Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w biotechnologii żywności (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w biotechnologii żywności (blok)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 27 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Wybrane działy w biotechnologii żywności powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ogólnej technologii zywności, mikrobiologii żywności, charakterystyki podstawowych surowców pochodzenia zwierzecego i roslinnego, technologii mięsa, analizy jakości żywności, inżynierii procesoweji
W-2Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej wytwarzania przetworów dojrzewających z miesa zwierząt i drobiu
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z cechami probiotycznymi mlecznych napojów fermentowanych
C-3Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi kierunkami przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatami stosowanymi w mleczarstwie
C-4Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Produkcja szynek dojrzewajacych i ocena ich jakości3
T-L-3Produkcja kiełbas dojrzewających. Wpływ czynników technologicznych i surowcowych na jakość gotowego wyrobu6
T-L-4Produkcja innych rodzajów wyrobów dojrzewających i ocena ich jakości2
T-L-5Zakwasy mleczarskie jako biopreparaty stosowane w przemyśle spożywczym - ocena jakości4
T-L-6Maślanka i serwatka jako cenne produkty - ocena jakości2
T-L-7Pomiar tekstury biopreparatów2
T-L-8Dojrzałość mąki a reologia ciasta pszennego4
T-L-9Stabilność emulsji spożywczych3
27
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Technologia produkcji szynek dojrzewających; Kształtowanie cech jakościowych szynek dojrzewajacych4
T-W-3Charakterystyka, podział i technologia produkcji kiełbas fermentowanych. Kształtowanie jakości kiełbas surowo dojrzewajacych.4
T-W-4Biotechnologiczne kierunki przetwarzania serwatki1
T-W-5Kultury ochronne stosowane w technologii mleczarskiej1
T-W-6Dodatki i biopreparaty stosowane w przemyśle mleczarskim1
T-W-7Biotechnologia fermentacji surowców roślinnych4
T-W-8Emulsje spożywcze2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury23
A-L-3Konsultacje8
A-L-4Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)22
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu.
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C2_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości.
TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W14C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2
TZZ_2A_C2_W03
Ma poszerzona wiedzę na temat technologii zywności pochodzenia zwierzęcego w zakresie metod przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatów stosowanych w technologii mleczarskiej
TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W14C-3T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-2
TZZ_2A_C2_W04
Ma poszerzoną wiedzę na temat biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego w zakresie metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych
TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W14C-4T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C2_U01
Student potrafi wyprodukować różne rodzaje mięsnych produktów dojrzewajacych i ocenić ich jakosć
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1
TZZ_2A_C2_U03
Posiada umiejętność wyprodukowania różnych zakwasów, a także wykonania określonych metod służących do oceny cech jakościowych produktów mleczarskich objętych tematem ćwiczeń (zakwas, maslanka, serwatka itp.)
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16C-3T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-1
TZZ_2A_C2_U04
Posiada umiejętność oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16C-4T-L-8, T-L-9M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C2_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-3, C-1, C-2, C-4T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C2_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości, a także potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje nabytą wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
TZZ_2A_C2_W03
Ma poszerzona wiedzę na temat technologii zywności pochodzenia zwierzęcego w zakresie metod przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatów stosowanych w technologii mleczarskiej
2,0Nie zna cech fizyko-chemicznych produktów ubocznych oraz sposobów ich przetwarzania. Brak mu wiedzy o biopreparatach wykorzystywanych w mleczarstwie.
3,0W dostatecznym stopniu charakteryzuje cechy fizyko-chemiczne produktów ubocznych oraz wymienia wiekszość kierunków ich przetwarzania. Wymienia biopreparaty stosowane w technologii mleczarskiej.
3,5Zna wszystkie sposoby przetwarzania produktów ubocznych oraz w stopniu dostatecznym charakteryzuje biopreparaty stosowane w mleczarstwie.
4,0Dobrze omawia kierunki wykorzystania produktów ubocznych. Zna sposoby zastosowania biopreparatów w mleczarstwie.
4,5Wyczerująco omawia kierunki przetwarzania produktów ubocznych i zna większość schamatów technologicznych. Ma wiedzę na temat wpływu poszczególnych biopreparatów na jakość przetworów mleczarskich.
5,0Bardzo dobrze zna metody przetwarzania produktów ubocznych, podaje parametry poszczegolnych procesów. Ma ugruntowaną wiedzę o biopreparatach stosowanych w mleczarstwie.
TZZ_2A_C2_W04
Ma poszerzoną wiedzę na temat biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego w zakresie metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
3,5Student opanował wiekszość zagadnień w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych, a także potrafi ją kojarzyć.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C2_U01
Student potrafi wyprodukować różne rodzaje mięsnych produktów dojrzewajacych i ocenić ich jakosć
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
TZZ_2A_C2_U03
Posiada umiejętność wyprodukowania różnych zakwasów, a także wykonania określonych metod służących do oceny cech jakościowych produktów mleczarskich objętych tematem ćwiczeń (zakwas, maslanka, serwatka itp.)
2,0Student nie nabył umiejętności wyprodukowania jakichkolwiek zakwasów, a także wykonania metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
3,0Student nabył umiejętność wyprodukowania jedynie określonych zakwasów i wykonania jedynie okreslonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
3,5Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania jedynie określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
4,0Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
4,5Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech.
5,0Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech. Ponadto umiejętnie weryfikuje uzyskane wyniki i formułuje właściwe wnioski.
TZZ_2A_C2_U04
Posiada umiejętność oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
2,0Student nie potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Nie potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakosciowe w/w produktów.
3,0Student potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
3,5Student potrafi dobrać i opisać metody jakimi można określić cechy jakościowe wszystkich produktów bedących tematem ćwiczeń.
4,0Student potrafi dokonać charakterystyki i oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także potrafi podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakościowe w/w produktów.
4,5Student prezentuje poszerzoną wiedzę dotyczącą oceny maki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego. Potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakosciowych jak również odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować wnioski.
5,0Student prezentuje poszerzoną i pogłębioną wiedzę dotycząca tematu, potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakościowych. Ponadto potrafi odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C2_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula S., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna, 2011
  2. Mięso i Wędliny, 2011
  3. Medycyna Weterynaryjna, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Produkcja szynek dojrzewajacych i ocena ich jakości3
T-L-3Produkcja kiełbas dojrzewających. Wpływ czynników technologicznych i surowcowych na jakość gotowego wyrobu6
T-L-4Produkcja innych rodzajów wyrobów dojrzewających i ocena ich jakości2
T-L-5Zakwasy mleczarskie jako biopreparaty stosowane w przemyśle spożywczym - ocena jakości4
T-L-6Maślanka i serwatka jako cenne produkty - ocena jakości2
T-L-7Pomiar tekstury biopreparatów2
T-L-8Dojrzałość mąki a reologia ciasta pszennego4
T-L-9Stabilność emulsji spożywczych3
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Technologia produkcji szynek dojrzewających; Kształtowanie cech jakościowych szynek dojrzewajacych4
T-W-3Charakterystyka, podział i technologia produkcji kiełbas fermentowanych. Kształtowanie jakości kiełbas surowo dojrzewajacych.4
T-W-4Biotechnologiczne kierunki przetwarzania serwatki1
T-W-5Kultury ochronne stosowane w technologii mleczarskiej1
T-W-6Dodatki i biopreparaty stosowane w przemyśle mleczarskim1
T-W-7Biotechnologia fermentacji surowców roślinnych4
T-W-8Emulsje spożywcze2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury23
A-L-3Konsultacje8
A-L-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)22
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C2_W01Ma pogłębioną wiedzę na temat wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W14Ma pogłębioną wiedzę na temat efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej wytwarzania przetworów dojrzewających z miesa zwierząt i drobiu
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Technologia produkcji szynek dojrzewających; Kształtowanie cech jakościowych szynek dojrzewajacych
T-W-3Charakterystyka, podział i technologia produkcji kiełbas fermentowanych. Kształtowanie jakości kiełbas surowo dojrzewajacych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości, a także potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje nabytą wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C2_W03Ma poszerzona wiedzę na temat technologii zywności pochodzenia zwierzęcego w zakresie metod przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatów stosowanych w technologii mleczarskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W14Ma pogłębioną wiedzę na temat efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie spożywczym.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi kierunkami przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatami stosowanymi w mleczarstwie
Treści programoweT-W-5Kultury ochronne stosowane w technologii mleczarskiej
T-W-4Biotechnologiczne kierunki przetwarzania serwatki
T-W-6Dodatki i biopreparaty stosowane w przemyśle mleczarskim
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna cech fizyko-chemicznych produktów ubocznych oraz sposobów ich przetwarzania. Brak mu wiedzy o biopreparatach wykorzystywanych w mleczarstwie.
3,0W dostatecznym stopniu charakteryzuje cechy fizyko-chemiczne produktów ubocznych oraz wymienia wiekszość kierunków ich przetwarzania. Wymienia biopreparaty stosowane w technologii mleczarskiej.
3,5Zna wszystkie sposoby przetwarzania produktów ubocznych oraz w stopniu dostatecznym charakteryzuje biopreparaty stosowane w mleczarstwie.
4,0Dobrze omawia kierunki wykorzystania produktów ubocznych. Zna sposoby zastosowania biopreparatów w mleczarstwie.
