Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Postępy w inżynierii przemysłu spożywczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Postępy w inżynierii przemysłu spożywczego
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 0,50,50egzamin
laboratoriaL3 12 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw inżynierii chemicznej i procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie parametrów cieplnych artykułów żywnościowych3
T-L-2Nowoczesna metody cięcia strugą wodną - wyznaczanie parametrów procesu3
T-L-3Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczni technologicznymi3
T-L-4Dynamiczne metody wyznaczania właściwosci mechanicznych żywności3
12
wykłady
T-W-1Podstawy modelowania procesów i aparatów1
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji1
T-W-3Podstawy automatyzacji procesów1
T-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności1
T-W-5Nowoczesne metody wykorzystania strugi wodnej w technologii żywności1
T-W-6Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczami technologicznymi1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych13
A-L-3konsultacje z prowadzącym5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia25
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-5zc_W01
Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
TZZ_2A_W13C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-5zc_U01
Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-5zc_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-5zc_W01
Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
3,0Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale z licznymi brakami.
3,5Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-5zc_U01
Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-5zc_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Literatura podstawowa

  1. Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., W.N.T., Warszawa, 1988
  2. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, W.N.T., Warszawa, 1986
  3. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  4. Chwiej M., Aparatura przemysłu spożywczego, P.W.N., Warszawa, 1984
  5. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  6. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
  7. Chwiej M, Aparatura przemysłu spożywczego. Maszyny i aparaty, PWN, Warszawa, 1979
  8. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R.:, Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 19852011
  9. Ziołkowski Z.:, Podstawowe procesy inżynierii chemicznej - przenoszenie pędu, ciepła i masy., P.W.N., Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  2. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie parametrów cieplnych artykułów żywnościowych3
T-L-2Nowoczesna metody cięcia strugą wodną - wyznaczanie parametrów procesu3
T-L-3Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczni technologicznymi3
T-L-4Dynamiczne metody wyznaczania właściwosci mechanicznych żywności3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy modelowania procesów i aparatów1
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji1
T-W-3Podstawy automatyzacji procesów1
T-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności1
T-W-5Nowoczesne metody wykorzystania strugi wodnej w technologii żywności1
T-W-6Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczami technologicznymi1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych13
A-L-3konsultacje z prowadzącym5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia25
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-5zc_W01Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-3Podstawy automatyzacji procesów
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji
T-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
3,0Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale z licznymi brakami.
3,5Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-5zc_U01Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Treści programoweT-W-3Podstawy automatyzacji procesów
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji
T-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-5zc_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-3Podstawy automatyzacji procesów
T-W-2Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji
T-W-4Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.