Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Systematyka, biologia i choroby ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Systematyka, biologia i choroby ryb
Specjalność zootechnika i rybactwo
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>, Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
projektyP4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości anatomii, embriologii, fizjologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot obejmuje najnowszą wiedzę na temat systematyki, biologi i chorób ryb w ścisłym powiązaniu z warunkami środowiskowymi w których ryby bytują, ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty ze stopniem naukowym doktora, który będzie zatrudniony w jednostkach naukowo-badawczych, ochronie środowiska i różnych działach gospodarki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rozmnażanie i rozwój ryb rozradzających się w odmiennych warunkach środowiskowych. Ocena jakości gamet męskich i żeńskich. Embriogeneza - procent zapłodnienia, stadia rozwojowe, wylęg, larwy. Przegląd najważniejszych gatunków ważnych gospodarczo i zagrożonych w Polsce i na świecie. Analiza cech taksonomicznych o istotnym znaczeniu w klasyfikacji ryb. Ocena możliwości zastosowania nowoczesnych technik wykrywania i izolacji patogenów ryb Porównanie i zastosowanie różnych technik usuwania i dezaktywacji patogenów ryb10
10
wykłady
T-W-1Przystosowania ryb do środowiska wodnego. Cykl zyciowy ryb - rozród, rozwój i wzrost ryb w zalezności od warunków środowiskowych. Odżywianie się - sposób i przystosowania do pobierania różnego rodzaju pokarmu, zależności pokarmowe w środowisku. Wędrówki ryb - klasyfikacja, czynniki kontrolujące wedrówki, orientacja podczas wedrówek. Ocena zagrożenia parazytologicznego ekosystemu wodnego Choroby ryb i organizmów wodnych na tle globalnej gospodarki rybackiej Współczesne rewizje w zakresie systematyki ryb. Rola badań taksonomicznych w czynnej ochronie ryb.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studia własne20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia własne45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia projektowe, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z uczestnictwa w dyskusji i wykonania projektów.
S-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z prezentacji problemu przygotowanego przez doktoranta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02ZR_W01
Po odbyciu kursuu doktorant ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych srodowiska wodnego wpływających na wystąpujące w nim organizmy wodne - ryby, ma wiedzę na temat czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz ma wiedze o wpływie warunków środiwskowych na rozród różnych gatunków ryb i pomocniczej roli człowieka
SD_3_W01C-1T-W-1, T-P-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02ZR_U01
Student będzie potrafił ocenić stopień i prawidłowośc przebiegu rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb używając specjalistycznego sprzetu wraz z oprogramowaniem. Student analizuje i ocenia cechy różnicujące w grupach systematycznych ryb, charakteryzuje ich biologie i znaczenie.
SD_3_U01C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02ZR_K01
Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją ryb
SD_3_K02C-1T-W-1, T-P-1M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02ZR_W01
Po odbyciu kursuu doktorant ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych srodowiska wodnego wpływających na wystąpujące w nim organizmy wodne - ryby, ma wiedzę na temat czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz ma wiedze o wpływie warunków środiwskowych na rozród różnych gatunków ryb i pomocniczej roli człowieka
2,0
3,0Doktorant ma podstawową wiedze na temat wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na ryby na różnych stadiach rozwojowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02ZR_U01
Student będzie potrafił ocenić stopień i prawidłowośc przebiegu rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb używając specjalistycznego sprzetu wraz z oprogramowaniem. Student analizuje i ocenia cechy różnicujące w grupach systematycznych ryb, charakteryzuje ich biologie i znaczenie.
2,0
3,0Doktorant ma podstwowe umiejętności obsługi sprzętu do analizy jakosci gamet oraz oceny prawidłowości przebiegu rozwoju zarodkowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02ZR_K01
Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją ryb
2,0
3,0Doktorant rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kirschbaum F., Formicki K., The histology of fishes, CRC Taylor and Francis Group, Londyn - New York, 2019, 1
  2. Karol Opuszyński, Podstawy biologii ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rozmnażanie i rozwój ryb rozradzających się w odmiennych warunkach środowiskowych. Ocena jakości gamet męskich i żeńskich. Embriogeneza - procent zapłodnienia, stadia rozwojowe, wylęg, larwy. Przegląd najważniejszych gatunków ważnych gospodarczo i zagrożonych w Polsce i na świecie. Analiza cech taksonomicznych o istotnym znaczeniu w klasyfikacji ryb. Ocena możliwości zastosowania nowoczesnych technik wykrywania i izolacji patogenów ryb Porównanie i zastosowanie różnych technik usuwania i dezaktywacji patogenów ryb10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przystosowania ryb do środowiska wodnego. Cykl zyciowy ryb - rozród, rozwój i wzrost ryb w zalezności od warunków środowiskowych. Odżywianie się - sposób i przystosowania do pobierania różnego rodzaju pokarmu, zależności pokarmowe w środowisku. Wędrówki ryb - klasyfikacja, czynniki kontrolujące wedrówki, orientacja podczas wedrówek. Ocena zagrożenia parazytologicznego ekosystemu wodnego Choroby ryb i organizmów wodnych na tle globalnej gospodarki rybackiej Współczesne rewizje w zakresie systematyki ryb. Rola badań taksonomicznych w czynnej ochronie ryb.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studia własne20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia własne45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02ZR_W01Po odbyciu kursuu doktorant ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych srodowiska wodnego wpływających na wystąpujące w nim organizmy wodne - ryby, ma wiedzę na temat czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz ma wiedze o wpływie warunków środiwskowych na rozród różnych gatunków ryb i pomocniczej roli człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje najnowszą wiedzę na temat systematyki, biologi i chorób ryb w ścisłym powiązaniu z warunkami środowiskowymi w których ryby bytują, ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty ze stopniem naukowym doktora, który będzie zatrudniony w jednostkach naukowo-badawczych, ochronie środowiska i różnych działach gospodarki.
