Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Budowa systemów zieleni miast:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa systemów zieleni miast
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi koncepcjami systemowego wprowadzania zieleni do miast.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi elementami problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tworzenia "zielonych strategii " w tym środków planistycznych dla budowy systemów zieleni w miastach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza powstania systemów zieleni. Zielone pierścienie i ich ewolucja. Koncepcja Miasta-ogrodu.2
T-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.3
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.4
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie pracy pisemnej10
A-W-3Studia wskazanej literatury11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków, prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenie podlega zaliczeniowa praca pisemna.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą wybranych historycznych i aktualnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz ich uwarunkowaniach i celach w kontekście zrównoważonego rozwoju.
AK_2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.1_U01
Student rozpoznaje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
AK_2A_U13C-1, C-2T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.1_K01
Student ma świadomość uwarunkowań i znaczenia dla równoważenia środowiska miejskiego systemów zieleni miasta.
AK_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą wybranych historycznych i aktualnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz ich uwarunkowaniach i celach w kontekście zrównoważonego rozwoju.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz w podsawowym stopniu odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego.
4,0Student rozpoznaje i charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, podaje przykłady.
4,5Student rozpoznaje i w pełni charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, opisuje przykłady.
5,0Student rozpoznaje i w pełni charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, w pełni opisuje przykłady.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.1_U01
Student rozpoznaje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i zanalizować problematyki kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym
3,0Student identyfikuje i częściowo analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
3,5Student identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
4,0Student dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju.
4,5Student bardzo dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju.
5,0Student bardzo dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju, wskazując pożądane kierunki działań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.1_K01
Student ma świadomość uwarunkowań i znaczenia dla równoważenia środowiska miejskiego systemów zieleni miasta.
2,0Student nie ma świadomości uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
3,0Student ma podstawową świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
3,5Student ma dużą świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
4,0Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowaniasystemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie.
4,5Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie, wykazując otwartość i kreatywność w formułowaniu strategii działań.
5,0Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie, wykazując otwartość i kreatywność w formułowaniu strategii działań. Swobodnie dyskutuje na ten temat.

Literatura podstawowa

  1. Richling A. Solon J., Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Heczko-Hyłowa E., Równoważenie rozwoju w skali miasta – przykłady zagraniczne. [w:] Trwały rozwój polskich miast nowym wyzwaniem dla planowania i zarządzania przestrzenią., Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001
  3. Lis A., Efektywność systemu zieleni rekreacyjnej w mieście w ujęciu psychologii środowiska., Oficyna Wydawnicza PWr, Wrocław, 2003
  4. Szulczewska B. Kaftan J., Kształtowanie systemu przyrodniczego miasta., IGPiK, Warszawa, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza powstania systemów zieleni. Zielone pierścienie i ich ewolucja. Koncepcja Miasta-ogrodu.2
T-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.3
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.4
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie pracy pisemnej10
A-W-3Studia wskazanej literatury11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O04.1_W01Posiada wiedzę dotyczącą wybranych historycznych i aktualnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz ich uwarunkowaniach i celach w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W08posiada poszerzoną wiedzę o dawnych i współczesnych tendencjach i konwencjach stylowych w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi koncepcjami systemowego wprowadzania zieleni do miast.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi elementami problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tworzenia "zielonych strategii " w tym środków planistycznych dla budowy systemów zieleni w miastach.
Treści programoweT-W-1Geneza powstania systemów zieleni. Zielone pierścienie i ich ewolucja. Koncepcja Miasta-ogrodu.
T-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlega zaliczeniowa praca pisemna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz w podsawowym stopniu odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego.
4,0Student rozpoznaje i charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, podaje przykłady.
4,5Student rozpoznaje i w pełni charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, opisuje przykłady.
5,0Student rozpoznaje i w pełni charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, w pełni opisuje przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O04.1_U01Student rozpoznaje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U13ocenia na poziomie rozszerzonym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi koncepcjami systemowego wprowadzania zieleni do miast.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi elementami problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tworzenia "zielonych strategii " w tym środków planistycznych dla budowy systemów zieleni w miastach.
Treści programoweT-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlega zaliczeniowa praca pisemna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i zanalizować problematyki kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym
3,0Student identyfikuje i częściowo analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
3,5Student identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
4,0Student dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju.
4,5Student bardzo dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju.
5,0Student bardzo dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju, wskazując pożądane kierunki działań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O04.1_K01Student ma świadomość uwarunkowań i znaczenia dla równoważenia środowiska miejskiego systemów zieleni miasta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi koncepcjami systemowego wprowadzania zieleni do miast.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi elementami problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tworzenia "zielonych strategii " w tym środków planistycznych dla budowy systemów zieleni w miastach.
Treści programoweT-W-1Geneza powstania systemów zieleni. Zielone pierścienie i ich ewolucja. Koncepcja Miasta-ogrodu.
T-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlega zaliczeniowa praca pisemna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
3,0Student ma podstawową świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
3,5Student ma dużą świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
4,0Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowaniasystemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie.
4,5Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie, wykazując otwartość i kreatywność w formułowaniu strategii działań.
5,0Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie, wykazując otwartość i kreatywność w formułowaniu strategii działań. Swobodnie dyskutuje na ten temat.