4,5Wyczerująco omawia kierunki przetwarzania produktów ubocznych i zna większość schamatów technologicznych. Ma wiedzę na temat wpływu poszczególnych biopreparatów na jakość przetworów mleczarskich.
5,0Bardzo dobrze zna metody przetwarzania produktów ubocznych, podaje parametry poszczegolnych procesów. Ma ugruntowaną wiedzę o biopreparatach stosowanych w mleczarstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C2_W04Ma poszerzoną wiedzę na temat biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego w zakresie metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W14Ma pogłębioną wiedzę na temat efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie spożywczym.
Cel przedmiotuC-4Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych
Treści programoweT-W-7Biotechnologia fermentacji surowców roślinnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
3,5Student opanował wiekszość zagadnień w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych, a także potrafi ją kojarzyć.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C2_U01Student potrafi wyprodukować różne rodzaje mięsnych produktów dojrzewajacych i ocenić ich jakosć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZZ_2A_U14Potrafi zaplanować proces produkcyjny, pokierować nim i oszacować jego koszty.
TZZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej wytwarzania przetworów dojrzewających z miesa zwierząt i drobiu
Treści programoweT-L-4Produkcja innych rodzajów wyrobów dojrzewających i ocena ich jakości
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-2Produkcja szynek dojrzewajacych i ocena ich jakości
T-L-3Produkcja kiełbas dojrzewających. Wpływ czynników technologicznych i surowcowych na jakość gotowego wyrobu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C2_U03Posiada umiejętność wyprodukowania różnych zakwasów, a także wykonania określonych metod służących do oceny cech jakościowych produktów mleczarskich objętych tematem ćwiczeń (zakwas, maslanka, serwatka itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi kierunkami przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatami stosowanymi w mleczarstwie
Treści programoweT-L-5Zakwasy mleczarskie jako biopreparaty stosowane w przemyśle spożywczym - ocena jakości
T-L-6Maślanka i serwatka jako cenne produkty - ocena jakości
T-L-7Pomiar tekstury biopreparatów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności wyprodukowania jakichkolwiek zakwasów, a także wykonania metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
3,0Student nabył umiejętność wyprodukowania jedynie określonych zakwasów i wykonania jedynie okreslonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
3,5Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania jedynie określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
4,0Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
4,5Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech.
5,0Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech. Ponadto umiejętnie weryfikuje uzyskane wyniki i formułuje właściwe wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C2_U04Posiada umiejętność oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-4Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych
Treści programoweT-L-8Dojrzałość mąki a reologia ciasta pszennego
T-L-9Stabilność emulsji spożywczych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Nie potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakosciowe w/w produktów.
3,0Student potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
3,5Student potrafi dobrać i opisać metody jakimi można określić cechy jakościowe wszystkich produktów bedących tematem ćwiczeń.
4,0Student potrafi dokonać charakterystyki i oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także potrafi podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakościowe w/w produktów.
4,5Student prezentuje poszerzoną wiedzę dotyczącą oceny maki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego. Potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakosciowych jak również odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować wnioski.
5,0Student prezentuje poszerzoną i pogłębioną wiedzę dotycząca tematu, potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakościowych. Ponadto potrafi odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C2_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi kierunkami przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatami stosowanymi w mleczarstwie
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej wytwarzania przetworów dojrzewających z miesa zwierząt i drobiu
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z cechami probiotycznymi mlecznych napojów fermentowanych
C-4Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych
Treści programoweT-W-7Biotechnologia fermentacji surowców roślinnych
T-W-5Kultury ochronne stosowane w technologii mleczarskiej
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-4Biotechnologiczne kierunki przetwarzania serwatki
T-W-6Dodatki i biopreparaty stosowane w przemyśle mleczarskim
T-W-2Technologia produkcji szynek dojrzewających; Kształtowanie cech jakościowych szynek dojrzewajacych
T-W-3Charakterystyka, podział i technologia produkcji kiełbas fermentowanych. Kształtowanie jakości kiełbas surowo dojrzewajacych.
T-L-4Produkcja innych rodzajów wyrobów dojrzewających i ocena ich jakości
T-L-8Dojrzałość mąki a reologia ciasta pszennego
T-L-5Zakwasy mleczarskie jako biopreparaty stosowane w przemyśle spożywczym - ocena jakości
T-L-6Maślanka i serwatka jako cenne produkty - ocena jakości
T-L-7Pomiar tekstury biopreparatów
T-L-9Stabilność emulsji spożywczych
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-2Produkcja szynek dojrzewajacych i ocena ich jakości
T-L-3Produkcja kiełbas dojrzewających. Wpływ czynników technologicznych i surowcowych na jakość gotowego wyrobu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.