Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Zasady i organizacja pracy w gabinetach dietetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zasady i organizacja pracy w gabinetach dietetycznych | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, budowa ustroju ludzkiego, mikrobilogia, żywienie człowieka, dietetyka, patofizjologia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakładania i funkcjonowania profesjonalnych gabinetów dietetycznych. Postępownia z pacjentem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza dostępnych na rynku urządzeń do pomiarów składu ciała. Interpretacja uzyskanych wyników. | 2 |
T-L-2 | Projektowanie własnego gabinetu. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie dokumentacji dotyczącej pacjenta. | 2 |
T-L-4 | Wywiad z pacjentem. Poradnictwo żywieniowe i wizyty kontrolne. | 2 |
T-L-5 | Postepowanie z trudnym pacjentem. | 2 |
T-L-6 | Analiza wartości składu ilościowego i jakościowego zalecanych diet z zastosowaniem programów komputerowych. | 2 |
T-L-7 | Projektowanie strony www gabinetu. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenia | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawne funkcjonowania gabinetów dietetycznych w Polsce | 2 |
T-W-2 | Wyposażenie gabinetów z uwzględnieniem wymogów sanitarno-epidemiologicznych w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Organizacja pracy w gabinecie dietetycznym. zasady BHP. | 2 |
T-W-4 | Rola dietetyka w systemie żywienia indywidualnego i zbiorowego (sanatoria, szpitale) | 2 |
T-W-5 | Etyka pracy dietetyka i współpraca z pacjentem. | 2 |
T-W-6 | Karta informacji o zdrowiu pacjenta. Wywiad żywieniowy. | 2 |
T-W-7 | Polityka marketingu i reklama medialna usług dietetycznych. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo z zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-L-4 | Studiowanie literatury | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczeń. | 6 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem. | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Organizowanie pracy w gabinetach dietetycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena projektu gabinetów |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zcid_W01 Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, składników odżywczych, planowania jadłospisów, opieki dietetycznej nad pacjentem zdrowym oraz chorym. | TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zcid_U01 Student posiada umiejętność projektowania diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem immunomodulującego działania. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli wpływu żywienia na układ immunologiczny. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zcid_W01 Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, składników odżywczych, planowania jadłospisów, opieki dietetycznej nad pacjentem zdrowym oraz chorym. | 2,0 | Student nie opanował zagadnień z zakresu: prowadzenia i organizacji gabinetów dietetycznych, wyposażenia. Nie zna systemu żywienia indywidualnego i zbiorowego oraz podstaw współpracy z pacjentem. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu prowadzenia i organizacji, wyposażenia gabinetów dietetycznych. Zna założenia systemów żywienia indywidualnego oraz zbiorowego. Opanował podstawy współpracy z pacjentem. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu prowadzenia, organizacji i wyposażenia gabinetów dietetycznych. Poprawnie wykorzystuje podstawy współpracy z pacjentem., | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu prowadzenia, organizacji i wyposażenia gabinetów dietetycznych. Poprawnie wykorzystuje podstawy współpracy z pacjentem. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu prowadzenia, organizacji i wyposażenia gabinetów dietetycznych. Prawdiłowo wykorzystuje zasady współpracy z pacjentem. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu prowadzenia, organizacji i wyposażenia gabinetów dietetycznych. Samodzielnie kojarzy i wyciaga wnioski. Potrafi wskazać źródła błędów i zastosować korekty uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zcid_U01 Student posiada umiejętność projektowania diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem immunomodulującego działania. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować gabinetu dietetycznego w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich osiągnięć. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektujegabinet i prawidłowo prezentuje wyniki swoichosiągnięć, jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jgabinety, prawidłowo prezentuje wyniki swoich osiągnięć, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie projektuje gabinety, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie projektuje gabinety, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie projektuje gabinety, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-6zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli wpływu żywienia na układ immunologiczny. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Ciborowska H. Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie człowieka zdrowego i chorego., PZWL, Warszawa, 2007
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
- Hasik J., Gawęcki J., Grzymisławski M., Dietetyka, PZWL, Warszawa, 1999
- Krzysik M., Biernat J., Grajeta H., Wpływ składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego Cz. I. Immunomodulacyjne działanie kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka, Adv Clin Exp Med, 15, 6, 1055–1062, 2006
- Peckenpaugh N.J., Podstawy żywienia i dietoterapia., Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2011
- Książyk J., Żywienie a odporność, Nowa Pediatria, 30, 2002
Literatura dodatkowa
- Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992
- Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010