Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Woda w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Woda w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobów wody i jej obiegiem w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi różnych typów krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli róznych rodzajów wód w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych w krajobrazie wiejskim i ekosytemach leśnych. Rola i znaczenie zabiegów agro i fitomelioracyjnych w kształtowaniu zasobów wodnych.2
T-A-2Woda jako składnik i czynnik rozwoju krajobrazu1
T-A-3zaliczenie1
4
wykłady
T-W-1Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby.4
T-W-2Stosunki wodne gleby.Zasoby wodne Świata, Europy i Polski.4
T-W-3Charakterystyka wód powierzchniowych i podziemnych i ich znaczenie w krajobrazie. Woda w krajobrazie miejskim i wiejskim4
T-W-4Funkcje wody w terenach zieleni. Zbiorniki naturalne i sztuczne. Woda w obszarach wiejskich.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Godziny kontaktowe3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń10
A-A-3Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych26
A-W-3Konsultacje10
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące- Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C11_W01
ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W01, AK_2A_W04C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C11_U02
Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich
AK_2A_U02, AK_2A_U09C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C11_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
AK_2A_K07C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C11_W01
ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C11_U02
Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C11_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Literatura podstawowa

  1. A.Pływaczyk.,T.Kowalczyk, Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, 2007
  2. M.Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, 1996
  3. Andrzej Ciepielowski, Podstawy gospodarowania wodą, SGGW, Warszawa, 1999
  4. Jadwiga Królikowska i Andrzej Królikowski, Wody Opadowe Odprowadzanie, Zagospodarowywanie, Podczyszczanie i Wykorzystanie, Seidel-Przywecki Sp. z.o.o., 2012
  5. Seria artykułów dotyczących roli i znaczenia wody w krajobrazie. Stan jej zasobów , bilanse wodne oraz obieg wody w przyrodzie, itp., Zeszyty naukowe Architektura, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych w krajobrazie wiejskim i ekosytemach leśnych. Rola i znaczenie zabiegów agro i fitomelioracyjnych w kształtowaniu zasobów wodnych.2
T-A-2Woda jako składnik i czynnik rozwoju krajobrazu1
T-A-3zaliczenie1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby.4
T-W-2Stosunki wodne gleby.Zasoby wodne Świata, Europy i Polski.4
T-W-3Charakterystyka wód powierzchniowych i podziemnych i ich znaczenie w krajobrazie. Woda w krajobrazie miejskim i wiejskim4
T-W-4Funkcje wody w terenach zieleni. Zbiorniki naturalne i sztuczne. Woda w obszarach wiejskich.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Godziny kontaktowe3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń10
A-A-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych26
A-W-3Konsultacje10
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C11_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W04zna w zakresie rozszerzonym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobów wody i jej obiegiem w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi różnych typów krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli róznych rodzajów wód w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach.
Treści programoweT-W-1Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące- Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C11_U02Potrafi rozwiązywać złożone zadania z zakresu gospodarowania wodą w obszarach wiejskich i miejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
AK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobów wody i jej obiegiem w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi różnych typów krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli róznych rodzajów wód w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach.
Treści programoweT-W-1Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące- Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C11_K01Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania róznych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobów wody i jej obiegiem w przyrodzie oraz stosunkami wodnymi różnych typów krajobrazu. Zdobycie niezbędnej wiedy dotyczacej roli róznych rodzajów wód w przestrzeni publicznej w różnych ekosystemach.
Treści programoweT-W-1Typy krajobrazu. Obieg wody w przyrodzie. Stosunki wodne gleby.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące- Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru