7Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-2Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-3Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-4Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-5Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-6Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie.
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.
T-W-9Hiszpania – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.
T-W-4Historia produktów żywnościowych.
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców żywnościowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5zcid_U01Posiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
Treści programoweT-L-7Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-2Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-3Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-4Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-5Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-6Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie.
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.
T-W-9Hiszpania – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.
T-W-4Historia produktów żywnościowych.
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców żywnościowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
Treści programoweT-L-7Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-2Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-3Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-4Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-5Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-6Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie.
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.
T-W-9Hiszpania – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.
T-W-4Historia produktów żywnościowych.
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców żywnościowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.