Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Zrównoważone gospodarowanie wodą w rolnictwie i ogrodnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zrównoważone gospodarowanie wodą w rolnictwie i ogrodnictwie
Specjalność rolnictwo i ogrodnictwo
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 41 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość zagadnień dotyczących gospodarki wodnej gleby i rośliny, jak rówież elementów składowych klimatu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie.
C-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania rozwiazań zmierzających do realizacji zasady zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Charakterystyka systemów nawadniania, kryteria wyboru, metody sterowania.4
T-P-2Porównanie potrzeb wodnych i nawadniania różnych grup roślin.2
T-P-3Omówienie ogólnych założeń przy projektowaniu systemu nawadniania dla wybranego gatunku rośliny.4
10
wykłady
T-W-1Definicja, cele i zadania gospodarki wodnej, uwarunkowania prawne.2
T-W-2Zrównoważony rozwój w aspekcie gospodarki wodnej.2
T-W-3Problemy zrównoważonego gospodarowania wodami w obszarach naturalnych i zurbanizowanych. Bilansownie zasobów wodnych w produkcji rolniczej.6
T-W-4Melioracje a ochrona zasobów wodnych i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego4
T-W-5Zaliczenie treści wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu systemu nawadniania wraz z opisem.15
A-P-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów40
A-W-3Konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: wykonany projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01aRO_W01
Objaśnia pojęcia, cele i zasady zrównowazonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. Rozpoznaje główne problemy gospodarki wodnej kraju. Wskazuje sposoby ich rozwiązania. Tłumaczy i objaśnia zależności i powiązania gospodarki wodnej w rolnictwie z innymi działami gospodarki narodowej. Wymienia podstawowe systemy nawadniania oraz zasady ich stosowania w rolnictwie i ogrodnictwie.
SD_3_W07C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01aRO_U06
Na podstawie przeprowadzonych zajęć student analizuje uzyskane informacje, pod kątem ich nowoczesności i pozytywnego wpływu na środowisko naturlane. Nastepnie dobiera najbardziej optymalne rozwiązanie i opracowuje, na tej podstawie, końcowy projekt.
SD_3_U06C-1, C-2T-P-2, T-P-3, T-P-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01aRO_K04
Ma świadomość roli, jaką może spełnić w przypadku aktywnej działalności społecznej i zawodowej na rzecz ochrony środowiska naturalnego poprzez przestrzeganie zasad zrównoważonego gospodarowania jego zasobami wodnymi.
SD_3_K04C-1T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01aRO_W01
Objaśnia pojęcia, cele i zasady zrównowazonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. Rozpoznaje główne problemy gospodarki wodnej kraju. Wskazuje sposoby ich rozwiązania. Tłumaczy i objaśnia zależności i powiązania gospodarki wodnej w rolnictwie z innymi działami gospodarki narodowej. Wymienia podstawowe systemy nawadniania oraz zasady ich stosowania w rolnictwie i ogrodnictwie.
2,0
3,0Potrafi zdefiniować cele i zadania oraz zasady zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. Rozpoznaje główne problemy gospodarowania wodą Objaśnia znaczenie zabiegów melioracyjnych dla ochrony zasobów wodnych środowiska przyrodniczo-rolniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01aRO_U06
Na podstawie przeprowadzonych zajęć student analizuje uzyskane informacje, pod kątem ich nowoczesności i pozytywnego wpływu na środowisko naturlane. Nastepnie dobiera najbardziej optymalne rozwiązanie i opracowuje, na tej podstawie, końcowy projekt.
2,0
3,0Student potrafi wymienić kryteria stosowania nawodnień oraz zna niektóre metody sterowania tym zabiegiem. Jedną z nich umie scharakteryzować. Ponadto rozwiązuje kilka, z wymaganych do pełnej realizacji projektu, założeń wstępnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01aRO_K04
Ma świadomość roli, jaką może spełnić w przypadku aktywnej działalności społecznej i zawodowej na rzecz ochrony środowiska naturalnego poprzez przestrzeganie zasad zrównoważonego gospodarowania jego zasobami wodnymi.
2,0
3,0Student formułuje podstatwowe cele i zadania, jakie społeczeństwo powinno zrealizować aby spełnić zasady zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Waldemar Mioduszewski, Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, IMUZ, Falenty
  2. Ewa Wojciechowska, Magdalena Gajewska, Nadia Żurkowska, Magdalena Surówka, Hanna Obarska-Pempkowiak, Zrównoważone systemy gospodarowania wodą deszczową., Uczelniane, Politechnika Gdańska, 2011
  3. praca zbiorowa,redakcja naukowa Stanisław Karczmarczyk, Lech Nowak, Nawadnianie roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2006
  4. Mieczysław Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, Warszawa
  5. Stanisław Żakowicz, Piotr Hewelke, Podstawy Inżynierii Środowiska, Uczelniane, SSGW Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 20 lipca 2017 - Prawo Wodne
  2. Praca zbiorowa - redakcja Stanisław Bieszczad i Jerzy Sobota, Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego., Uczelniane, Akademia Rolnicza we Wrocławiu
  3. Praca zbiorowa - redakcja Józef Dzieżyc, Potrzeby wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa
  4. Ziemowit Suligowski, Zaopatrzenie w wodę, Uczelniane, ATR - Olsztyn
  5. Praca zbiorowa - redakcja Marek Gromiec, Systemy wspomagania decyzji w gospodarce wodnej, IMGW, Warszawa
  6. Praca zbiorowa - redakcja Aleksandra Macioszczyk, Podstawy hydrologii stosowanej, PWN, Warszawa

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Charakterystyka systemów nawadniania, kryteria wyboru, metody sterowania.4
T-P-2Porównanie potrzeb wodnych i nawadniania różnych grup roślin.2
T-P-3Omówienie ogólnych założeń przy projektowaniu systemu nawadniania dla wybranego gatunku rośliny.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, cele i zadania gospodarki wodnej, uwarunkowania prawne.2
T-W-2Zrównoważony rozwój w aspekcie gospodarki wodnej.2
T-W-3Problemy zrównoważonego gospodarowania wodami w obszarach naturalnych i zurbanizowanych. Bilansownie zasobów wodnych w produkcji rolniczej.6
T-W-4Melioracje a ochrona zasobów wodnych i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego4
T-W-5Zaliczenie treści wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu systemu nawadniania wraz z opisem.15
A-P-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów40
A-W-3Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01aRO_W01Objaśnia pojęcia, cele i zasady zrównowazonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. Rozpoznaje główne problemy gospodarki wodnej kraju. Wskazuje sposoby ich rozwiązania. Tłumaczy i objaśnia zależności i powiązania gospodarki wodnej w rolnictwie z innymi działami gospodarki narodowej. Wymienia podstawowe systemy nawadniania oraz zasady ich stosowania w rolnictwie i ogrodnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie.
Treści programoweT-W-3Problemy zrównoważonego gospodarowania wodami w obszarach naturalnych i zurbanizowanych. Bilansownie zasobów wodnych w produkcji rolniczej.
T-W-2Zrównoważony rozwój w aspekcie gospodarki wodnej.
T-W-1Definicja, cele i zadania gospodarki wodnej, uwarunkowania prawne.
T-W-4Melioracje a ochrona zasobów wodnych i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować cele i zadania oraz zasady zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. Rozpoznaje główne problemy gospodarowania wodą Objaśnia znaczenie zabiegów melioracyjnych dla ochrony zasobów wodnych środowiska przyrodniczo-rolniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01aRO_U06Na podstawie przeprowadzonych zajęć student analizuje uzyskane informacje, pod kątem ich nowoczesności i pozytywnego wpływu na środowisko naturlane. Nastepnie dobiera najbardziej optymalne rozwiązanie i opracowuje, na tej podstawie, końcowy projekt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie.
C-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania rozwiazań zmierzających do realizacji zasady zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie.
Treści programoweT-P-2Porównanie potrzeb wodnych i nawadniania różnych grup roślin.
T-P-3Omówienie ogólnych założeń przy projektowaniu systemu nawadniania dla wybranego gatunku rośliny.
T-P-1Charakterystyka systemów nawadniania, kryteria wyboru, metody sterowania.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykonany projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić kryteria stosowania nawodnień oraz zna niektóre metody sterowania tym zabiegiem. Jedną z nich umie scharakteryzować. Ponadto rozwiązuje kilka, z wymaganych do pełnej realizacji projektu, założeń wstępnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01aRO_K04Ma świadomość roli, jaką może spełnić w przypadku aktywnej działalności społecznej i zawodowej na rzecz ochrony środowiska naturalnego poprzez przestrzeganie zasad zrównoważonego gospodarowania jego zasobami wodnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie.
Treści programoweT-P-1Charakterystyka systemów nawadniania, kryteria wyboru, metody sterowania.
T-W-3Problemy zrównoważonego gospodarowania wodami w obszarach naturalnych i zurbanizowanych. Bilansownie zasobów wodnych w produkcji rolniczej.
T-W-1Definicja, cele i zadania gospodarki wodnej, uwarunkowania prawne.
T-W-4Melioracje a ochrona zasobów wodnych i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego
T-W-2Zrównoważony rozwój w aspekcie gospodarki wodnej.
T-P-2Porównanie potrzeb wodnych i nawadniania różnych grup roślin.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student formułuje podstatwowe cele i zadania, jakie społeczeństwo powinno zrealizować aby spełnić zasady zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0