Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Ekologiczny monitoring środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczny monitoring środowiska
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony środowiska, a zwłaszcza wpływu działalności człowieka na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.2
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.3
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych3
T-L-5Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących3
15
wykłady
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska2
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-8Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2Przygotowanie konspektów4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu6
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach1
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-5Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-7Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
TZZ_1A_W11C-2, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-3S-1, S-2
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W02
Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów
TZZ_1A_W11, TZZ_1A_W22C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-4M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01
Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13C-4, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-5, T-L-3M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb
TZZ_1A_K04C-4, C-2, C-3T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-L-2, T-L-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W02
Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu
3,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01
Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
2,0student nie dobiera prawidłowo metod ekologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu

Literatura podstawowa

  1. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  2. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła T., Metoda oceny rzek oparta na makrofitach, realizowana w Polsce na potrzeby Ramowej Dyrektywy Wodnej., Wiadomości meilioracyjne i łąkarskie., 2008, t. LI, nr 4 (419): 163-165.
  3. Pietruczuk K., Szoszkiewicz K., Ramowa Dyrektywa w praktyce. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek w monitoringu wód płynących w Wielkopolsce., Gospodarka Wodna, 2008, 10

Literatura dodatkowa

  1. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  2. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  3. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  4. Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  5. Rodina A.G., Mikrobiologiczne metody badania wód, PWRiL, Warszawa, 1968

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.2
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.3
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych3
T-L-5Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska2
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-8Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2Przygotowanie konspektów4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu6
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach1
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska
T-W-8Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_W02Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu
3,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_U01Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących
T-L-5Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo metod ekologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_K01Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu