Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm1
T-A-2Ocena oddziaływania dzikich i zorganizowanych składowisk odpadów na środowisko1
T-A-3Analiza raportu oceny oddziaływania na środowisko na wybranym przykładzie1
T-A-4Inwentaryzacja terenów zdegradowanych, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów zurbanizowanych2
T-A-5Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska1
6
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego1
T-W-2Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji1
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć1
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 20001
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska1
T-W-6Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów2
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych1
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych1
T-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów2
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów2
T-W-11Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych1
T-W-12Budowle inżynierskie w ochronie środowiska1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach6
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykonanie oceny oddziaływania wybranego dzikiego wysypiska na środowisko oraz projektu rekultywacji
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_B01_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska
AK_2A_W01, AK_2A_W11C-1T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_B01_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać
AK_2A_U02, AK_2A_U04, AK_2A_U09C-1T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_B01_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska
AK_2A_K03, AK_2A_K07C-1T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_B01_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska
2,0.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_B01_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5.
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_B01_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lenart W., Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby ocen oddziaływania na środowisko, EKOKONSULT, Gdańsk, 2002
  2. Buczkowski R., Kondzielski I., Szymański T., Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi, Wyd. UMK w Toruniu, Toruń, 2002
  3. Maciak F., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm1
T-A-2Ocena oddziaływania dzikich i zorganizowanych składowisk odpadów na środowisko1
T-A-3Analiza raportu oceny oddziaływania na środowisko na wybranym przykładzie1
T-A-4Inwentaryzacja terenów zdegradowanych, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów zurbanizowanych2
T-A-5Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego1
T-W-2Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji1
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć1
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 20001
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska1
T-W-6Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów2
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych1
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych1
T-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów2
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów2
T-W-11Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych1
T-W-12Budowle inżynierskie w ochronie środowiska1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach6
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_B01_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W11zna szczegółowe metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę
Treści programoweT-A-5Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska
T-A-4Inwentaryzacja terenów zdegradowanych, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów zurbanizowanych
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm
T-A-2Ocena oddziaływania dzikich i zorganizowanych składowisk odpadów na środowisko
T-A-3Analiza raportu oceny oddziaływania na środowisko na wybranym przykładzie
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów
T-W-12Budowle inżynierskie w ochronie środowiska
T-W-11Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych
T-W-2Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć
T-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 2000
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska
T-W-6Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_B01_U01Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
AK_2A_U04potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych, w tym technik komputerowych
AK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę
Treści programoweT-A-5Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska
T-A-4Inwentaryzacja terenów zdegradowanych, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów zurbanizowanych
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm
T-A-2Ocena oddziaływania dzikich i zorganizowanych składowisk odpadów na środowisko
T-A-3Analiza raportu oceny oddziaływania na środowisko na wybranym przykładzie
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów
T-W-12Budowle inżynierskie w ochronie środowiska
T-W-11Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych
T-W-2Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć
T-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 2000
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska
T-W-6Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Wykonanie oceny oddziaływania wybranego dzikiego wysypiska na środowisko oraz projektu rekultywacji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5.
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_B01_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska naturalnego
AK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę
Treści programoweT-A-5Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska
T-A-4Inwentaryzacja terenów zdegradowanych, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów zurbanizowanych
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm
T-A-2Ocena oddziaływania dzikich i zorganizowanych składowisk odpadów na środowisko
T-A-3Analiza raportu oceny oddziaływania na środowisko na wybranym przykładzie
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów
T-W-12Budowle inżynierskie w ochronie środowiska
T-W-11Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych
T-W-2Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć
T-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 2000
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska
T-W-6Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów
T-W-7Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Wykonanie oceny oddziaływania wybranego dzikiego wysypiska na środowisko oraz projektu rekultywacji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0