Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | biologia |
W-2 | chemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rożnorodnością świata mikroorganizmów i ich rola w zyciu człowieka. |
C-2 | przybliżenie zasad postępowania z zywymi kulturami mikroorganizmów, metodami izolacji i identyfikacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP w laboratorium mikrobiologicznym | 2 |
T-L-2 | Metody sterylizacji - od czego zalezy skuteczność procesu termicznego | 2 |
T-L-3 | Pozywki mikrobiologiczne: rodzaje, zasady przygotowywania, sposoby posiewów. | 2 |
T-L-4 | Specyfika wzrostu mikroorganizmów: bakterie, grzyby mikroskopowe. Typowe pożywki, warunki inkubacji posiewów, typy wzrostu. Hodowla, kolonia. | 8 |
T-L-5 | Warunki srodowiskowe a mozliwości wzrostowe mikroorganizmów. | 2 |
T-L-6 | Morfologia komórki - techniki mikroskopowe, metody barwienia. | 2 |
T-L-7 | Elementy morfologii komórki przydatne w różnicowaniu bakterii, grzybów mikroskopowych. Dobór odpowiednich technik mikroskopowych i metod barwienia. | 8 |
T-L-8 | Podstawy identyfikacji bakterii. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Rola mikroorganizmów. | 2 |
T-W-2 | Różnorodność świata mikroorganizmów. Ogolna charakterystyka glównych grup mikroorganizmów | 2 |
T-W-3 | Podstawy taksonomii mikroorganizmów. Bakterie, archeony, grzyby mikroskopowe | 4 |
T-W-4 | Morfologia komórki: rodzaje, budowa i funkcje osłon zewnetrznych; struktury wewnątrz i zewnątrzkomórkowe. | 6 |
T-W-5 | Sporotwórcze mikroorganizmy; sporulacja - kiełkowanie. | 2 |
T-W-6 | Fizjologia mikroorganizmów - różnorodność metaboliczna | 2 |
T-W-7 | Ekstremofile | 2 |
T-W-8 | Wzrost mikroorganizmów - krzywa wzrostu | 2 |
T-W-9 | Czynniki środowiskowe a możliwości wzrostowe mikroorganizmów. | 2 |
T-W-10 | Relacje: mikroorganizm - mikroorganizm, mikroorganizm - gospodarz | 2 |
T-W-11 | Sposoby mikroorganizmów na przezycie. | 2 |
T-W-12 | Mikroorganizmy chorobotwórcze | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | aktywne uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | bieżace przygotowywanie sie do zajęć praktycznych | 30 |
A-L-3 | interpretowanie wyników pracy w konsultacji z prowadzącym zajęcia | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykladach | 30 |
A-W-2 | Praca własna - studiowanie materiałów źródłowych | 15 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady tematyczne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych |
M-2 | zajecia laboratoryjne z zastosowaniem typowych technik mikrobiologicznych na zywym materiale mikrobiologicznym; praca indywidualna i w grupach roboczych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena teoretycznego przygotowania studenta do zajec praktycznych |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach praktycznych oraz sprawności w prowadzeniu analiz i interpretacji wyników |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D26_W01 Student zna kategorie pojęciowe i terminologię mikrobiologiczną oraz istotne dla rozwoju tej dziedziny wiedzy odkrycia. Ma podstawowa wiedzę dotyczącą różnorodności metabolicznej i znaczeniowej mikroorganizmów | ZBJZ_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D26_U01 Student potrafi posługiwać się narzedziami i technikami stosowanymi w analityce mikrobiologicznej | ZBJZ_1A_U02, ZBJZ_1A_U12 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-4 | M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZBJZ_1A_D26_U02 Umie wskazac mikroorganizmy szkodliwe dla czlowieka | ZBJZ_1A_U02, ZBJZ_1A_U07 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D26_K01 Student ma swiadomośc korzysci i zagrożen wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmow w okreslonych srodowiskach. | ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D26_W01 Student zna kategorie pojęciowe i terminologię mikrobiologiczną oraz istotne dla rozwoju tej dziedziny wiedzy odkrycia. Ma podstawowa wiedzę dotyczącą różnorodności metabolicznej i znaczeniowej mikroorganizmów | 2,0 | |
3,0 | wie jak rozwijała się mikrobiologia i zna podstawowa terminologię mikrobiologiczną ma jednak trudnośc z przypisaniem roli okreslonym mikroorganizmom | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D26_U01 Student potrafi posługiwać się narzedziami i technikami stosowanymi w analityce mikrobiologicznej | 2,0 | |
3,0 | ma niepełną wiedzę na temat technik przydatnych w analityce mikrobiologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZBJZ_1A_D26_U02 Umie wskazac mikroorganizmy szkodliwe dla czlowieka | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazac baakterie chorobotwórcze dla czlowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D26_K01 Student ma swiadomośc korzysci i zagrożen wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmow w okreslonych srodowiskach. | 2,0 | |
3,0 | ma wyrywkowa wiedzę dotycząca szkodliwości mikroorganizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Salyers A., D.D. Whitt, Mikrobiologia, roznorodnośc, chorobotwórczośc, PWN, W-wa, 2009, 1
- Nicklin J., K. Graeme-Cook, R. Killington, Mikrobiologia. Krotkie wykłady, PWN, W-wa, 2012, 2
- Libudzisz Z., K. Kowal, Z. Żakowska, Mikrobiologia techniczna T1 Mikroorganizmy i srodowiska ich wystepowania, PWN, W-wa, 2011
Literatura dodatkowa
- Przondo-Mordarska A i in., Mikrobiologia, Urban@ Partner, 2011
- Mizerski W., B. Bednarczuk, M. Kawalec, Słownik bakterii ciekawych, pożytecznych, groźnych, Adamantan, Polska, 2011