Treści programoweT-W-1Przystosowania ryb do środowiska wodnego. Cykl zyciowy ryb - rozród, rozwój i wzrost ryb w zalezności od warunków środowiskowych. Odżywianie się - sposób i przystosowania do pobierania różnego rodzaju pokarmu, zależności pokarmowe w środowisku. Wędrówki ryb - klasyfikacja, czynniki kontrolujące wedrówki, orientacja podczas wedrówek. Ocena zagrożenia parazytologicznego ekosystemu wodnego Choroby ryb i organizmów wodnych na tle globalnej gospodarki rybackiej Współczesne rewizje w zakresie systematyki ryb. Rola badań taksonomicznych w czynnej ochronie ryb.
T-P-1Rozmnażanie i rozwój ryb rozradzających się w odmiennych warunkach środowiskowych. Ocena jakości gamet męskich i żeńskich. Embriogeneza - procent zapłodnienia, stadia rozwojowe, wylęg, larwy. Przegląd najważniejszych gatunków ważnych gospodarczo i zagrożonych w Polsce i na świecie. Analiza cech taksonomicznych o istotnym znaczeniu w klasyfikacji ryb. Ocena możliwości zastosowania nowoczesnych technik wykrywania i izolacji patogenów ryb Porównanie i zastosowanie różnych technik usuwania i dezaktywacji patogenów ryb
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia projektowe, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z prezentacji problemu przygotowanego przez doktoranta.
S-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z uczestnictwa w dyskusji i wykonania projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant ma podstawową wiedze na temat wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na ryby na różnych stadiach rozwojowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02ZR_U01Student będzie potrafił ocenić stopień i prawidłowośc przebiegu rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb używając specjalistycznego sprzetu wraz z oprogramowaniem. Student analizuje i ocenia cechy różnicujące w grupach systematycznych ryb, charakteryzuje ich biologie i znaczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje najnowszą wiedzę na temat systematyki, biologi i chorób ryb w ścisłym powiązaniu z warunkami środowiskowymi w których ryby bytują, ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty ze stopniem naukowym doktora, który będzie zatrudniony w jednostkach naukowo-badawczych, ochronie środowiska i różnych działach gospodarki.
Treści programoweT-P-1Rozmnażanie i rozwój ryb rozradzających się w odmiennych warunkach środowiskowych. Ocena jakości gamet męskich i żeńskich. Embriogeneza - procent zapłodnienia, stadia rozwojowe, wylęg, larwy. Przegląd najważniejszych gatunków ważnych gospodarczo i zagrożonych w Polsce i na świecie. Analiza cech taksonomicznych o istotnym znaczeniu w klasyfikacji ryb. Ocena możliwości zastosowania nowoczesnych technik wykrywania i izolacji patogenów ryb Porównanie i zastosowanie różnych technik usuwania i dezaktywacji patogenów ryb
T-W-1Przystosowania ryb do środowiska wodnego. Cykl zyciowy ryb - rozród, rozwój i wzrost ryb w zalezności od warunków środowiskowych. Odżywianie się - sposób i przystosowania do pobierania różnego rodzaju pokarmu, zależności pokarmowe w środowisku. Wędrówki ryb - klasyfikacja, czynniki kontrolujące wedrówki, orientacja podczas wedrówek. Ocena zagrożenia parazytologicznego ekosystemu wodnego Choroby ryb i organizmów wodnych na tle globalnej gospodarki rybackiej Współczesne rewizje w zakresie systematyki ryb. Rola badań taksonomicznych w czynnej ochronie ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia projektowe, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z uczestnictwa w dyskusji i wykonania projektów.
S-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z prezentacji problemu przygotowanego przez doktoranta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant ma podstwowe umiejętności obsługi sprzętu do analizy jakosci gamet oraz oceny prawidłowości przebiegu rozwoju zarodkowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02ZR_K01Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje najnowszą wiedzę na temat systematyki, biologi i chorób ryb w ścisłym powiązaniu z warunkami środowiskowymi w których ryby bytują, ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty ze stopniem naukowym doktora, który będzie zatrudniony w jednostkach naukowo-badawczych, ochronie środowiska i różnych działach gospodarki.
Treści programoweT-W-1Przystosowania ryb do środowiska wodnego. Cykl zyciowy ryb - rozród, rozwój i wzrost ryb w zalezności od warunków środowiskowych. Odżywianie się - sposób i przystosowania do pobierania różnego rodzaju pokarmu, zależności pokarmowe w środowisku. Wędrówki ryb - klasyfikacja, czynniki kontrolujące wedrówki, orientacja podczas wedrówek. Ocena zagrożenia parazytologicznego ekosystemu wodnego Choroby ryb i organizmów wodnych na tle globalnej gospodarki rybackiej Współczesne rewizje w zakresie systematyki ryb. Rola badań taksonomicznych w czynnej ochronie ryb.
T-P-1Rozmnażanie i rozwój ryb rozradzających się w odmiennych warunkach środowiskowych. Ocena jakości gamet męskich i żeńskich. Embriogeneza - procent zapłodnienia, stadia rozwojowe, wylęg, larwy. Przegląd najważniejszych gatunków ważnych gospodarczo i zagrożonych w Polsce i na świecie. Analiza cech taksonomicznych o istotnym znaczeniu w klasyfikacji ryb. Ocena możliwości zastosowania nowoczesnych technik wykrywania i izolacji patogenów ryb Porównanie i zastosowanie różnych technik usuwania i dezaktywacji patogenów ryb
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia projektowe, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z prezentacji problemu przygotowanego przez doktoranta.
S-1Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z uczestnictwa w dyskusji i wykonania projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0